«Την ημέρα που ο Χρήστος Σπίρτζης ανέλαβε την ευθύνη του μεγαλύτερου μέρους του φιλόδοξου προγράμματος ιδιωτικοποίησης της Ελλάδας, ορκίστηκε να διασφαλίσει ότι θα αποτύχει», σχολιάζει δημοσίευμα της Wall Street Journal.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο αριστερός υπουργός Υποδομών «έχει αντισταθεί» στην πώληση κάθε δρόμου, αεροπλάνου και τρένου, παρότι ο ίδιος και η κυβέρνησή του έχουν υποσχεθεί να συγκεντρώσουν 50 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις, στο πλαίσιο του προγράμματος της χώρας.
«Ελπίζω η συμφωνία να μην αποφέρει καρπούς», ανέφερε ο υπουργός αφού η ελληνική κυβέρνηση, έπειτα από πίεση από τους πιστωτές, επιβεβαίωσε την πώληση 14 περιφερειακών αεροδρομίων σε Γερμανό επενδυτή. Στήριξε τοπικές ψηφοφορίες για να «βυθιστεί» η συμφωνία, ενώ όταν αναγκάστηκε να υπογράψει το συμβόλαιο, το έκανε «με μεγάλο πόνο».
Η αμερικανική εφημερίδα αναφέρει ότι «η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε πόλεμο με τον εαυτό της» και ότι απειλεί να εκτροχιάσει ένα βασικό στοιχείο της ελληνικής διάσωσης, την πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων για την αποπληρωμή χρέους και την προσέλκυση ξένης επένδυσης.
Οι ηγέτες του αριστερού ΣΥΡΙΖΑ γυρνούν τον κόσμο, από τη Νέα Υόρκη στη Σανγκάη, προσεγγίζοντας επενδυτές ώστε να έρθουν στην Ελλάδα και να δώσουν την απαραίτητη ώθηση στην οικονομία, αλλά «οι ρίζες του ΣΥΡΙΖΑ στη μαρξιστική κατά της παγκοσμιοποίησης αριστερά, κάνει την ιδιωτικοποίηση ''δυσκολοχώνευτη''».
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, χωρίς τα έσοδα από τις ιδιωτικοποιήσεις η Ελλάδα θα χρειαστεί περισσότερα δάνεια και τελικά περισσότερη ελάφρυνση χρέους. Ο Αλέξης Τσίπρας έχει υποστηρίξει, επίσης, ότι οι ιδιωτικοποιήσεις είναι απαραίτητες για να ξεπεραστεί η εδώ και ένα χρόνο αποστροφή των ξένων επενδυτών για την Ελλάδα και για να υποχωρήσει το ποσοστό ανεργίας του 23%.
Οι αντιφατικές ενέργειες της κυβέρνησης έχουν εξοργίσει πολλούς από τους εμπλεκόμενους, από τις ξένες εταιρίες που νόμιζαν ότι είχαν κλείσει συμφωνίες έως τα σωματεία που πίστευαν ότι το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ είναι διαφορετικό.
Η Γερμανία και άλλοι πιστωτές, οι οποίοι βαρέθηκαν από τις κωλυσιεργίες στις προετοιμασίες για την πώληση εταιριών ύδρευσης, μεταφορών και ηλεκτρικού ρεύματος, «πάγωσαν» την τελευταία υποδόση 2,8 δισ. ευρώ. Αργά τον περασμένο μήνα, το ελληνικό κοινοβούλιο ψήφισε για να μπουν εγκαταστάσεις ύδρευσης και άλλα περιουσιακά στοιχεία στο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, προκειμένου να πειστούν οι πιστωτές να απελευθερώσουν την οικονομική αρωγή, η οποία αναμένεται πλέον αυτό τον μήνα. Την ίδια ώρα, ο Σπίρτζης διαβεβαίωνε το κοινοβούλιο ότι οι εταιρίες δεν θα πωληθούν, καθώς «μόνο ο Ιησούς Χριστός» θα ενδιαφερόταν να αγοράσει εταιρίες με τόσο μεγάλα χρέη.
