Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Σταθάκης: Αυτός είναι ο σχεδιασμός για τα κόκκινα εταιρικά δάνεια

Εως τέλη Οκτωβρίου στη Βουλή το ν/σ για τα κόκκινα εταιρικά δάνεια, τονίζει ο Γ. Σταθάκης. Πώς θα κατατίθεται η αίτηση για αναδιάρθρωση. Τι θα προβλέπεται για τις μικρότερες επιχειρήσεις. Ποιες λύσεις προκρίνονται. Ο ρόλος των πιστωτών. Γιατί δεν θα προχωρήσει η αναπτυξιακή τράπεζα.

Σταθάκης: Αυτός είναι ο σχεδιασμός για τα κόκκινα εταιρικά δάνεια

Ρεαλιστικό, χαρακτήρισε τον στόχο μείωσης των μη εξυπηρετούμενων δανείων κατά 40% έως το τέλος του 2019, ο υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης, μιλώντας απόψε σε εκδήλωση του Χρηματοπιστωτικού Τμήματος Οικονομικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ.

Σύμφωνα με τον υπουργό, με την προοπτική αυτή, θα αποκατασταθεί η ομαλή χρηματοδότηση της οικονομίας από το τραπεζικό σύστημα, ενώ κι αυτό (το τραπεζικό σύστημα) θα θωρακιστεί, κάτι που δεν κατέστη εφικτό κατά τις δύο προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις.

Όπως ανέφερε ο υπουργός, για την επίτευξη αυτού του στόχου, η κυβέρνηση έχει θεσμοθετήσει τα κατάλληλα εργαλεία, τα οποία πλέον μπορούν να αξιοποιήσουν οι τράπεζες. Τα εργαλεία, αυτά, ανέφερε, δεν υπήρχαν στο παρελθόν, αλλά και τα περιορισμένα που υπήρχαν, δεν χρησιμοποιήθηκαν εξαιτίας της αδράνειας των τραπεζών.

Σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη, το μόνο πλαίσιο που δεν έχει διαμορφωθεί ακόμη είναι αυτό της εξωδικαστικής ρύθμισης των κόκκινων δανείων των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων και ελεύθερων επαγγελματιών, που αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή έως το τέλος Οκτωβρίου.

Παρουσιάζοντας τις βασικές πτυχές του σχεδίου, ο υπουργός επεσήμανε ότι ο νόμος θα αφορά όλες τις επιχειρήσεις, μικρές, μεσαίες και μεγάλες και τους ελεύθερους επαγγελματίες, και όλα τα χρέη προς τράπεζες, δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία και λοιπούς ιδιώτες πιστωτές.

Αναφερόμενος στην «ολιστική» αντιμετώπιση του θέματος, σημείωσε ότι και η προηγούμενη κυβέρνηση επιχείρησε να δώσει λύση στο πρόβλημα, μέσω του νόμου Δένδια. Τελικά σε αυτόν εντάχθηκαν ελάχιστες επιχειρήσεις, ακριβώς επειδή είχε σημαντικούς περιορισμούς και δεν υιοθετούσε μια ολιστική προσέγγιση του προβλήματος.

Με βάση το κυβερνητικό σχέδιο, το οποίο αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης για πολλούς μήνες με τους θεσμούς, ο κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορεί να υποβάλει την αίτησή του, μέσω ειδικά διαμορφωμένων προτύπων που θα βρίσκει στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους.

Στη συνέχεια θα του υποδεικνύονται τα έγγραφα που οφείλει να προσκομίσει (πάντα ηλεκτρονικά) και θα έχει την ευκαιρία να αξιολογήσει την περίπτωση του δανείου του, μέσω προτυποποιημένων μελετών βιωσιμότητας.

Αφού κατατεθεί η αίτηση για αναδιάρθρωση, θα την αναλαμβάνει ένας συντονιστής από το Μητρώο Διαμεσολαβητών του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Ενώπιόν του θα διεξάγονται οργανωμένα διαπραγματεύσεις μεταξύ της επιχείρησης και όλων των πιστωτών, συμπεριλαμβανομένων του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων, στον βαθμό που υπάρχουν σχετικά χρέη. Στο τραπέζι θα κάθονται και εκπρόσωποι των εργαζομένων και των προμηθευτών, εφόσον υπάρχουν οφειλές και προς εκείνους.

Κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη, θα εξετάζεται στη βάση διαφανών και αποδεκτών από όλους κριτηρίων. Η βιωσιμότητα των μικρότερων επιχειρήσεων θα κρίνεται με βάση ένα αυτοματοποιημένο σύστημα ανάλυσης, ενώ οι μεγαλύτερες θα αξιολογούνται από ανεξάρτητο εκτιμητή. Εάν η διαδικασία καταλήξει σε συμφωνία των πιστωτών και του οφειλέτη, η υπόθεση θα παραπέμπεται σε δικαστή προς επικύρωση. Για να συμβεί αυτό, αρκεί να συναινέσουν οι εκπρόσωποι των πιστωτών για το 60% της οφειλής και στη συνέχεια, η δικαστική απόφαση θα επιβάλλει και στο υπόλοιπο 40% να συμμορφωθεί.

Ως προς το περιεχόμενο των λύσεων, δεν θα υπάρχουν περιορισμοί: θα μπορεί να αφορούν πολυετείς επιμηκύνσεις της περιόδου αποπληρωμής, διαγραφές μέρους των οφειλών και άλλους τρόπους που περιλαμβάνει ο Κώδικας Δεοντολογίας της ΤτΕ. Ο επιχειρηματίας ή οι μέτοχοι θα υποχρεούνται να χρηματοδοτούν την εταιρεία. Σε διαφορετική περίπτωση, θα απομακρύνονται και θα ορίζονται ως μέτοχοι οι δανειστές, που θα αναζητούν επενδυτή.

Ο μηχανισμός αναδιάρθρωσης είναι, δηλαδή, κατάλληλα δομημένος ώστε να αποκλείει επιχειρήσεις που δεν αποπληρώνουν χρέη κατ' επιλογή τους (κακοπληρωτές) και να επικεντρώνεται στη διάσωση κατά τα άλλα υγιών επιχειρήσεων. Για να διασφαλιστεί αυτό θα αξιοποιείται και κάθε άλλο διαθέσιμο στοιχείο για την περιουσιακή κατάσταση των ιδιοκτητών της επιχείρησης (δηλώσεις στην εφορία, καταθέσεις σε τράπεζες κ.λπ.).

Όπως ανέφερε ο ίδιος, υπάρχουν επίσης προβλέψεις για την ελάφρυνση νοικοκυριών και επιχειρήσεων από τη φορολόγηση της ωφέλειας που προκύπτει από τις διαγραφές τραπεζικών χρεών. Παράλληλα, προχωράμε σε σειρά παρεμβάσεων στο δικαστικό σύστημα, για να διασφαλίσουμε την επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών. Έχουν ήδη ενισχυθεί τα δικαστήρια, δημιουργούνται ειδικευμένα δικαστήρια για υποθέσεις υπερχρέωσης ή αδυναμίας αποπληρωμής χρεών και προωθούνται αλλαγές στον πτωχευτικό κώδικα.

Εκτενής ήταν η αναφορά του και για το πλαίσιο προστασίας για όσους έχουν κόκκινα στεγαστικά δάνεια, αλλά και στο γενικότερο καθεστώς μεταβίβασης και διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Στοπ στην αναβάθμιση του ΕΤΕΑΝ

Αναφερόμενος στην αναβάθμιση του ΕΤΕΑΝ, επεσήμανε ότι το κυβερνητικό σχέδιο για τη μετατροπή του σε μια τύποις αναπτυξιακή τράπεζα δεν γίνεται αποδεκτό από τους θεσμούς. Συγκεκριμένα τόνισε ότι από το 2000 η Ευρωπαϊκή Ενωση απαγορεύει την ίδρυση αναπτυξιακών τραπεζών και έκτοτε, έχει παρατηρηθεί μόνο μία εξαίρεση στην Ιταλία.

Για τις αναπτυξιακές τράπεζες των άλλων χωρών, σημείωσε ότι μετρούν πολλά χρόνια ζωής και ιδρύθηκαν πριν από το 2000. Ωστόσο διαβεβαίωσε τους παρευρισκόμενους ότι το νέο ΕΤΕΑΝ θα είναι σαφώς πιο ισχυρό από αυτό που γνωρίζουμε σήμερα.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v