Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τι λέει το υπουργείο Υποδομών για το οδικό έργο στη Λέσβο και όμιλο Καλογρίτσα

Το οδικό έργο Καλλονής - Σιγρίου στη Λέσβο είχε ανατεθεί επί προηγούμενης κυβέρνησης, ενώ τα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα οδήγησαν σε αύξηση του κόστους υποστηρίζει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

Τι λέει το υπουργείο Υποδομών για το οδικό έργο στη Λέσβο και όμιλο Καλογρίτσα

Συνέχεια και στη διαμάχη με την αντιπολίτευση με αφορμή τη συμπληρωματική σύμβαση, ύψους 13.000.000 ευρώ, που προωθούν οι υπηρεσίες του υπουργείου για τον υπό κατασκευή οδικό άξονα Καλλονής - Σιγρίου στη Λέσβο, δίνει με πολυσέλιδη ανακοίνωση το υπουργείο Υποδομών.

Το έργο εκτελεί η κοινοπραξία Αναστηλωτική - Τοξότης - Ελληνική Υδροκατασκευή με την αντιπολίτευση να υποστηρίζει πως πρόκειται για χαριστική αύξηση του κόστους επειδή ένα μέλος της κοινοπραξίας (η Τοξότης) ελέγχεται από τον Χρήστο Καλογρίτσα, ο γιος του οποίου είναι κουμπάρος και φίλος του υπουργού Υποδομών. Ο κ. Βλαδίμηρος - Ιωάννης Καλογρίτσας ελέγχει μία από τις εταιρείες που έχουν καταθέσει αίτηση στο διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες ενώ ο πατέρας του είναι και κουμπάρος του υπουργού Αμυνας Πάνου Καμμένου.

Σε πολυσέλιδη ανακοίνωση απάντηση του υπουργείου Υποδομών αναφέρεται πως το έργο ανατέθηκε και προχώρησε επί προηγούμενων κυβερνήσεων. Μάλιστα, όπως επισημαίνουν στο υπουργείο Υποδομών, ο βουλευτής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Βασίλης Κεγκέρογλου, που αποκάλυψε τη συμπληρωματική σύμβαση, είχε στηρίξει την ανάθεση του έργου στην κοινοπραξία. Επιπλέον, η αύξηση του κόστους αποδίδεται στα σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα που προέκυψαν. Τέλος, επισημαίνεται πως η κατασκευάστρια κοινοπραξία είχε ζητήσει εδώ και χρόνια αλλαγές 

Η αρχική σύμβαση για την κατασκευή του οδικού άξονα ήταν ύψους 38.000.000 ευρώ και ημερομηνία ολοκλήρωσης το Σεπτέμβριο του 2015. Η εργολαβία προέβλεπε πως σε μήκος εικοσιενός χιλιομέτρων η νέα οδός αναβαθμίζει τα χαρακτηριστικά του άξονα και της διατομής της, ενώ στο υπόλοιπο μήκος προβλέπεται κατασκευή εξ ολοκλήρου νέων τμημάτων.

Σύμφωνα με την εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου υποδομών, η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης ύψους 12.800.000 ευρώ κρίνεται αναγκαία, καθώς αποκαλύφθηκαν σημαντικά ευρήματα απολιθωμάτων, που προέρχονται από το απολιθωμένο δάσος του νησιού και δεν είχαν αποτυπωθεί στην περιβαλλοντική μελέτη του έργου.
Κατά την υπηρεσία, ο τρόπος εκτέλεσης των εργασιών έπρεπε να αλλάξει και να συναφθεί συμπληρωματική σύμβαση. Από το ποσό των 12.800.000 ευρώ που προβλέπεται στη συμπληρωματική σύμβαση, τα 7.300.000 ευρώ αφορούν σε χωματουργικές εργασίες και τα υπόλοιπα σε άλλου είδους εργασίες, μελέτες και απρόβλεπτες δαπάνες.

Η απόφαση για τη συμπληρωματική σύμβαση έρχεται λίγες ημέρες μετά τις απανωτές επιτυχίες του ομίλου Καλογρίτσα στα δημόσια έργα. Η κοινοπραξία Τοξότης - Ομάδα Κατασκευών έχει μειοδοτήσει και στους τρεις διαγωνισμού που έχουν γίνει φέτος για την κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος. Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, που δήλωσε "περήφανος για τους φίλους του" υποστήριξε προ ημερών στη Βουλή πως οι μεγάλες εκπτώσεις που προσφέρει η κοινοπραξία είναι προς όφελος του δημοσίου. Διαφορετική άποψη έχουν οι ανταγωνιστές του κ. Καλογρίτσα οι οποίοι υποστηρίζουν πως τα έργα δύσκολα θα κατασκευαστούν με τόσο χαμηλό κόστος.

