Η Κομισιόν απαντώντας σε ερώτηση του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Παπαδημούλη, αναφορικά με την παράταση του Μηχανισμού Συμπληρωματικής Πληρωμής της Ελλάδας από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία, για την περίοδο 2014-2020, τόνισε ότι θα είναι σε ισχύ έως τις 30 Ιουνίου 2019, καθώς και ότι έως και 10% των πόρων από το πρόγραμμα της περιόδου 2014-2020 θα δοθεί νωρίτερα.
Ειδικότερα, η Αρμόδια Επίτροπος για θέματα Περιφερειακής Πολιτικής Κορίνα Κρέτσου, ερωτηθείσα για την πρόταση της Κομισιόν όπως αυτή κατατέθηκε στις 27 Ιουνίου 2016, σημειώνει πως έτσι επιτυγχάνεται «η αύξηση των πληρωμών σε κάθε κράτος-μέλος που θα τύχει χρηματοδοτικής βοήθειας μετά την 30ή Ιουνίου 2016, για το διάστημα που το εν λόγω κράτος-μέλος θα είναι στο πλαίσιο αυτού του μηχανισμού στήριξης».
Πιο συγκεκριμένα η παράταση θα καλύψει την περίοδο «έως την 30ή Ιουνίου του έτους που έπεται του ημερολογιακού έτους κατά το οποίο το κράτος-μέλος θα σταματήσει να λαμβάνει χρηματοδοτική βοήθεια».
Παράλληλα η Κομισιόν υπογραμμίζει πως οι μόνες προϋποθέσεις για τη αξιοποίηση της εν λόγω παράτασης και της ρύθμισης συμπληρωματικών πληρωμών (top-up) είναι «το οικείο κράτος-μέλος να επωφελείται από προγράμματα χρηματοδοτικής συνδρομής και να έχει ζητήσει επίσημα τη συμπληρωματική πληρωμή για το συγκεκριμένο ειδικό πρόγραμμα».
Ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης, με αφορμή την θετική πρόταση της Κομισιόν για την παράταση της Συμπληρωματικής Πληρωμής, η οποία περιλαμβάνει και τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία, είχε ζητήσει, μεταξύ άλλων, διευκρινήσεις σχετικά με την ισχύ της παράτασης καθώς και με τις προϋποθέσεις, που οφείλει να πληροί ένα κράτος-μέλος για να αξιοποιήσει την εν λόγω ρύθμιση.
Ακολουθούν οι πλήρεις ερώτηση και απάντηση:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης προς την Επιτροπή
Θέμα: Παράταση του Μηχανισμού Συμπληρωματικής Πληρωμής και μετά τον Ιούνιο του 2016
Με βαθιά ακόμα τα σημάδια της ύφεσης, η ανάγκη για τόνωση των επενδύσεων σε χώρες όπως η Ελλάδα είναι μεγάλη. Η νέα πρόταση της Επιτροπής, που συμπεριλαμβάνει τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία κινείται, σε θετική κατεύθυνση.
Πιο συγκεκριμένα, ο σχετικός κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1303/2013 προβλέπει ότι κατόπιν αίτησης, μπορεί να δοθεί μία προσωρινή αύξηση των πληρωμών της περιόδου 2014-2020 κατά 10% ως τις 30 Ιουνίου 2016, εφόσον η χώρα υπάγεται σε πρόγραμμα στήριξης της σταθερότητας.
Η Επιτροπή με νέα πρόταση που κατατέθηκε στις 27 Ιουνίου 2016, προτείνει την παράταση του εν λόγω μηχανισμού συμπληρωματικής πληρωμής και μετά τον Ιούνιο του 2016, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα μερικής ελάφρυνσης της δημοσιονομικής πίεσης που θα είχε η Ελλάδα στα πρώτα βήματα εκκίνησης της αναπτυξιακής διαδικασίας, αλλά και, μέσω της πιο γρήγορης υλοποίησης μεγάλων έργων, προβλέπεται να μειωθεί η ανεργία με ταχύτερους ρυθμούς.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:
Μέχρι πότε προτείνει να παραταθεί η ισχύς του μηχανισμού συμπληρωματικής πληρωμής; Η δυνατότητα συμπληρωματικής πληρωμής θα δίνεται στο κράτος-μέλος ανά λογιστικό έτος ή για μεγαλύτερη διάρκεια; Πόσες φορές μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διάρκεια της προγραμματικής περιόδου; Και ποιες είναι οι προϋποθέσεις αυτής της ευνοϊκής ρύθμισης του Top Up;
Απάντηση της κας Κρέτσου εξ ονόματος της Επιτροπής (22.8.2016)
Η πρόταση της Επιτροπής θα της επιτρέψει να συνεχίσει την αύξηση των πληρωμών σε κάθε κράτος-μέλος που θα τύχει χρηματοδοτικής βοήθειας μετά την 30ή Ιουνίου 2016 για το διάστημα που το εν λόγω κράτος-μέλος θα είναι στο πλαίσιο αυτού του μηχανισμού στήριξης, χωρίς να τροποποιηθεί η συνολική κατανομή κονδυλίων των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων (ΕΔΕΤ) για την περίοδο 2014-2020.
Θα καλύψει την περίοδο έως την 30ή Ιουνίου του έτους που έπεται του ημερολογιακού έτους κατά το οποίο το κράτος-μέλος θα σταματήσει να λαμβάνει χρηματοδοτική βοήθεια. Η προσέγγιση αυτή είναι σύμφωνη με τη λογιστική χρήση των ΕΔΕΤ η οποία καλύπτει την περίοδο από την 1η Ιουλίου έως την 30ή Ιουνίου. Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για κάθε αίτηση πληρωμής που υποβάλλεται κατά τη διάρκεια της περιόδου ισχύος.
Οι μόνες προϋποθέσεις για τη χρήση της εν λόγω ρύθμισης συμπληρωματικών πληρωμών (top-up) είναι το οικείο κράτος μέλος να επωφελείται από προγράμματα χρηματοδοτικής συνδρομής και να έχει ζητήσει επίσημα τη συμπληρωματική πληρωμή για το συγκεκριμένο ειδικό πρόγραμμα.