Η Αθήνα φέτος έχει υπογράψει συμφωνίες αξίας άνω των δύο δισ. Οι μεγαλύτερες συμφωνίες, εκείνες του λιμανιού του Πειραιά και των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, υπογράφηκαν μόνο αφότου μετριοπαθείς του ΣΥΡΙΖΑ κάλεσαν επανειλημμένως τους αγοραστές να αγνοήσουν μέλη του ίδιου του κόμματός τους.
«Οι διαφωνίες προφανώς δημιουργούν προβλήματα στη δουλειά μου», ανέφερε ο Στέργιος Πιτσιόρλας που έχει αναλάβει να εκτελέσει τις συμφωνίες.
Ο Σπίρτζης τόνισε νωρίτερα φέτος ότι ο Πιτσιόρλας «λειτουργεί ενάντια στις διαταγές της κυβέρνησης», στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τις ιδιωτικοποιήσεις.
«Το πιο σημαντικό είναι τα αποτελέσματα, όχι τα λόγια», υποστήριξε ο Αλέξης Τσίπρας σε συνέντευξή του. «Πραγματοποιήσαμε ιδιωτικοποιήσεις που είχαν ''κολλήσει'' για χρόνια και πλησιάζουμε στο να φέρουμε κι άλλες», πρόσθεσε ο πρωθυπουργός, ο οποίος σύμφωνα με τον Γιώργο Παγουλάτο, καθηγητή Πολιτικής Επιστήμης και Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, κατανοεί τη σημασία των πωλήσεων για την οικονομία αλλά ηγείται μιας κυβέρνησης που «δεν έχει την απαραίτητη συνοχή σε αυτό το θέμα».
Κάποιοι υπουργοί «θέλουν να δώσουν την εντύπωση ότι πάλεψαν κατά των πρότζεκτ μέχρι την τελευταία στιγμή», συμπλήρωσε ο καθηγητής.
Η περίπλοκη κατάσταση έχει κάνει τους επενδυτές επιφυλακτικούς. Παρότι ο Γιώργος Σταθάκης είχε επιτεθεί στην προηγούμενη συντηρητική κυβέρνηση που ανέμενε 300 εκατ. από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, λέγοντας ότι το ποσό ήταν «προκλητικά χαμηλό», αυτό το καλοκαίρι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε μόνο μία προσφορά από την ιταλική κρατική εταιρία σιδηροδρόμων, για 45 εκατ. Η κυβέρνηση αναγκάστηκε να δεχθεί την προσφορά, προκειμένου να αποφύγει να βάλει λουκέτο στην υπερχρεωμένη ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Το δημοσίευμα αναφέρει ότι η εταιρία είχε επιπρόσθετες απώλειες φέτος από μακρόχρονες απεργίες εργαζομένων που προσπαθούσαν να μπλοκάρουν την ιδιωτικοποίηση, ενώ ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ ενθάρρυνε τους Έλληνες να διαμαρτυρηθούν κατά των μέτρων λιτότητας, όταν διαπραγματευόταν τη νέα διάσωση πέρυσι.
«Αυτά που υποστηρίζει ο κόσμος στους δρόμους είναι αυτά που υποστηρίζω κι εγώ», ανέφερε ο Γιώργος Κατρούγκαλος, λίγες ημέρες πριν τις διαδηλώσεις των αγροτών που διαμαρτύρονταν κατά των περικοπών στις συντάξεις και των αυξήσεων στους φόρους.
Παρόμοια προβλήματα υπάρχουν και στο Ελληνικό, όπου η Lamda Development συμφώνησε το 2012 να πληρώσει 915 εκατ. για την αναδιαμόρφωση του τεράστιου πρώην αεροδρομίου της Αθήνας.