Στην ανακοίνωση του υπουργείου Υποδομών αναφέρονται τα εξής:

"Δίνουμε σήμερα στη δημοσιότητα όλο το ιστορικό του έργου που ΝΔ και ΠΑΣΟΚ δημοπράτησαν, ανέθεσαν και εκτέλεσαν ως ένα σημείο και ως συνήθως, για να επανέλθει στη μνήμη τους και να απολογηθούν για μια ακόμη φορά….
Συνοπτικά λοιπόν, θυμίζουμε, δίνοντας στη δημοσιότητα και τα επίσημα στοιχεία:
Πρώτον: Την εισήγηση στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στις 11-10-2012, ημέρα Πέμπτη και ώρα 13:15 του τότε Αν. Υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Σταύρου Καλογιάννη. Υπουργός ο κ. Κωστής Χατζηδάκης. Πρωθυπουργός: Αντώνης Σαμαράς με στήριξη ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. (συνημμένα Πρακτικά συνεδρίασης) Δεύτερον: Στην Επιτροπή μέλος ο κ. Κεγκέρογλου, που στήριξε την εισήγηση για το έργο. (συνημμένα Πρακτικά της συνεδρίασης).

Σύμφωνα με τα πρακτικά της Βουλής. Ο Αν. Υπουργός της κυβέρνησης Σαμαρά, εισηγήθηκε το έργο να ανατεθεί στην Κοινοπραξία: ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΉ Α.Ε –ΤΟΞΟΤΗΣ Α.Ε-ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΥΔΡΟΚΑΤΑΣΚΕΥΗ Α.Ε». Την εισήγηση υποστήριξε ο κ. Κεγκέρογλου. Μάλιστα σε ερώτηση για το χαμηλό ποσοστό έκπτωσης ο Αν. Υπουργός απάντησε ότι: «Εάν είναι μικρή ή όχι η έκπτωση είναι θέμα που απασχολεί το Υπουργείο πάρα πολύ. Το έργο στη Λέσβο έχει δημοπρατηθεί ουσιαστικά τέσσερις φορές. Αναβλήθηκε η δημοπράτησή του, διότι υπήρξαν κατά καιρούς απεργίες μηχανικών. Επανήλθε δεύτερη φορά, την τρίτη φορά η διαδικασία ήταν άγονη και την τέταρτη, δόθηκε συγκεκριμένη έκδοση. Πρέπει να λάβουμε υπ΄όψιν τις ιδιαίτερες συνθήκες της περιοχής. Μιλάμε για ένα οδικό έργο σε ένα νησί στην παραμεθόριο, όπου προφανώς υπάρχει αυξημένο κόστος και δικαιολογείται σε πολλά σημεία η έκπτωση. Το γεγονός ότι οι συμβάσεις έχουν ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο είναι πάρα πολύ θετικό».

Μετά από προσεκτική ανάγνωση των πρακτικών της προαναφερθείσας συνεδρίασης από όλους τους άμεσα ενδιαφερόμενους της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και της νέας «κεντροαριστεράς», και στην περίπτωση που η αξιωματική αντιπολίτευση συνεχίζει να διαβλέπει παρανομίες ή φαντασιακές εκλεκτικές συγγένειες, τότε, θα πρέπει εισηγηθεί τη διερεύνηση ευθυνών του προηγούμενου Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Έργων Σ. Σιμόπουλου, του Αν. Υπουργού κ. Καλογιάννη, ομοίως του πρώην υπουργού κ. Μ. Βορίδη, όπως επίσης και του κ. Κ. Κωστή Χατζηδάκη και όλους τους άλλους που ανέχτηκαν αυτή την «άθλια» σύμβαση, που τότε την υπερασπίστηκαν, όπως επίσης και τις εντολές εκτέλεσης πρόσθετων εργασιών που έδωσαν οι υπηρεσίες επί κυβερνήσεων ΝΔ-ΠΑΣΟΚ (συνημμένα έγγραφα), αλλά και τις εντολές του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας επί κυβερνήσεων Ν.Δ- ΠΑΣΟΚ (συνημμένα έγγραφα).

