Ποδαρικό με μαρίνες για τις ιδιωτικοποιήσεις

Γιατί το 2017 ενδέχεται να αποτελέσει έτος-ρεκόρ σε έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις. Πρεμιέρα με μαρίνες, παίρνουν σειρά αεροδρόμια και ΟΛΘ. Οι μνηστήρες, τα ρίσκα και τα χρονοδιαγράμματα.

Ποδαρικό με μαρίνες για τις ιδιωτικοποιήσεις

Με διαγωνισμούς για παραχώρηση τουριστικών λιμένων που προγραμματίζονταν να ολοκληρωθούν εδώ και χρόνια ξεκινά το φετινό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, καθώς την Πέμπτη υποβάλλονται οι δεσμευτικές προσφορές (αναμένεται τουλάχιστον μία) για τη μαρίνα Πύλου, ενώ στις αρχές Φεβρουαρίου ξεκινά ο διαγωνισμός για τη μαρίνα Αλίμου.

Μπορεί το πρόγραμμα να φαντάζει σε αποσύνθεση, λόγω των καθυστερήσεων στη λειτουργία του υπερταμείου (ΕΕΣΠ ΑΕ) και της λειψής διοίκησης στο Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) μετά την τοποθέτηση του κ. Στ. Πιτσιόρλα στη θέση του υφυπουργού Οικονομίας, αλλά το 2017 μπορεί να είναι έτος-ρεκόρ από πλευράς εσόδων.

Ειδικά μετά την πενιχρή συγκομιδή του 2016 εν μέσω των πρόωρων πανηγυρισμών, όπως αποδείχθηκε, στελεχών που ασχολούνται με την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων.

Μόνο από την ολοκλήρωση των συμφωνιών για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στο σχήμα υπό τη γερμανική Fraport για 40 (συν 10) χρόνια και την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" προβλέπεται πως θα μπουν στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ περί το 1,8 δισ. ευρώ. Πρόκειται για ποσό σχεδόν τετραπλάσιο σε σχέση με τα περίπου 500.000.000 ευρώ που εισπράχθηκαν στο σύνολο του 2016.

Ομως για να παραλάβει η Fraport τα περιφερειακά αεροδρόμια στις αρχές Φεβρουαρίου, όπως προβλέπεται, πρέπει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών να προχωρήσει σε σειρά αλλαγών του πρόσφατου νομικού πλαισίου για τη λειτουργία της νέας αρχής αερομεταφορών, με βάση απαιτήσεις των Βρυξελλών.

Με την παράδοση των αεροδρομίων, το σχήμα υπό τη Fraport θα καταβάλει το 1,23 δισ. ευρώ που προσέφερε προ σχεδόν τριών ετών. Το υπουργείο Υποδομών έχει και τον τελικό λόγο για την οριστικοποίηση της συμφωνίας με τους Καναδούς της PSP για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" μέχρι το 2046, ώστε να εισπραχθούν άμεσα άλλα περίπου 600.000.000 ευρώ.

Για το σύνολο του 2017 προβλέπονται έσοδα 2,6 δισ. ευρώ από τις ιδιωτικοποιήσεις, όταν στην πενταετία 2011-2016 εισπράχθηκαν 3,4 δισ. ευρώ. Βέβαια, με τις δύο συμφωνίες που προαναφέρθηκαν το ΤΑΙΠΕΔ θα βρεθεί σχετικά κοντά στην επίτευξη του στόχου. Αν, όπως υπόσχονται με κάθε ευκαιρία τα κυβερνητικά στελέχη, ολοκληρωθεί και η συμφωνία για την πώληση του Ελληνικού στο σχήμα υπό τη Lamda Development, τότε θα εισπραχθούν άλλα 300.000.000 ευρώ (η πρώτη δόση).

Πρόσθετα έσοδα αναμένονται και από την πώληση του 67% του ΟΛΘ, αν η διαδικασία ολοκληρωθεί εντός του έτους. Το σημερινό χρονοδιάγραμμα προβλέπει κατάθεση δεσμευτικών προσφορών στις 14 Φεβρουαρίου και επισήμως υπάρχουν οκτώ όμιλοι που πέρασαν προ ετών στην τελική φάση του διαγωνισμού.

Ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ φαίνεται πως διατηρεί τουλάχιστον ένα από τα οκτώ σχήματα στο οποίο συμμετέχει ο Ιβάν Σαββίδης, ενώ οι πληροφορίες για ισχυρό ενδιαφέρον πολλών ομίλων φαίνεται πως κινούνται στη σφαίρα του μύθου, όπως συνέβη και στην περίπτωση του ΟΛΠ, που τελικά εμφανίστηκαν μόνο οι Κινέζοι της Cosco. Υπό προϋποθέσεις, όμως, ο ΟΛΘ μπορεί να προσελκύσει σοβαρούς ξένους επενδυτές, υποστηρίζουν όσοι παρακολουθούν τον διαγωνισμό. Ούτως ή άλλως, σε ένα μήνα θα γνωρίζουμε, αν δεν υπάρξει νέα παράταση του διαγωνισμού.

Αγνωστη είναι η τύχη των υπόλοιπων δέκα περιφερειακών λιμανιών που λειτουργούν υπό τη μορφή των ανωνύμων εταιρειών καθώς στον προϋπολογισμό του 2017 αναφέρεται πως υπάρχει συζήτηση για τη μεταφορά τους στο υπερταμείο (ΕΕΣΠ ΑΕ). Υπήρχε, πάντως, και μια συζήτηση για να προχωρήσουν οι διαδικασίες αξιοποίησης ορισμένων εξ αυτών (όπως του λιμένα Αλεξανδρούπολης που διαθέτει τερματικό σταθμό-φάντασμα αφού είναι αναξιοποίητος) από το ΤΑΙΠΕΔ. Αντίστοιχη συζήτηση υπήρχε και για τα μικρότερα περιφερειακά αεροδρόμια, με άγνωστη κατάληξη. Η κατάσταση περιπλέκεται αν ληφθεί υπόψη πως το υπουργείο Υποδομών προωθεί για ένταξη στο "πακέτο Γιούνκερ" σχεδίων αξιοποίησης ορισμένων από τα μικρά αεροδρόμια.

Τα χρονοδιαγράμματα του ΤΑΙΠΕΔ εξακολουθούν να είναι «λάστιχο». Τελευταίο παράδειγμα, οι εξαγγελίες περί πρόσληψης συμβούλων για τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις (ΔΕΗ, ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ μετά το ναυάγιο του διαγωνισμού) μέχρι το τέλος του 2016, που φυσικά δεν προχώρησαν. Οπως φαίνεται, τα χρονοδιαγράμματα θα συνεχίσουν να είναι «λάστιχο», όσο δεν υπάρχει η απαραίτητη πολιτική στήριξη και όσο καθυστερούν να λάβουν αποφάσεις οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι, από τα δασαρχεία μέχρι το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Ετσι, ενώ υπάρχει εδώ και σχεδόν έξι μήνες επενδυτής για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane που προσέφερε 45.000.000 ευρώ, η σχετική σύμβαση δεν έχει υπογραφεί. Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στο μέτωπο της αξιοποίησης ακινήτων, όπου έπειτα από σχεδόν μισή δεκαετία δεν υπάρχει ούτε μία ολοκληρωμένη επένδυση μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Προ ημερών, μάλιστα, πανηγύριζαν στο ταμείο επειδή υπεγράφη η σύμβαση για το ακίνητο της Κασιώπης στην Κέρκυρα, στο οποίο υπήρχε ανάδοχος εδώ και σχεδόν τέσσερα χρόνια!

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v