«Αερομαχίες» για τα τέλη αεροδρομίων στην Ευρώπη

Στο στόχαστρο των αεροπορικών εταιρειών τα τέλη στα αεροδρόμια της Ευρώπης. Αυξάνουν την πίεση προς την Κομισιόν οι αεροπορικές με στόχο την αναθεώρηση σχετικής κοινοτικής Οδηγίας. Γιατί έγιναν «μήλον της έριδος» τα τέλη των αεροδρομίων.

«Αερομαχίες» για τα τέλη αεροδρομίων στην Ευρώπη

Θερμό «μέτωπο» μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και αεροδρομίων διαμορφώνονται στην Ευρώπη. Στο επίκεντρο της υποβόσκουσας από καιρό αντιπαράθεσης των δύο «στρατοπέδων» βρίσκονται οι χρεώσεις (αερολιμενικά τέλη) που επιβάλλουν οι εταιρείες αεροδρομίων στις αεροπορικές εταιρείες.

Οι σχέσεις των δύο πλευρών, όπως φαίνεται, κινούνται πολύ κοντά στη ζώνη "ανάφλεξης" με την Κομισιόν να καλείται να επαναπροσδιορίσει άμεσα τους κανόνες του παιχνιδιού.

Οι «τροχιοδεικτικές» βολές της επαπειλούμενης σύγκρουσης εκτοξεύτηκαν χθες από τις Βρυξέλλες κατά τη διάρκεια συνάντησης που οργανώθηκε με πρωτοβουλία του ευρωβουλευτή Vim van de Camp στην οποία μετείχαν αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια και Αρχές Πολιτικής Αεροπορίας.

«Αρκετά βάλαμε εμείς το χέρι στην τσέπη. Σειρά σας τώρα!» Αυτή φράση δεν ειπώθηκε ποτέ κατά τη διάρκεια της συνάντησης. Συνοψίζει, ωστόσο, τη θέση των βασικών αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης έναντι των αεροδρομίων.

Το... «ως εδώ και μη παρέκει» που απευθύνουν προς τις εταιρείες των αεροδρομίων οι αεροπορικές εταιρείες είναι αποτέλεσμα της πίεσης που δέχονται οι Ευρωπαίοι αερομεταφορείς από τους ανταγωνιστές τους από τις ΗΠΑ, την περιοχή του Κόλπου και την Ασία.

Την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη περιέγραψαν οι εκπρόσωποι της «Airlines for Europe» (Α4Ε). Πρόκειται για την Ένωση που συγκρότησαν μόλις στις αρχές του χρόνου γνωστές αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης όπως η δική μας Aegean αλλά και οι airBaltic, Air France KLM, easyJet, Finnair, Icelandair, International Airlines Group (IAG), Jet2.com, Lufthansa Group, Norwegian, Ryanair, TAP Portugal, Volotea.

Ενδεικτικό της ισχύος του ειδικού βάρους της νέας ένωσης είναι το γεγονός πως οι αεροπορικές εταιρείες που την απαρτίζουν διαχειρίζονται ένα στόλο 2.700 αεροπλάνων, διακινούν 550 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση και αντιπροσωπεύουν το 70% των αεροπορικών ταξιδιών που πραγματοποιούνται από/προς ή εντός της Ευρώπης.

Σύμφωνα με τον δ/ντα σύμβουλο της A4E, Thomas Reynaert, εξαιτίας του ανταγωνισμού, οι ναύλοι στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 20% ενώ στο ίδιο διάστημα οι χρεώσεις που επιβάλλουν τα αεροδρόμια στις αεροπορικές εταιρείες έφθασαν έως και να διπλασιαστούν σε κάποια από αυτά.

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν θέσει στο στόχαστρό τους τις χρεώσεις των αεροδρομίων καθώς έχουν φθάσει να αντιπροσωπεύουν το 20% του συνολικού λειτουργικού τους κόστους. Έτσι, ζητούν τη μείωση των τελών ώστε να είναι σε θέση, όπως υποστηρίζουν, να μειώσουν ακόμα περισσότερο τους ναύλους τους προκειμένου να βελτιώσουν τη θέση τους έναντι των ανταγωνιστών τους.

Στο πλαίσιο αυτό η ένωση A4E ζητά την αναθεώρηση της κοινοτικής Οδηγίας για τις χρεώσεις στα αεροδρόμια (Airport Charges Directive 2009/12/EC) καθώς θεωρούν ότι απέτυχε να διασφαλίσει ότι οι εταιρείες αεροδρομίων δεν θα κάνουν κατάχρηση της θέσης τους στην αγορά.

Οι αεροπορικές εταιρείες ζητούν, μεταξύ άλλων, οι χρεώσεις των αεροδρομίων να είναι συνδεδεμένες με το πραγματικό κόστος χρήσης των αεροδρομίων και την αποτελεσματικότητα. Επιπλέον, ζητούν να μην είναι μεροληπτικές υπέρ κάποιων εταιρειών έναντι κάποιων άλλων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v