Καταλαβαίνουμε τη Ν.Δ, τις δυνάμεις της νέας κεντροαριστεράς, του Ποταμιού και των συνοδοιπόρων τους, καναλαρχών και εκδοτών, που μάχονται λυσσαλέα για τη επιβίωσή τους, τη στιγμή που οι πολίτες τους έχουν γυρίζει την πλάτη.
Δυστυχώς όμως, για αυτούς, η αλήθεια θα λέγεται… Στον ΣΚΑΙ, η εισήγηση της Ειδικής Υπηρεσίας Δημοσίων Έργων Κατασκευής και Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών, προς το Συμβούλιο Δημοσίων Έργων για τη σύναψη Συμπληρωματικής Σύμβασης Έργου, μετατράπηκε σε… εγκεκριμένη απόφαση. (Είδατε μηχανισμό που έχει το παλαιό κομματικό σύστημα στις Δημόσιες Υπηρεσίες; Μέχρι και τις εισηγήσεις έχουν)
Η συνέχεια γνωστή: Πρώτα δημιουργήθηκε ντόρος από τη συνεργαζόμενη ομήγυρη των πολιτευτών του, (το έχουμε πολλάκις ξαναδεί το έργο).

Στη συνέχεια παρουσιάστηκε περίπου ως απευθείας ανάθεση, από τον ΣΚΑΙ… η αλήθεια να λέγεται, μία εισήγηση, η οποία, για να γίνει σύμβαση, πρέπει μετά την απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου να υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο, για τον απαιτούμενο έλεγχο νομιμότητας. Όμως μέχρι τότε, είναι γνωστό, ότι ο εκάστοτε υπουργός, δεν εμπλέκεται, δεν έχει υπογράψει, ούτε έχει αποφασίσει για οτιδήποτε. ΣΚΑΙ … η αλήθεια να λέγεται.
Πρόσθετα, η προικοδότηση δεν είναι σε μια εταιρεία, που ανήκει σε έναν επιχειρηματία, ο οποίος είναι υποψήφιος για ένα κανάλι, αλλά σε τρεις εταιρείες.

Ιστορικό Έργου

Ας δούμε όμως πως φτάσαμε μέχρι εδώ, σύμφωνα με την υπηρεσία του Υπουργείου. Η σύμβαση του έργου υπογράφηκε στις 10 Σεπτεμβρίου του 2012. Το έργο, αφορά στην αναβάθμιση του οδικού άξονα Καλλονής-Σιγρίου Λέσβου, μήκους 46,7 χιλιομέτρων. Το ποσό της σύμβασης ανέρχεται στα 38.004.088,80 ευρώ και η αρχική προθεσμία περαίωσης του έργου ορίστηκε στους 36 μήνες, η οποία στη συνέχεια παρατάθηκε μέχρι την 9η Σεπτεμβρίου του 2017.

Με την έναρξη των εργασιών στο δεύτερο εξάμηνο του 2013, διαπιστώθηκε ότι οι εργασίες εκσκαφών στα πρώτα 20 χιλιόμετρα του έργου που εντάσσονται στην περιοχή του Απολιθωμένου Δάσους, δε μπορούσαν να εκτελεσθούν με την προβλεπόμενη συμβατικά μέθοδο. Κι αυτό γιατί αποκαλύφθηκαν με τις πρώτες εργασίες εξαιρετικής σπουδαιότητας ευρήματα απολιθωμάτων, τα οποία έχρηζαν ειδικής αντιμετώπισης, όσον αφορά την ανασκαφική τους αποκάλυψη, και τη μεταφορά τους στη συνέχεια, στα εργαστήρια του μουσείου για περαιτέρω μελέτη.

Βάσει των νέων δεδομένων, και κατόπιν σχετικών υποδείξεων του επιστημονικού προσωπικού του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας, οι εργασίες, θα έπρεπε εφεξής να γίνονται με μηχανήματα ελαφρού τύπου και με την ταυτόχρονη παρακολούθηση των υπευθύνων του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας. (συνημμένα έγγραφα Μουσείου Φυσικής Ιστορίας).

