Τι ζητούν οι επιχειρηματίες για να επενδύσουν

Πώς οι ίδιοι οι επιχειρηματίες αξιολογούν τις επενδύσεις, τις θέσεις εργασίας, την πορεία των εσόδων τους και το έλλειμμα στην πρόσβαση των εταιρειών σε φρέσκο κεφάλαιο. Αναγκαίο το σταθερό και δίκαιο φορολογικό περιβάλλον.

Τι ζητούν οι επιχειρηματίες για να επενδύσουν

Προβληματισμένοι αλλά και τολμηροί εμφανίζονται οι Έλληνες επιχειρηματίες για την επόμενη διετία, σύμφωνα με έρευνα του Entrepreneurs' Organization (ΕΟ) για τον Δείκτη Επιχειρηματικότητας στη χώρα μας.

Πρόκειται για ένα ισχυρό δίκτυο από επιχειρηματίες που απευθύνεται σε άλλους επιχειρηματίες, το οποίο ιδρύθηκε το 1987 και πλέον αριθμεί περισσότερους από 12.000 επιχειρηματίες-μέλη και 160 παραρτήματα σε 50 χώρες. Ως βασικό στόχο του δε, όπως επισημάνθηκε χθες, κατά την επίσημη παρουσίαση του ΕΟ στην Ελλάδα, από τον πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟ Greece Δημήτρη Μέμο (MarineTraffic), είναι η προσωπική εξέλιξη των μελών του και, κατ' επέκταση, η ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους.

Σύμφωνα μάλιστα με την έρευνα που αφορά στην Ελλάδα και παρουσιάστηκε από το μέλος του EO Ρεβέκκα Πιτσίκα (PfB Group), μπορεί οι προβλέψεις των Ελλήνων επιχειρηματιών να είναι σχεδόν απαισιόδοξες αναφορικά με το επιχειρηματικό περιβάλλον στη χώρα μας, τα επόμενα 2 χρόνια, καθώς μόνο το 22,81% πιστεύει ότι θα βελτιωθεί, το 49,12% θεωρεί ότι θα χειροτερέψει και το 28,07% ότι θα παραμείνει ως έχει, όμως περισσότεροι από 4 στους 10 επιχειρηματίες (42,11%) δηλώνουν ότι σκέφτονται και ίσως τελικά τολμήσουν να ξεκινήσουν μια νέα επιχειρηματική δραστηριότητα.

Μάλιστα, υπάρχει κι ένα 19,3% που απάντησε «ναι» με σιγουριά, ενώ το 38,6% έδωσε αρνητική απάντηση.

Η έρευνα του Entrepreneurs' Organization για τον Δείκτη Επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε στη χώρα μας τον Οκτώβριο και συμμετείχαν 435 επιχειρηματίες.

Από τα ευρήματα της μελέτης προκύπτει, μεταξύ άλλων, ότι οι πιο σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην παρούσα φάση είναι οι εξής:

- το νέο προφίλ των εργαζομένων (66,04%)
- οι μεταβαλλόμενες καταναλωτικές ανάγκες (66%)
- η ασταθής και υψηλή φορολογία (65,69%)
- ο ανταγωνισμός από το εξωτερικό (45,75%)
- οι νέες τεχνολογίες (45,56%) είναι οι πιο σημαντικές προκλήσεις

Σε μικρότερη κλίμακα, η γραφειοκρατία (23,61%) και το μη φιλικό κράτος προς την επιχειρηματικότητα (23,35%).

Παράλληλα, τους τελευταίους 6 μήνες (Μάρτιος-Αύγουστος 2016), μόνο το 38,6% έχει πραγματοποιήσει κάποια σημαντική επένδυση. Ωστόσο οι επενδύσεις που έγιναν, μοιράζονται:
- σε κτιριακές υποδομές (22,86%)
- σε νέες τεχνολογίες (22,18%)
- σε έρευνα και ανάπτυξη (22,91%)
- σε ανθρώπινο δυναμικό (22,05%).

Αντίστοιχα είναι τα ποσοστά και για το επόμενο εξάμηνο όσον αφορά στις επενδύσεις. Ετσι το 36,84% δηλώνει ότι είναι έτοιμο να προβεί σε κάποια σημαντική επένδυση, ενώ το 63,16%, όχι. Επίσης, η πρόθεση των επιχειρηματιών όσον αφορά στο πού θα επενδύσουν, παραμένει αμετάβλητη:
- σε κτιριακές υποδομές (22,76%)
- σε νέες τεχνολογίες (22,67%)
- σε έρευνα και ανάπτυξη (22,48%)
- σε ανθρώπινο δυναμικό (22,1%)

Θέσεις εργασίας

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το τελευταίο εξάμηνο (Μάρτιος-Αύγουστος 2016), παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας στο 60% των επιχειρήσεων και μάλιστα σχεδόν στο σύνολό τους (94,12%) ήταν θέσεις πλήρους απασχόλησης.

Ειδικότερα, όσον αφορά στις ειδικότητες, οι προσλήψεις έγιναν με σειρά προτεραιότητας στους εξής τομείς:
- Πωλήσεις Εσωτερικού (50%)
- Ερευνα και Ανάπτυξη (44,12%)
- Πωλήσεις Εξωτερικού (41,18%)
- IT - Νέες Τεχνολογίες (38,24%)
- Marketing (32.35%)
- Παραγωγή (23.53%)
- Logistics (20.59%)

Στην ίδια όμως κατεύθυνση αναμένεται να κινηθούν και στο επόμενο εξάμηνο (Σεπτέμβριος 2016-Φεβρουάριος 2017).

