Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κλειδί τα «κόκκινα» δάνεια για τα capital controls

Γιατί η ΤτΕ συνδέει την κατάργηση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων με τα NPEs. Η ανάκτηση ρευστότητας και εμπιστοσύνης και ο κίνδυνος να παραμείνουν οι περιορισμοί για τους επόμενους 12 μήνες. Οι βασικές προϋποθέσεις για σταδιακή κατάργηση.

Κλειδί τα «κόκκινα» δάνεια για τα capital controls

Πολύ περισσότερο χρόνο από όσο είχε, αρχικά, εκτιμήσει η κυβέρνηση, αλλά και τραπεζικά στελέχη πρώτης γραμμής, θα χρειασθεί, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, για την πλήρη άρση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.

Στην επισκόπηση του χρηματοπιστωτικού συστήματος, που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα, η ΤτΕ όχι μόνο επαναλαμβάνει τη θέση της ότι η άρση των capital controls πρέπει να γίνει σταδιακά και με σταθερά βήματα, αλλά συνδέει την πλήρη κατάργηση των περιορισμών με την αποτελεσματική διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Μετά την επιτυχημένη ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και την επανένταξη των ελληνικών τίτλων στις αποδεκτές από το Ευρωσύστημα εξασφαλίσεις, η χώρα έχει μπροστά της μια θετική αλληλουχία, η επιτυχής έκβαση της οποίας θα συμβάλει στην σταδιακή χαλάρωση των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων.

Κίνηση κλειδί αποτελεί, σύμφωνα με την ΤτΕ η εφαρμογή των μέτρων που προβλέπει το πρόγραμμα, ώστε να εκταμιευθεί χωρίς προβλήματα η υποδόση των 2,8 δισ. ευρώ και εν συνεχεία η δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος. Μια τέτοια εξέλιξη θα επιτρέψει την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των καταθετών, επιταχύνοντας την επιστροφή των καταθέσεών τους και θα ανοίξει το δρόμο για τη συμμετοχή των ελληνικών ομολόγων στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.

Όλα τα παραπάνω θα συμβάλουν στη μείωση του κόστους χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών και ακολούθως στη διοχέτευση πιστώσεων στην πραγματική οικονομία, γεγονός που θα τονώσει την οικονομική ανάπτυξη.

Επίσης η επαναφορά της επιλεξιμότητας των ελληνικών ομολόγων από την ΕΚΤ, συμβάλει στην αύξηση της ρευστότητας των εγχώριων τραπεζών, μειώνοντας το κόστος χρηματοδότησής τους και την εξάρτησή τους από τον Έκτακτο Μηχανισμό Ρευστότητας (ELA).

Η ΤτΕ προσδιορίζει, όμως, ως σημαντική παράμετρο, για την περαιτέρω χαλάρωση των υφιστάμενων περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων, την αποτελεσματική διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Μια τέτοια εξέλιξη θα διευκολύνει, όπως αναφέρει η επισκόπηση, τη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας από το τραπεζικό σύστημα, στηρίζοντας τις κερδοφόρες και ανταγωνιστικές επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα θα ενισχύσει, σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, την εμπιστοσύνη των αγορών απέναντι στις εγχώριες τράπεζες, συμβάλλοντας αρχικά στην επάνοδο στις αγορές για άντληση ρευστότητας και εν συνεχεία στην βελτίωση της τιμολόγησης.

Όλα αυτά όμως θα απαιτήσουν χρόνο καθώς τα πρώτα σαφή δείγματα αποτελεσματικής διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων θα δοθούν το Σεπτέμβριο του 2017. Το επικαιροποιημένο Μνημόνιο προβλέπει ότι οι ενέργειες για τη δημιουργία νέου αποτελεσματικού πλαισίου διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων θα ολοκληρωθούν το α τρίμηνο του 2017.

Ακόμη και αν οι δεσμεύσεις υλοποιηθούν εντός του χρονοδιαγράμματος, οι επιθετικές κινήσεις των τραπεζών θα ενταθούν από το Μάρτιο της επόμενης χρονιάς.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι στόχοι που υπέβαλαν οι τράπεζες σε ΤτΕ και Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό για τα δύο εναπομείναντα τρίμηνα του 2016, είναι χαμηλοί, αντανακλώντας τα κενά που υπάρχουν ακόμη στο θεσμικό πλαίσιο, βασικότερα των οποίων είναι η εξωδικαστική διευθέτηση χρέους, η παροχή κάλυψης έναντι αστικών και ποινικών ευθυνών για όσους υπογράφουν αναδιαρθρώσεις δανείων και η τροποποίηση του νόμου Κατσέλη.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v