Μάλιστα, το επιστημονικό δυναμικό του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας, αλλά και η ανάδοχος Κοινοπραξία, ενημέρωσαν με σωρεία εγγράφων από το Σεπτέμβριο του 2013, την τότε Δ/νουσα Υπηρεσία για την ανάγκη διαφοροποίησης του τρόπου εργασίας. Είναι χαρακτηριστικό, δε, ότι το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας απαγόρευε την εκσκαφή στο συγκεκριμένο τμήμα του έργου με το συμβατικά προβλεπόμενο τρόπο. Απαιτούσε δε, την εκτέλεση των εργασιών με αυστηρές προϋποθέσεις, όπως την απαγόρευση χρήσης εκρηκτικών και μεγάλων μηχανημάτων, καθώς και την ταυτόχρονη παρακολούθηση και καθοδήγηση των εργασιών από το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό του.

Η ανακάλυψη αυτή των ευρημάτων ήταν απρόβλεπτη ακόμα και από τους ειδικούς επιστήμονες του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας, όπως αναγνωρίζεται σε σχετικό έγγραφό του εν λόγω φορέα (Α.Π. 744/2-7-2015). Είναι ενδεικτικό ότι η εγκεκριμένη περιβαλλοντική μελέτη για το έργο πρόβλεπε την ύπαρξη 23 απολιθωμάτων σε εντοπισμένες θέσεις. Μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί και ταυτοποιηθεί επιστημονικά 1.119 ευρήματα και πλήθος άλλων που δεν έχουν ταυτοποιηθεί, που έχουν μεταφερθεί στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.

Τα ευρήματα παρουσιάστηκαν σε ειδική εκδήλωση που έγινε για αυτό το σκοπό, στο Ευγενίδειο Ιδρυμα και είναι ιδιαιτέρως σημαντικά. Στο προαναφερθέν έγγραφο, υπογραμμίζεται, ότι τα σημαντικά αυτά ευρήματα δε θα μπορούσαν να εντοπισθούν με καμιά επιστημονική διερευνητική μέθοδο κατά τη φάση της μελέτης και δημοπράτησης του έργου. Ούτως ώστε, να υπάρξει ειδική πρόβλεψη στα τεύχη δημοπράτησης, προκειμένου να είχαν ενταχθεί τέτοιου είδους εκσκαφικές εργασίες, στην αρχική σύμβαση. (συνημμένο έγγραφο).

Οι εργασίες για τις ανωτέρω ανακαλύψεις έγιναν από την Ανάδοχο κατασκευαστική κοινοπραξία, με εντολή της Υπηρεσίας του Υπουργείου Υποδομών και του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας, επί κυβερνήσεως Σαμαρά, (ΝΔ και ΠΑΣΟΚ), (βλέπε συνημμένο έγγραφο).

Η Υπηρεσία λοιπόν, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές διατάξεις του νόμου, την ανάγκη ολοκλήρωσης του έργου, το γεγονός ότι το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. με αυστηρούς χρονικούς περιορισμούς, το γεγονός ότι δε μπορούσε να μειωθεί το φυσικό αντικείμενο του έργου για ένα τόσο μεγάλο τμήμα χωρίς να διαλυθεί η σύμβαση, με συνέπεια οικονομική επιβάρυνση για το Δημόσιο, προέκρινε την αντιμετώπιση της απρόβλεπτης αυτής περίστασης με τη σύναψη της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης του έργου σύμφωνα με το άρθρο 57 του Ν.3669/08.

Με αυτό τον τρόπο το έργο σύμφωνα με την Υπηρεσία μπορεί να ολοκληρωθεί στο σύνολό του, με τη μικρότερη οικονομική και χρονική επιβάρυνση για το Δημόσιο εξασφαλίζοντας έτσι της σύνδεση της Καλλονής με το Σίγρι μέσω μιας σύγχρονης οδού.

Χθες, 4-8-2016, η Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κατασκευής Συντήρησης Συγκοινωνιακών Υποδομών, μετά από σχετική εισήγησή της στο Συμβούλιο Δημοσίων Έργων έλαβε τη σύμφωνη γνώμη του, για τη σύναψη της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης Εργασιών, προκειμένου να προχωρήσει στην έγκρισή της αφού προηγουμένως υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον απαιτούμενο έλεγχο νομιμότητας…

Προβλέποντας και προσβλέποντας, τη συνέχεια του γνωστού σίριαλ λάσπης στα γνωστά κυριακάτικα φύλλα και τα δελτία ειδήσεων του κλειστού club… Καλό Σαββατοκύριακο".

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v