Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στον ρυθμό του Black Friday το ελληνικό εμπόριο

Black Friday και Cyber Monday υιοθετεί το ελληνικό λιανεμπόριο για να τονώσει τη ζήτηση. Οι ενστάσεις, ο διεθνής ανταγωνισμός και η ανάγκη ρευστότητας. Ποιοι συμμετέχουν. Από 1-7 Δεκεμβρίου έρχεται η Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου.

Στον ρυθμό του Black Friday το ελληνικό εμπόριο

Κάθε ευκαιρίας, προκειμένου να αναζωπυρώσουν την αδύναμη καταναλωτική διάθεση, δράττονται οι ελληνικές επιχειρήσεις, εξού και η εκμετάλλευση τόσο της περιβόητης Black Friday όσο και της επικείμενης Cyber Monday (αφορά εκπτώσεις σε ηλεκτρονικά καταστήματα), οι οποίες έχουν καθιερωθεί στις αγορές του εξωτερικού ως ημέρες «θεαματικών εκπτώσεων».

Και οι δύο εκπτωτικές ημέρες ή περίοδοι (όπως τελικώς εξελίσσεται) έκαναν την εμφάνισή τους καταρχάς στις ΗΠΑ, όπου «η ισχύς του λιανεμπορίου είναι ανίκητη, με το χονδρεμπόριο και τους προμηθευτές να ακολουθούν τις εμπορικές πολιτικές του», όπως αναφέρει έμπειρο στέλεχος του ελληνικού εμπορίου.

Ακολούθως εξαπλώθηκαν και σε άλλες αγορές, «ως ένα μερικώς επιτυχημένο μάρκετινγκ τρικ που προσελκύει καταναλωτές και δημιουργεί μια "γέφυρα" έως την έναρξη της επίσημης χριστουγεννιάτικης περιόδου», αναφέρει άλλος παράγοντας του ελληνικού εμπορίου.

Στην Ελλάδα έχουν όψιμη εφαρμογή και κατά πολλούς εκπροσώπους του εμπορίου υιοθετούνται κυρίως για να ενισχυθεί η ρευστότητα των επιχειρήσεων -σε μια έντονα πτωτική αγορά- και κατά δεύτερο λόγο για να δημιουργηθεί «ντόρος» στην αγορά. Κατά τον πρόεδρο του ΣΕΛΠΕ κ. Αντώνη Μακρή, το μέτρο της Black Friday είναι θετικό και εντάσσεται στη διάθεση «αυτενέργειας» της αγοράς να διαθέτει τα προϊόντα της. Από την άλλη, όπως συμπληρώνουν εκπρόσωποι του εμπορίου, οι πρωτοβουλίες προσφορών βρίσκονται «στα όρια του νόμου» καθώς απαιτείται έγκαιρη έγκριση από την περιφέρεια αλλά και όριο στο ποσοστό των προσφερομένων ειδών (δεν μπορούν να ξεπερνούν το 50% των κωδικών του καταστήματος). Στην πράξη πάντως υπάρχει μια σιωπηρή ανοχή της πρωτοβουλίας, παρά τις αντίθετες απόψεις που έχουν εκφράσει θεσμικοί φορείς της αγοράς αλλά και οι εργαζόμενοι στο λιανεμπόριο.

Η ισχυρότερη ωστόσο αντίρρηση που προκύπτει από κύκλους της αγοράς είναι ότι με αντίστοιχες μεθόδους, «ο καταναλωτής εκπαιδεύεται να αγοράζει μόνον προσφορές, οι οποίες να μην είναι απαραίτητα αληθινές». Πολλοί πάντως έμποροι χαρακτηρίζουν κάπως άτακτη την προσχώρηση επιχειρήσεων στις εκπτώσεις της Black Friday, καθώς όπως σημειώνουν, «για να υπάρξουν σημαντικές εκπτώσεις προς τον τελικό καταναλωτή, χρειάζεται προηγουμένως μια ουσιαστική διαπραγμάτευση με τον προμηθευτή». Αρκετοί δε σημειώνουν ότι τέτοιου είδους εκπτωτικές πωλήσεις «ανταλλάσσουν τζίρο άλλων ημερών και μάλιστα χωρίς περιθώρια κέρδους», ενδεχομένως προς χάριν της πολυπόθητης ρευστότητας.

