Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Πολύπλευρη η επίδραση του κλάδου μη αλκοολούχων ποτών στην οικονομία

Σε περισσότερα από 2,2 δισ. ευρώ υπολογίζεται η συνολική επίδραση του κλάδου παραγωγής και διανομής μη αλκοολούχων ποτών στην ελληνική οικονομία για το 2015, ποσό που αντιστοιχεί στο 1,3% του ελληνικού ΑΕΠ.

Πολύπλευρη η επίδραση του κλάδου μη αλκοολούχων ποτών στην οικονομία
Τον θετικό ρόλο του κλάδου των μη αλκοολούχων ποτών στην ελληνική οικονομία και την αγορά εργασίας -παρά τις επιπτώσεις της εξαετούς οικονομικής κρίσης- καταγράφει νέα μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο: «Η επίδραση του κλάδου αναψυκτικών και άλλων μη αλκοολούχων ποτών στην ελληνική οικονομία».

Στη μελέτη εξετάζεται η συνολική επίδραση που έχει στη χώρα η παραγωγή και διανομή μη αλκοολούχων ποτών (αναψυκτικά, φρέσκοι και συμπυκνωμένοι χυμοί, παγωμένο τσάι, αθλητικά και ενεργειακά ποτά) και η σύνδεσή τους με τους υπόλοιπους τομείς οικονομικής δραστηριότητας.

Ιδιαίτερα σημαντικός κλάδος της οικονομίας

Σε όρους αξίας, οι πωλήσεις μη αλκοολούχων ποτών εκτιμάται ότι ξεπέρασαν το 1,7 δισ. ευρώ το 2015. Το μεγαλύτερο μέρος της αξίας πωλήσεων (62%) συγκεντρώνει η HORECA, λόγω του υψηλότερου επιπέδου τιμών που επικρατεί στη συγκεκριμένη αγορά. Η λιανική αγορά συγκεντρώνει το υπόλοιπο 38% της αξίας πωλήσεων.

Τα δεδομένα όμως, όπως προκύπτουν από τη μελέτη, καταδεικνύουν σημαντικότατη απώλεια σε όγκο πωλήσεων την περίοδο 2009-2015, αναδεικνύοντας παράλληλα την ισχυρή σύνδεση της βιομηχανίας μη αλκοολούχων ποτών με τους τομείς της εστίασης (HORECA) και του τουρισμού, καθώς και με τους εγχώριους προμηθευτές.

Οι εμπορικές ροές (εισαγωγές και εξαγωγές) μη αλκοολούχων ποτών αποτελούν μικρό μέρος της εγχώριας αγοράς, καθώς η βιομηχανία παραγωγής και εμφιάλωσης μη αλκοολούχων ποτών έχει, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τοπικό χαρακτήρα ανάπτυξης. Ειδικότερα, οι εισαγωγές μη αλκοολούχων ποτών κάλυψαν το 2014 το 9% της εγχώριας κατανάλωσης (σε αξία), ενώ οι εξαγωγές αποτέλεσαν το 7,4% της εγχώριας παραγωγής, διπλασιάζοντας το μερίδιό τους τα τελευταία χρόνια.

Ωστόσο, ενισχύει καθοριστικά τον αγροτοδιατροφικό τομέα (προμήθεια πρώτων υλών), το χονδρεμπόριο, το λιανεμπόριο, τον κλάδο της συσκευασίας και τις επιχειρηματικές υπηρεσίες, όπως διαφήμιση, έρευνες αγοράς, συμβουλευτικές και νομικές υπηρεσίες.

Επιπλέον, σύμφωνα με τη μελέτη:

- Σε περισσότερα των 2,2 δισ. ευρώ για το 2015 -ποσό που αντιστοιχεί στο 1,3% του ελληνικού ΑΕΠ- υπολογίζεται η συνολική επίδραση του κλάδου παραγωγής και διανομής μη αλκοολούχων ποτών στην ελληνική οικονομία, με το μεγαλύτερο ποσοστό συμβολής στην προστιθέμενη αξία να προκύπτει από τους κλάδους εστίασης (HoReCa) και τη βιομηχανία παραγωγής μη αλκοολούχων ποτών.

- Κάθε 1 ευρώ δαπάνης για την αγορά των προϊόντων του κλάδου (σε τιμές παραγωγού) δημιουργεί 3,9 ευρώ προστιθέμενης αξίας στο σύνολο της οικονομίας.

- Για το σύνολο της παραγωγής και διανομής μη αλκοολούχων ποτών υπολογίζεται ότι για κάθε ευρώ τελικής κατανάλωσης μη αλκοολούχων ποτών δημιουργείται 1,5 ευρώ προστιθέμενης αξίας στο σύνολο της οικονομίας.

- Αξιοσημείωτη είναι η εξαγωγική δυναμική του κλάδου, με τις εξαγωγές να αποτελούν το 7,4% της εγχώριας παραγωγής.

- Τα δημόσια έσοδα από φόρους και εισφορές που προκύπτουν άμεσα από την παραγωγή και διανομή μη αλκοολούχων ποτών εκτιμώνται σε 381 εκατ. ευρώ, ενώ αν περιληφθούν οι έμμεσες και προκαλούμενες επιδράσεις τα έσοδα από φόρους και εισφορές υπολογίζονται σε 787 εκατ. ευρώ.

Έρεισμα για την απασχόληση

Ο κλάδος των μη αλκοολούχων ποτών, σύμφωνα με τη μελέτη, στηρίζει την απασχόληση, δίνοντας μεγάλη ώθηση στους κλάδους της παραγωγής, της εστίασης και του εμπορίου, ιδίως στην περιφέρεια.

- Σε 49.750 θέσεις εργασίας (1,4% της συνολικής απασχόλησης για το 2015) ανέρχεται η συνολική επίδραση της παραγωγής και διανομής μη αλκοολούχων ποτών, με τις άμεσες θέσεις εργασίας να εκτιμώνται σε 17.177 και τις θέσεις εργασίας στους άμεσους προμηθευτές του να υπολογίζονται σε 5.000.

- Κάθε θέση εργασίας στην παραγωγή μη αλκοολούχων ποτών συνδέεται με 10 θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας.

Ακρογωνιαίος λίθος του κλάδου τα αναψυκτικά

Σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΟΒΕ, τα αναψυκτικά στηρίζουν την εξαγωγική δραστηριότητα του κλάδου μη αλκοολούχων ποτών και τις πωλήσεις του στην ελληνική αγορά. Ειδικότερα:

Το 70% των πωλήσεων μη αλκοολούχων ποτών (448 εκατ. λίτρα από τα συνολικά 645 εκατ. λίτρα) και περίπου το 50% των εμπορικών ροών του κλάδου για το 2015 αφορούν σε αναψυκτικά. Ο όγκος πωλήσεων των αναψυκτικών, εντούτοις, σημειώνει πτώση 31% την περίοδο 2009-2015 στο πλαίσιο της γενικότερης κάμψης του κλάδου (-32%).

*Δείτε ολόκληρη τη μελέτη του ΙΟΒΕ στη δεξιά στήλη «Συνοδευτικό υλικό».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v