Αύξηση εσόδων κατέγραψαν τα ελληνικά ξενοδοχεία στο εννεάμηνο, παρά τη «βουτιά» που εμφανίζονται να καταγράφουν οι τουριστικές εισπράξεις της χώρας στο αντίστοιχο διάστημα. Το συμπέρασμα προκύπτει από τα στοιχεία για τις επιδόσεις των ξενοδοχείων της χώρας κατά το γ' τρίμηνο της χρονιάς που δημοσιοποιεί η εταιρεία Gbr Consulting η οποία εξειδικεύεται στην παρακολούθηση του ξενοδοχειακού κλάδου στην Ελλάδα.
Τη μεγαλύτερη άνοδο εσόδων εμφάνισαν, σύμφωνα με την Gbr, τα παραθεριστικά (resort) ξενοδοχεία ενώ στις μονάδες των πόλεων, οι επιχειρήσεις της Θεσ/νίκης πέτυχαν υψηλότερες επιδόσεις από τις αντίστοιχες της Αθήνας.
Πιο συγκεκριμένα, κατά το τρίτο τρίμηνο της χρονιάς (Ιούλιος-Σεπτέμβριος), που αποτελεί την περίοδο αιχμής της καλοκαιρινής περιόδου και αντιπροσωπεύει την πλέον προσοδοφόρα περίοδο λειτουργίας των καταλυμάτων, τα ξενοδοχεία της Θεσ/νίκης κατέγραψαν αύξηση εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) της τάξης του 10,8% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015.
Μόλις μια ανάσα πίσω τους, με άνοδο εσόδων 10,6%, κινήθηκαν τα παραθεριστικά (resort) ξενοδοχεία της χώρας τα οποία λειτουργούν κυρίως εποχικά. Σαφή αύξηση εσόδων (RevPAR) 7,1% κατέγραψαν στο ίδιο τρίμηνο τα ξενοδοχεία της Αθήνας, έναντι του τρίτου τριμήνου του 2015.
Στο σύνολο των τριών τριμήνων (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος) τη μεγαλύτερη αύξηση εσόδων (+9,4%) παρουσίασαν τα ξενοδοχεία στους παραθεριστικούς προορισμούς της χώρας (resort) ενώ ακολούθησαν τα ξενοδοχεία της Θεσ/νίκης, με αύξηση εσόδων 6,6%, με τα ξενοδοχεία της Αθήνας να καταγράφουν την (αναλογικά) μικρότερη άνοδο 4,1%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Gbr, η άνοδος των διεθνών αφίξεων στην Αθήνα (+11,2% στο τρίτο τρίμηνο, +7,6% στο εννεάμηνο) είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η πληρότητα στα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας αλλά και η μέση τιμή των δωματίων κατά 4,5% στο σύνολο του εννεαμήνου. Διαφορετική ήταν η εικόνα στη Θεσ/νίκη όπου, κατά το τρίτο τρίμηνο, τα ξενοδοχεία κατέγραψαν διψήφιο ποσοστό αύξησης της πληρότητάς τους αλλά η μέση τιμή των δωματίων μειώθηκε ελαφρά σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.
Μεταφέροντας τις επιδόσεις που κατέγραφαν στο ίδιο διάστημα τα ξενοδοχεία στις ανταγωνίστριες χώρες της Ελλάδας, η Gbr σημειώνει πως η ολοκλήρωση του Σεπτεμβρίου βρήκε τα ξενοδοχεία της Ισπανίας και της Πορτογαλίας να καταγράφουν αύξηση εσόδων (RevPAR) 13% και 12% αντίστοιχα, σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2015. Στο ίδιο διάστημα, ο ξενοδοχειακός κλάδος κατέγραφε μείωση εσόδων 42% στην Τουρκία, 11% στη Γαλλία και 1,6% στην Ιταλία.
Στο δελτίο της Gbr γίνεται αναφορά στη μικρή άνοδο διεθνών αφίξεων (κατά 1,8%) που καταγράφουν τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου. Αποτέλεσμα που αποδίδεται στην άνοδο των αεροπορικών αφίξεων και, ταυτόχρονα, στη μικρή μείωση του οδικού τουρισμού.
Ταυτόχρονα επισημαίνεται η αξιοσημείωτη πτώση των τουριστικών εισπράξεων, η οποία έφθασε το 6,8% κατά το τρίμηνο Ιουνίου-Αυγούστου και κατέγραψε αρνητικό ρεκόρ (-10%) τον Αύγουστο.
Σύμφωνα με την ερμηνεία των αναλυτών της Gbr, η σημαντική μείωση των τουριστικών εισπράξεων φέτος οφείλεται κυρίως σε τέσσερις λόγους:
• Στη μείωση της διάρκειας παραμονής των ξένων τουριστών στην Ελλάδα, η οποία καταγράφεται ως τάση κατά την τελευταία δεκαετία. Ταυτόχρονα έχει αυξηθεί ο τουρισμός πόλεων που χαρακτηρίζεται από τη μικρή διάρκεια παραμονής των επισκεπτών, τόσο στην Αθήνα όσο και τη Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις της χώρας.
• Στη μεγάλη αύξηση επισκεπτών από τα Βαλκάνια που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια. Επισκέπτες ωστόσο, όπως σημειώνεται, οι οποίοι ξοδεύουν λιγότερα σε σύγκριση με τους τουρίστες από άλλες χώρες της Ευρώπης. Δίνοντας ένα μέτρο της μεγάλης αύξησης του ρεύματος επισκεπτών από τα Βαλκάνια στην Ελλάδα, η Gbr αναφέρει πως από το 2010 μέχρι το 2015 τριπλασιάστηκε ο αριθμός των επισκεπτών από τη Βουλγαρία, υπερδιπλασιάστηκαν οι επισκέπτες από Αλβανία και Ρουμανία, ενώ μόνο κατά το 2015 καταγράφηκαν 3 εκατ. αφίξεις επισκεπτών από την ΠΓΔΜ.
• Στις εκπτώσεις που πιθανολογείται πως έκαναν τα ξενοδοχεία χαμηλότερων κατηγοριών και οι επιχειρήσεις ενοικιαζόμενων δωματίων προκειμένου να γεμίσουν τα δωμάτιά τους. Εξηγώντας το ειδικό βάρος που μπορεί να έχουν αυτές οι μονάδες στην εγχώρια αγορά, η Gbr επισημαίνει πως το 56% του συνολικού αριθμού ελληνικών ξενοδοχείων ή 5.400 μονάδες ανήκουν στις κατηγορίες 1 και 2 αστεριών.
• Στις επιπτώσεις του Brexit. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η αγγλική στερλίνα έχασε το 18% της αξίας που είχε στην αρχή της χρονιάς. Ταυτόχρονα, μετά το δημοψήφισμα για το Brexit (23 Ιουνίου) οι δαπάνες των Βρετανών στην Ελλάδα μειώθηκαν 36% τον Ιούλιο, ενώ οι αφίξεις από το Ην. Βασίλειο κατέγραψαν πτώση 7,5%. Ταυτόχρονα, επισημαίνεται, τον Αύγουστο σημειώθηκε άνοδος 14% των Βρετανών στην Ελλάδα αλλά οι ταξιδιωτικές τους δαπάνες κατά τον ίδιο μήνα αυξήθηκαν μόλις 0,5%.