Το μεγαλύτερο ποσοστό των συμμετεχόντων στην έρευνα βλέπει θετικά το ενδεχόμενο να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Ειδικότερα το 35,09% απάντησε «ναι», το 35,09% «ίσως» και το 29,82% «όχι», με τις θέσεις πλήρους απασχόλησης να κερδίζουν και πάλι το στοίχημα σε ποσοστό 85% σε σχέση με τις θέσεις μερικής απασχόλησης, που φτάνουν μόλις το 15%.

Οικονομικά αποτελέσματα

Παρά το ασταθές κλίμα στην οικονομία, οι ελληνικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην έρευνα κατάφεραν να αυξήσουν και να σταθεροποιήσουν τα έσοδά τους. Όπως προκύπτει από την έρευνα, τους τελευταίους 6 μήνες, το 47,37% των εταιρειών αύξησε τα έσοδά του, το 29,82% τα διατήρησε στο ίδιο επίπεδο, ενώ το 22,81% τα μείωσε.

Λιγότερο αισιόδοξες ωστόσο είναι οι προβλέψεις για το επόμενο εξάμηνο. Ενας στους δύο επιχειρηματίες (50,88%) πιστεύει ότι τα έσοδα της επιχείρησής του θα παραμείνουν στο ίδιο επίπεδο, ενώ μόλις το 35,09% των επιχειρηματιών θεωρεί ότι θα αυξηθούν. Την ίδια στιγμή, το 14,04% κάνει λόγο για πτώση των εσόδων μέσα στους επόμενους 6 μήνες.

Προς την ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και η κερδοφορία των εταιρειών. Το ίδιο χρονικό διάστημα, το 29,82% των επιχειρήσεων αύξησε την κερδοφορία, το 38,6% τη διατήρησε σταθερή και το 31,58% τη μείωσε. Ενώ μέσα στους επόμενους 6 μήνες, το 24,56% των επιχειρηματιών πιστεύει ότι θα αυξηθεί, το 47,37% ότι θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και το 28,07% ότι θα μειωθεί.

Η κα Ρεβέκκα Πιτσίκα, υπεύθυνη Επικοινωνίας του EO στην Ελλάδα, σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας επεσήμανε ότι «παρόλο που το οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα είναι δραματικό, οι επιχειρήσεις εξακολουθούν να αναπτύσσονται, κάτι που αποδεικνύει ότι πλέον έχουν "πόδια" και στο εξωτερικό. Μιλάμε πια για μία παγκόσμια αγορά. Αυτό είναι μεν θετικό, από την άλλη δε είναι κρίμα, που ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις δημιουργούν θέσεις εργασίας και είναι έτοιμες να επενδύσουν, να μεγαλώνουν και να στηρίζουν πλέον μόνο ξένες αγορές. Στην ουσία έχουμε έναν επιχειρηματικό θησαυρό που πάει καλά στις αγορές του εξωτερικού και στην Ελλάδα δεν αξιοποιείται. Αυτό σημαίνει ότι με ένα σταθερό φορολογικό περιβάλλον, με μία μικρή βοήθεια, θα απογειωθούν».

Προβλήματα ωστόσο αντιμετωπίζει, όπως είναι αναμενόμενο, και η πρόσβαση των εταιρειών σε κεφάλαιο και ευκαιρίες χρηματοδότησης, τους τελευταίους 6 μήνες (Μάρτιος-Αύγουστος 2016). Το 40,35% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι μειώθηκε, το 40,35% ότι παρέμεινε ίδια και μόλις το 19,3% ότι αυξήθηκε η πρόσβαση σε κεφάλαιο και είχε περισσότερες ευκαιρίες χρηματοδότησης.

Οι ανάγκες των Ελλήνων επιχειρηματιών

Στην ερώτηση, τώρα, τι είδους στήριξη χρειάζονται οι επιχειρηματίες στη χώρα μας, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι έχουν ανάγκη κατά προτεραιότητα από:

- επιχειρηματική εκπαίδευση για τον εαυτό τους (15,85%)
- στήριξη από κρατικούς φορείς (15,23%)
- επαγγελματική δικτύωση (15,09%)
- ευέλικτες εργασιακές σχέσεις (14,66%)
- μεγαλύτερη πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές (14,4%)
- εργαζόμενους με υψηλή εξειδίκευση (14%)
- πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης (13,74%)
- σταθερό φορολογικό περιβάλλον (13,04%).

Την ίδια στιγμή, ο 1 στους 2 επιχειρηματίες (48,15%) αναφέρει ότι θα του ήταν χρήσιμο να έχει πρόσβαση σε ένα παγκόσμιο επιχειρηματικό δίκτυο και 1 στους 3 δηλώνει ότι θα ήθελε να γνωρίζει αν και άλλοι επιχειρηματίες έχουν τις ίδιες αγωνίες με εκείνον. Τέλος, από την έρευνα προκύπτει ότι το 46,3% των επιχειρηματιών ανήκουν σε κάποιο επιχειρηματικό δίκτυο και μάλιστα το 88,46% από αυτούς σε κάποιο διεθνές επιχειρηματικό δίκτυο.

Επισημοποιώντας την παρουσία του ΕΟ στην Ελλάδα, ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟ Greece Δημήτρης Μέμος (MarineTraffic) και τα μέλη Ρεβέκκα Πιτσίκα (PfB Group), Αναστάσης Λώζος (Lozos S.A.) και Κωνσταντίνος Πολίτης (Found.Ation και Γνώμων Κατασκευές) ανακοίνωσαν τον Διεθνή Επιχειρηματικό Διαγωνισμό για Φοιτητές (Global Student Entrepreneur Awards, GSEA), ο οποίος θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στη χώρα μας.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v