Τις δυνατότητες γρήγορης αύξησης της τουριστικής κίνησης σε περιοχές όπου επιλέγουν να πετάνε, αλλά και το ρίσκο που συνεπάγεται η αυξημένη εξάρτηση ενός προορισμού από τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους φέρνει στην επιφάνεια η απόφαση της ιρλανδικής Ryanair να μειώσει τη δραστηριότητά της στην Ελλάδα το 2017.
Ο ισχυρότερος αεροπορικός «παίκτης» χαμηλού κόστους (LCC) της Ευρώπης έγινε, στο παρελθόν, κόκκινο πανί για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, κοντραρίστηκε με τη διοίκηση του αεροδρομίου της Αθήνας ζητώντας χαμηλότερες χρεώσεις και κατηγορήθηκε από τοπικούς φορείς προορισμών πως αφού δελέαζε μια περιοχή στέλνοντάς της πελατεία, στη συνέχεια απειλούσε ότι θα αποχωρήσει αν δεν εξασφάλιζε οικονομική στήριξη από τους τοπικούς φορείς.
Συγκρούστηκε, επιπλέον, με τις ελληνικές κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων καταθέτοντας αλλεπάλληλες προτάσεις οι οποίες απορρίφθηκαν, όπως υποστηρίζει, εξ ολοκλήρου.
Το «ιστορικό» της παρουσίας της Ryanair στην Ελλάδα έχει καταγραφεί και δεν αλλάζει. Όπως δεν αλλάζει το γεγονός πως στη δραστηριοποίηση της ιρλανδικής εταιρείας στη χώρα μας, ιδιαίτερα την τελευταία τριετία, οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η αύξηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων προς την Ελλάδα. Και σε αυτή (όπως και στην Aegean) οφείλεται σε ένα βαθμό η αύξηση της τουριστικής κίνησης μετά το 2013.
Στα όσα έχει πει, ωστόσο, κατά καιρούς ξεσηκώνοντας ποικίλες αντιδράσεις προστέθηκε ακόμα ένα, το οποίο «αγγίζει» το υπ' αριθμόν ένα «αγκάθι» του ελληνικού τουρισμού: την έντονη εποχικότητα.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η εταιρεία στην Αθήνα, το 53% της συνολικής αύξησης που καταγράφηκε στις αεροπορικές αφίξεις στην Ελλάδα από την περίοδο 2012-2016 αφορούσε την περίοδο αιχμής του καλοκαιριού: το τετράμηνο Ιουνίου-Σεπτεμβρίου.
Η διαπίστωση αποτελεί κοινό τόπο για όσους ασχολούνται με τον τουρισμό. Όμως, η Ryanair συνέδεσε το γεγονός με δύο θέματα που αγγίζουν το μεν πρώτο τις ελληνικές κυβερνήσεις, το δε δεύτερο τη γερμανική Fraport:
- Το γεγονός ότι όλες οι προτάσεις της που απορρίφθηκαν από τις ελληνικές κυβερνήσεις αφορούσαν την αύξηση της αεροπορικής κίνησης στη χαμηλή περίοδο και όχι την καλοκαιρινή αιχμή.
- Το γεγονός πως παρά την εκφρασμένη επιδίωξη των ελληνικών κυβερνήσεων να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος, τα υψηλότερα κίνητρα (χαμηλότερες χρεώσεις) που προσφέρονται στις αεροπορικές εταιρείες για να πετούν σε ελληνικούς προορισμούς αφορούν όχι τη χαμηλή περίοδο αλλά την περίοδο αιχμής, όπου η ζήτηση ούτως ή άλλως είναι μεγάλη.
Η Ryanair έχει ήδη καταφέρει να είναι ο δεύτερος ισχυρότερος «παίκτης» της ελληνικής αγοράς πίσω από την Aegean αποσπώντας μερίδιο 15%. Μεγάλος στόχος της, ωστόσο, είναι η κατάληψη της πρώτης θέσης της αγοράς.
Με δεδομένο το «μποτιλιάρισμα» στον ελληνικό ουρανό τους καλοκαιρινούς μήνες κι εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού με τις εταιρείες των μεγάλων τουρ οπερέιτορ, η ιρλανδική εταιρεία έχει σχετικά περιορισμένες δυνατότητες μεγάλης επέκτασης τη συγκεκριμένη περίοδο. Έτσι, επικεντρώνει τις προσπάθειές της στην επέκτασή της στη χαμηλή περίοδο, αφού το θεωρεί μονόδρομο για την κορυφή στην ελληνική αγορά.
Αυτό που υπονοεί εμμέσως πλην σαφώς η Ryanair είναι πως η ύπαρξη υψηλών κινήτρων για τις αεροπορικές εταιρείες την καλοκαιρινή περίοδο ευνοεί κυρίως τις εταιρείες που πετούν αυτό το διάστημα και όχι όλο τον χρόνο. Δηλαδή τις εταιρείες τσάρτερ που ανήκουν στους μεγάλους τουρ οπερέιτορ.
Πηγές της αεροπορικής αγοράς απέδιδαν την απόφαση της Ryanair και στις σκληρές διαπραγματεύσεις που φέρεται να διεξάγει με τη γερμανική Fraport για τις χρεώσεις που θα επιβάλει η τελευταία στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται.
Από το μπρα ντε φερ, πάντως, της Ryanair με τη Fraport και την κυβέρνηση, χαμένοι βγαίνουν, προς το παρόν, πέντε δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί στους οποίους θα μειωθούν συνολικά κατά 223.000 οι διαθέσιμες θέσεις για το καλοκαίρι του 2017.
Πρόκειται για την Κω, όπου ακυρώνεται το δρομολόγιο της Ryanair (126.000 θέσεις), ενώ μειώνονται ο αριθμός θέσεων στην Κέρκυρα κατά 27.000 (-17%), την Κεφαλονιά κατά 5.400 (-11%), τη Ρόδο κατά 38.000 (-15%) και τα Χανιά κατά 27.000 θέσεις (-3%). Στον αντίποδα, η εταιρεία αυξάνει τις θέσεις της 1% στο αεροδρόμιο Αθήνας, 14% στη Θεσ/νίκη και 38% στη Μύκονο.