Πάντως, μετά από μεμονωμένες κινήσεις το 2015, στη φετινή Black Friday δηλώνουν συμμετοχή μία μετά την άλλη μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις και εμπορικά κέντρα, επεκτείνοντας μάλιστα την περίοδο προσφορών και το Σαββατοκύριακο, χρησιμοποιώντας και άλλα κανάλια όπως τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. Μεταξύ των επιχειρήσεων που έχουν ανακοινώσει ότι θα συμμετέχουν στην Black Friday είναι τα εμπορικά κέντρα River West, Athens Metro Mall, τα εκπτωτικά χωριά στα Σπάτα McArthurGlen και SmartPark, τα πολυκαταστήματα Attica και Factory Outlet, οι αλυσίδες τεχνολογικών προϊόντων Public και Πλαίσιο, η αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών Media Markt, η αλυσίδα επίπλων Εντός, η αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού Jysk, η αλυσίδα κοσμημάτων και αξεσουάρ Folli Follie και πολλές άλλες ακόμη επιχειρήσεις, είτε πρόκειται για αλυσίδες είτε για μεμονωμένα εμπορικά καταστήματα.

Η Cyber Monday 

Πέρα από την Black Friday, ωστόσο, επίκειται και η Cyber Monday, αντίστοιχη καθιερωμένη μέρα για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, στην οποία συμμετέχει η παγκόσμια online αγορά. Δεδομένου δε ότι μετά τη χαλάρωση των capital controls υπάρχουν αρκετά δημοφιλή sites που δέχονται παραγγελίες από την Ελλάδα, η εξίσωση γίνεται πιο δύσκολη για το εγχώριο εμπόριο.

Σε κάθε περίπτωση, η απάντηση του ελληνικού ηλεκτρονικού εμπορίου έρχεται λίγες μέρες αργότερα και συγκεκριμένα από την 1η έως την 7η Δεκεμβρίου, όπου επανέρχεται ο θεσμός της εκπτωτικής εβδομάδας για τα ελληνικά e-shops. Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του GRECA (του ελληνικού συνδέσμου των εμπορικών ηλεκτρονικών καταστημάτων), κ. Π. Κορωναίο, ο θεσμός πλέον της Εβδομάδας Ηλεκτρονικού Εμπορίου διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 2013 και μέχρι σήμερα αξιολογείται ως ιδιαίτερα επιτυχημένος.

Στόχος της συγκεκριμένης δράσης είναι αφενός η προτροπή του καταναλωτικού κοινού να ψωνίσει διαδικτυακά και αφετέρου η εκπαίδευση και ενημέρωσή του στη διαδικασία της online αγοράς και των πλεονεκτημάτων που αυτή έχει. Το 2015, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε ο GRECA, η συμμετοχή των ηλεκτρονικών καταστημάτων ήταν μεγάλη και καταγράφηκε συγκριτική αύξηση του τζίρου κατά 49,7% τη συγκεκριμένη εβδομάδα σε σχέση με την αντίστοιχη του προηγούμενου έτους, καθώς και αύξηση κατά 34% σε σύγκριση με την προηγούμενη ημερολογιακά εβδομάδα.

Κατά το διάστημα αυτό, πλήθος ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων θα παρέχει ελκυστικές προσφορές προς το καταναλωτικό κοινό, προτρέποντάς το να "βιώσει" την online αγοραστική εμπειρία.

Για τη διευκόλυνση των καταναλωτών, ο GRECA θα δώσει -όπως και πέρυσι - στη δημοσιότητα επίσημη λίστα με τα ηλεκτρονικά καταστήματα που θα ενημερώσουν για τη συμμετοχή τους στην Εβδομάδα με αξιόλογες προσφορές, οι οποίες έφτασαν έως και το 70% το 2015.

Στη περσινή λίστα συμμετείχαν μεγάλα brands όπως για παράδειγμα Plaisio, Folli Follie, Media Markt, MyShoe, Intersport, You, Viva, Travelplanet24, e-Shop, Pharmacy295, Maison Marasil, και πάρα πολλά άλλα ακόμα, ενώ σημαντική ήταν και η συμβολή των μηχανών σύγκρισης τιμών Skroutz.gr και BestPrice.gr στην προβολή των προσφορών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v