Έπειτα από εντάσεις, καθώς το Υπουργείο Πολιτισμού εξέδωσε τον Αύγουστο ανακοίνωση πως το μεγαλύτερο μέρος του χώρου πρέπει να ανακηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος και οι σύμβουλοι του πρωθυπουργού προσπαθούσαν να καθησυχάσουν τους επενδυτές ότι η κίνηση ήταν «καθαρά διαδικαστική», το θέμα κατέληξε με το κοινοβούλιο να εγκρίνει νομοθεσία για την ιδιωτικοποίηση, χωρίς να παραχωρεί οποιαδήποτε σχετική εξουσία στο Υπουργείο Πολιτισμού. «Τα επόμενα βήματα είναι ασαφή», σχολιάζει η αμερικανική εφημερίδα.
Όπως τονίζει το δημοσίευμα, ο πρωθυπουργός είναι μάλλον το καλύτερο παράδειγμα της «διττής φύσης» του κόμματός του. Τα πισωγυρίσματα στο θέμα του λιμανιού του Πειραιά δείχνουν ότι ο Τσίπρας μεταπηδά από τους επενδυτές στην αριστερά και πίσω.
Παρότι πριν γίνει πρωθυπουργός ο Αλέξης Τσίπρας προσπαθούσε να κατευνάσει τις ανησυχίες των επενδυτών και του Κινέζου πρέσβη, όταν έγινε πρωθυπουργός όρισε τον Θεόδωρο Δρίτσα υπουργό Ναυτιλίας. «Η πώληση του λιμανιού σταματά εδώ», είχε πει τότε ο νέος υπουργός.
Έπειτα από μια σειρά πισωγυρίσματα και εσωτερικές διαμάχες στους κόλπους του ΣΥΡΙΖΑ, η συμφωνία έκλεισε τελικά τον Απρίλιο. Ελάχιστοι υπουργοί εμφανίστηκαν στην τελετή που τη συνόδευσε, σχολιάζει η εφημερίδα. Ο πρωθυπουργός υπέγραψε στο γραφείο του, τη στιγμή που η αστυνομία προσπαθούσε να σταματήσει τους λιμενεργάτες από το να μπουν μέσα.
Από εκεί και πέρα, η Cosco ανέμενε την επικύρωση της συμφωνίας από το κοινοβούλιο, πράγμα που δεν προχωρούσε. Όταν τελικά η συμφωνία παρουσιάστηκε στη Βουλή περιείχε αλλαγές που η κινεζική εταιρία δεν είχε ξαναδεί, μεταδίδει η WSJ.
Αφού οι δικηγόροι της Cosco εντόπισαν τις αλλαγές, ο Άγγελος Καρακώστας, επικεφαλής της ελληνικής θυγατρικής της, έγραψε μια οργισμένη επιστολή προς τους νομοθέτες, τονίζοντας ότι κάποιος στην κυβέρνηση «αντιστρέφει πλήρως» τη συμφωνία «μονομερώς».
Μετά την αποκατάσταση των όρων της συμφωνίας με την Cosco, ο Αλέξης Τσίπρας μετέβη στην Κίνα για να συναντήσει τον πρόεδρο της εταιρίας, Xu Lirong, ο οποίος σχολίασε ότι «θα ήταν καλό αν δεν είχαμε τόσες πολλές απεργίες».
«Οι απεργίες είναι φυσικό φαινόμενο, όταν οι εργαζόμενοι δεν είναι ευχαριστημένοι», απάντησε ο Τσίπρας, ενώ ο Xu συνέχισε λέγοντας ότι «είμαι σίγουρος ότι η πολιτική σας είναι να έχετε ευχαριστημένους τόσο τους εργαζόμενους, όσο και τους πελάτες».
Επιπρόσθετο πρόβλημα για την Cosco είναι και οι απεργίες κατά της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς μπλοκάρουν τη διαδρομή από το λιμάνι προς την Ευρώπη. Πάντως, αν και κάποιοι εξέφρασαν ανησυχίες ότι η εταιρία μπορεί να επιλέξει τη Σλοβενία ως μικρότερο «μπελά», αξιωματούχος της Cosco ανέφερε ότι «αν η τοποθεσία του λιμανιού δεν εξυπηρετούσε τα γεωστρατηγικά σχέδια της Κίνας για την παρουσία της στην Ευρώπη (...) η εταιρία θα είχε φύγει εδώ και καιρό».