Αρχές του 2017 τα νεότερα για Εγνατία Οδό

Παραμένει ανοιχτός ο διαγωνισμός της Εγνατίας παρά την αυριανή προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος από το ΤΑΙΠΕΔ, λένε οι κατασκευαστικές. Οι ενδιαφερόμενοι όμιλοι, τα τεύχη δημοπράτησης και οι πιέσεις για τους σταθμούς διοδίων.

Αρχές του 2017 τα νεότερα για Εγνατία Οδό

Στις αρχές Φεβρουαρίου, όταν ολοκληρωθεί η επεξεργασία των τευχών δημοπράτησης, θα κριθεί και η συμμετοχή στον διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου που παρακολουθούν τη διαδικασία υποστηρίζουν πως μπορεί η αυριανή ημέρα να είχε τεθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ως η τελευταία για την εκδήλωση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος, αλλά η διαδικασία παραμένει ανοικτή.

Για την παραχώρηση του οδικού άξονα των 680 χιλιομέτρων έχουν πάντως εκδηλώσει ενδιαφέρον όλοι οι ισχυροί εγχώριοι όμιλοι καθώς και αρκετοί ξένοι. Για παράδειγμα, η γαλλική Vinci θεωρείται σίγουρο πως θα είναι μεταξύ των υποψηφίων, αλλά μένει να εξακριβωθεί αν θα συνεργαστεί και πάλι με τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

Σίγουρο θεωρείται και το ενδιαφέρον του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αν και στην αγορά αναζητούν τον ξένο συνέταιρο, ενώ θέσεις παίρνουν και άλλοι όμιλοι όπως η J&P ΑΒΑΞ. Σημειώστε πως τους σταθμούς διοδίων της Εγνατίας Οδού διαχειρίζεται σήμερα η Αττικές Διαδρομές, θυγατρική της Αττικής Οδού.

Στην αγορά αναμένουν τα τεύχη δημοπράτησης ώστε να ξεκαθαριστεί το τοπίο όσον αφορά στις προθέσεις της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ. Προς το παρόν οι δανειστές πιέζουν για την ταχύτερη κατασκευή και λειτουργία των σταθμών διοδίων. Μάλιστα στο υπό διαπραγμάτευση επικαιροποιημένο μνημόνιο η κυβέρνηση αναλαμβάνει τη δέσμευση για ταχεία κατασκευή και λειτουργία έξι σταθμών διοδίων (Βενέτικο, Θεσσαλονίκη, Αλιάκμονας, Ασπροβάλτα, Καβάλα και Στρυμονικό) στην Εγνατία Οδό.

Η διοίκηση της τελευταίας είχε προκηρύξει προ μηνών και διαγωνισμό για «Κατασκευή σταθμών διοδίων Παμβώτιδας, Μέστης, Ιεροπηγής και Ευζώνων επί της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αυτής αξόνων», ανοίγοντας τον δρόμο για τα νέα διόδια μετά τον σταθμό του Προμαχώνα που λειτούργησε πρόσφατα στον κάθετο άξονα.

Το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή 10 νέων σταθμών, οι τέσσερις εκ των οποίων θα λειτουργούν στους υπό παραχώρηση κάθετους άξονες. Στη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας πρόκειται να ενταχθούν οι κάθετοι άξονες Σιάτιστας - Κρυσταλλοπηγής, Χαλάστρας - Ευζώνων και Λαγκαδά - Προμαχώνα, στους οποίους θα λειτουργούν συνολικά πέντε σταθμοί διοδίων, μαζί με τον σταθμό του Προμαχώνα που ήδη λειτουργεί.

Το ενδιαφέρον είναι πως παρά την πολυετή προετοιμασία και το πλήθος των συμβούλων, στο ΤΑΙΠΕΔ δυσκολεύονται να "ωριμάσουν", πιθανώς και λόγω των κυβερνητικών αντιστάσεων, την υπόθεση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Ούτε η διάρκεια παραχώρησης έχει ξεκαθαριστεί, ούτε ακόμα έχει βρεθεί λύση στο ποιος θα πληρώνει ένα δάνειο της Εγνατία Οδός ΑΕ, όταν ο ιδιώτης αναλάβει τον οδικό άξονα και εισπράττει τα διόδια. Το περασμένο καλοκαίρι, μάλιστα, ο τότε πρόεδρος Στ. Πιτσιόρλας είχε υποστηρίξει πως αναζητούνται πρόσθετες πηγές εσόδων, ώστε ο οδικός άξονας να γίνει πιο ελκυστικός. Είχε, μάλιστα, αναφερθεί σε σενάρια αξιοποίησης των πρανών για φωτοβολταϊκά!

Δεν είναι, πάντως, γνωστές οι προτάσεις των συμβούλων ώστε να γίνει πιο ελκυστικός ο οδικός άξονας. Στα μέσα του φθινοπώρου, και υπό την πίεση των δανειστών, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είχε ανακοινώσει πως "αποφασίσθηκε η δημοσίευση πρόσκλησης προκαταρκτικής διαβούλευσης με τους ενδιαφερόμενους επενδυτές, με την οποία παρέχεται η δυνατότητα προκαταρκτικής μη δεσμευτικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, καθώς και υποβολής παρατηρήσεων ή/και απόψεων σχετικά με την αξιοποίηση του εν λόγω περιουσιακού στοιχείου μέχρι την 20/12/2016. Με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης πριν από το τέλος του 2016, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει άμεσα, στις αρχές του 2017, στη δημοσίευση των τευχών δημοπράτησης".

Στην ανακοίνωση αναφερόταν πως "στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η μεγιστοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος και η βελτιστοποίηση και επιτάχυνση της διαδικασίας ανάθεσης της σύμβασης παραχώρησης υπό όρους δημόσιου συμφέροντος. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που εγκρίθηκε, οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα κατατεθούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2017, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του ίδιου έτους".

Χρηματοοικονομικός σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η Alpha Bank, Νομικός Σύμβουλος η δικηγορική εταιρεία Ζέμπερης, Μαρκεζίνης, Λάμπρου και Συνεργάτες και Τεχνικοί Σύμβουλοι η AVARIS Transport Engineers και η NOVUS Consulting Engineers S.A.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v