Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Το προφίλ των μεγάλων οδικών έργων

Το πράσινο φως στις επιδοτήσεις των ελληνικών αρχών για τη στήριξη έργων οδικών υποδομών στον άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι) και τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ποιες εταιρίες κατασκευάζουν τα έργα, τα χρονοδιαγράμματα και τα κατασκευαστικά κόστη.

Το προφίλ των μεγάλων οδικών έργων
της Μάρως Τσαντήλα

Το πράσινο φως στις επιδοτήσεις των ελληνικών αρχών για τη στήριξη έργων οδικών υποδομών στον άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι) και τον αυτοκινητόδρομο Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ειδικότερα, μετά την απόφαση της Κομισιόν ότι το μέτρο δεν συνιστά κρατική ενίσχυση, οι ελληνικές αρχές θα χορηγήσουν:

- 500 εκατ. ευρώ στην εταιρία Οδός Κεντρικής Ελλάδας Α.Ε. για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του τμήματος Μαλιακός-Κλειδί, που εντάσσεται στο έργο του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι (ΠΑΘΕ).

- 300 εκατ. ευρώ στον όμιλο Μωρέας για τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση των έργων του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα και του κλάδου Λεύκτρο-Σπάρτη.

- 278 εκατ. ευρώ στην εταιρία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. για την κατασκευή των τμημάτων αυτοκινητοδρόμου Μαλιακός-Κλειδί (μέρος του προγράμματος ΠΑΘΕ), Τέμπη-Σκοτίνα και Ευαγγελισμός-Λεπτοκαρυά.

Στο πλαίσιο αυτό, το euro2day.gr προχωρά σε παρουσίαση των χρονοδιαγραμμάτων και των προϋπολογισμών των μεγάλων οδικών έργων αλλά και στις συμμετοχές των μεγάλων εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων στις κοινοπραξίες που τα έχουν αναλάβει.

Οδικός Άξονας Κεντρικής Ελλάδας Ε 65



Η κύρωση της σύμβασης για τον Οδικό Άξονα Κεντρικής Ελλάδας Ε65 έγινε τον περασμένο Ιούνιο και ανάδοχος του έργου είναι ο όμιλος Hellenic Autopistas στον οποίο μετέχουν οι εταιρίες CINTRA, DRAGADOS, ΓΕΚ και ΤΕΡΝΑ. Βάσει της προσφοράς, το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 1,6 δισ. ευρώ. Το ελληνικό δημόσιο θα καλύψει τα 500 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα μισά θα προέλθουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Ο Οδικός Άξονας Κεντρικής Ελλάδος θα συνδέει τη δυτική με την ανατολική Ελλάδα. Ξεκινώντας από τη Σκάρφεια, επί της ΠΑΘΕ, παρακάμπτει τη Λαμία, διασχίζει τη δυτική θεσσαλική πεδιάδα κοντά στις πόλεις της Kαρδίτσας και των Tρικάλων και συναντά την Εγνατία στη θέση Παναγιά.

Ο Οδικός Άξονας Κεντρική Ελλάδος (Ε-65) θα είναι ένας σύγχρονος κλειστός αυτοκινητόδρομός, ευρωπαϊκών προδιαγραφών, με συνολικό μήκος 232 χλμ.

Η σύμβαση παραχώρησης του έργου περιλαμβάνει:

-Την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του άξονα Σκάρφεια (ΠΑΘΕ) – Παναγιά (Εγνατία), μήκους 175 χλμ., που θα κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου από την αρχή, σε εντελώς νέα χάραξη.

-Τη διαχείριση και συντήρηση του τμήματος από τη Σκάρφεια έως τις Pάχες Φθιώτιδας του ΠΑΘΕ, μήκους 57 χλμ.

Σύμφωνα με τη σύβαση που έχει υπογραφεί, εντός αποκλειστικής προθεσμίας 24 μηνών ο παραχωρησιούχος οφείλει να έχει ολοκληρώσει το τμήμα από ΠΑΘΕ μέχρι τη σύνδεση με την Εθνική Οδό Λαμία–Καρπενήσι, ενώ σε προθεσμία 45 μηνών το τμήμα Τρίκαλα-Καλαμπάκα-Εγνατία. Η προθεσμία περαίωσης για το σύνολο του έργου είναι 66 μήνες.





Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα



Η κοινοπραξία ΜΩΡΕΑΣ των εταιριών Ελληνική Τεχνοδομική (73,4%) – Παντεχνική (13,3%) – Intracom (13,3%) είναι η άνοδος της ανατολικής οδού Πελοπονήσσου, Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, που περιλαμβάνει και τον κλάδο Λεύκτρο - Σπάρτη.

Η σύμβαση που έχει υπογράψει η κοινοπραξία με το ελληνικό δημόσιο αφορά σε αυτοκινητόδρομο συνολικού μήκους 205 χλμ. Από το 1 δισ. ευρώ της επένδυσης η κρατική χρηματοδότηση θα καλύψει περίπου 330 εκατ. ευρώ. Το κατασκευαστικό κόστος εκτιμάται σε 844 εκατ. ευρώ και η περίοδος κατασκευής θα είναι 4,5 χρόνια. Η σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 30 έτη.



Η συνολική προθεσμία για την ολοκλήρωση της κατασκευής των έργων που περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης είναι 54 μήνες (στοιχείο της προσφοράς).

Παράλληλα, όμως, προβλέπονται ενδιάμεσες αποκλειστικές προθεσμίες για την ολοκλήρωση τμημάτων του έργου ως εξής:

-Προθεσμία 24 μηνών από την έναρξη της παραχώρησης, πρώτον για την ολοκλήρωση ανακατασκευής και βελτίωσης του τμήματος Κόρινθος – Τρίπολη και δεύτερον για την κατασκευή του νέου κλάδου της σήραγγας Αρτεμισίου και την κατασκευή του τμήματος Τρίπολη - Αθήναιο.

-Προθεσμία 40 μηνών από την έναρξη της παραχώρησης για την κατασκευή του τμήματος Τσακώνα – Καλαμάτα.

-Προθεσμία 54 μηνών για την ολοκλήρωση του έργου και κατασκευή και του τμήματος Λεύκτρο - Σπάρτη.



Μαλιακός - Κλειδί

Τέλος, τον Ιούνιο του 2007 υπογράφηκε σύμβαση μεταξύ του ελληνικού δημοσίου, της ανώνυμης εταιρίας με την επωνυμία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης για τον Αυτοκινητόδρομο Τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί.

Στην κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. συμμετέχουν οι: HOCΗTIEF PPP SOLUTIONS GmbΗ (35%), ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΟΔΟΜΙΚΗ ΤΕΒ Α.Ε. (20%), J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. (16,25%), VINCI S.A. (13,75%), ΑΕΓΕΚ Α.Ε. (10%) και ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ (5%).

Η σύμβαση παραχώρησης του έργου αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του έργου.

Η περίοδος κατασκευής προβλέπεται να διαρκέσει 54 μήνες, η διάρκεια της παραχώρησης είναι 30 χρόνια, ενώ το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 1,15 δισ. ευρώ. Το μήκος του αυτοκινητόδρομου είναι περίπου 231 χιλιόμετρα.

Ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει την κατασκευή 33 χλμ., μεταξύ των οποίων και της διέλευσης των Τεμπών. Ο νέος αυτοκινητόδρομος περιλαμβάνει 3 σήραγγες 2 χωριστών κλάδων μήκους 11,5 χιλιομέτρων ανά κλάδο και 23 χιλιομέτρων συνολικά, οι οποίες θα κατασκευαστούν στα Τέμπη και στον Πλαταμώνα, 3 μεγάλες γέφυρες μήκους 700, 500 και 200 μέτρων, 2 ανισόπεδους κόμβους (Α/Κ), έναν στη Ραψάνη και έναν στον Πλαταμώνα και 3 ανισόπεδους κόμβους στο τμήμα Κατερίνη - Κλειδί.

Ο ανάδοχος θα αναβαθμίσει και θα διαχειριστεί συνολικά 230 χλμ. αυτοκινητοδρόμου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v