Σε διαζύγιο οδηγούνται πριν ακόμη «ενωθούν εις σάρκαν μίαν» ο ΔΕΣΦΑ με την αζέρικη Socar, καθώς η ελληνική κυβέρνηση, δια του αρμόδιου υπουργού Πάνου Σκουρλέτη, εμμένει στην απόφασή της να τροποποιήσει με νόμο τον κανονισμό τιμολόγησης των υπηρεσιών του ΔΕΣΦΑ.
Η σχετική τροπολογία κατατέθηκε το απόγευμα της Παρασκευής στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, όπου είχε ξεκινήσει η συζήτηση νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ σήμερα το απόγευμα η πλειοψηφία της Επιτροπής την ενέκρινε προκειμένου να εισαχθεί στην ολομέλεια.
Η παρέμβαση που επιχειρεί το υπουργείο μέσω της τροπολογίας αφορά στη διαμόρφωση της αξίας της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του ΔΕΣΦΑ, ως βασικού συντελεστή για τον υπολογισμό των τελών χρήσης του Συστήματος, τα οποία επιβαρύνουν τους τελικούς χρήστες του φυσικού αερίου.
Με βάση τον ισχύοντα Κανονισμό, τον οποίο η Socar έλαβε υπόψη της προκειμένου να καταθέσει την προσφορά της (400 εκατομμύρια για το 66% του ΔΕΣΦΑ), από 1η Ιανουαρίου 2016 και για την επόμενη τριετία, τα τέλη χρήσης θα έπρεπε να αυξηθούν κατά 68%, καθώς, λόγω της κρίσης και της υπερφορολόγησης του αερίου (5 ευρώ η μεγαβατώρα), μειώθηκε σημαντικά η ζήτηση και άρα οι διακινούμενες ποσότητες μέσα στο Σύστημα (αγωγοί κ.λπ.).
Έτσι τα λειτουργικά κόστη και τα κόστη κεφαλαίου θα επιμερίζονταν σε μικρότερες ποσότητες, οπότε για τρία χρόνια θα αυξανόταν σημαντικά το τέλος για κάθε κυβικό που διέρχεται από το Σύστημα και άρα το κόστος φυσικού αερίου τόσο για τις κατοικίες, αλλά κυρίως για τη βιομηχανία.
Με τη συγκεκριμένη νομοθετική παρέμβαση που κάνει ο υπουργός, η αξία της ανακτήσιμης περιουσιακής βάσης μειώνεται κατά περίπου 200 εκατομμύρια ευρώ, με την αφαίρεση των επιδοτήσεων που έλαβε η εταιρεία.
Σε δεύτερη φάση δε θα ακολουθήσουν και άλλες παρεμβάσεις, όπως προσδιορισμός επιτοκίου για τον υπολογισμό της απόδοσης των επενδυμένων κεφαλαίων, με στόχο η αύξηση των τελών χρήσης να μην υπερβαίνει το 30%.
Το πρόβλημα είναι γνωστό εδώ και μήνες. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, δηλαδή η Socar αλλά και η ιταλική Snam που ενδιαφερόταν να αγοράσει από την αζέρικη εταιρεία το 17% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, είχαν διαμηνύσει ότι αναγνωρίζουν το πρόβλημα και ότι είναι πρόθυμοι να συζητήσουν μία προσωρινή, βάσει διμερούς συμφωνίας, μείωση των τελών χρήσης.
Όχι όμως και τροποποίηση του Κανονισμού τιμολόγησης, και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, καθώς κάτι τέτοιο θα προκαλούσε επιπλέον αβεβαιότητες στους επενδυτές.
Ωστόσο η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, προφανώς με τη συναίνεση της κορυφής της κυβέρνησης, προχώρησε στην κατάθεση της τροπολογίας, ενώ στα παράπονα που ανεπισήμως εξέφρασαν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, ο κ. Σκουρλέτης απάντησε ότι εγκαίρως είχε ενημερώσει τη Socar και τη Snam για την πρόθεσή του να καταθέσει την τροπολογία.
Μάλιστα στην επιτροπή της Βουλής και απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης, είπε ότι το κείμενο της τροπολογίας το έστειλε στη Snam, χωρίς να έχει την υποχρέωση, από τις 30 Ιουνίου. Από όλους τους χειρισμούς του υπουργείου πάντως, αυτό που προκύπτει είναι ότι η πολιτική του ηγεσία δεν έχει ως προτεραιότητα τις ιδιωτικοποιήσεις, το αντίθετο μάλιστα, όπως φάνηκε και από τον ΑΔΜΗΕ. Ή καλύτερα, ενδιαφέρεται μόνο για ιδιωτικοποιήσεις που τις έχει οργανώσει η ίδια (πώληση μονάδων ΔΕΗ).
Μετά τις εξελίξεις αυτές και το βαρύ κλίμα που επικράτησε στη χθεσινή συνάντηση με τον κ. Σκουρλέτη, του εκπρόσωπου της Socar στην Αθήνα κ. Ανάρ Μαμάντοφ, αναμένονται οι επόμενες κινήσεις της ηγεσίας της Socar, και στην ουσία του προέδρου της χώρας Ιλχάμ Αλίγιεφ, από τις οποίες θα διαφανεί κατά πόσο θα επιδιωχθεί να βρεθεί λύση σε πολιτικό επίπεδο, ή θα αφεθεί να παρέλθει η ισχύς της εγγυητικής επιστολής της Socar στις 30 Αυγούστου, οπότε η υπόθεση θα λήξει.
Ωστόσο, ακόμη και εάν η αζέρικη κυβέρνηση συναινέσει σε λύση κοντά στις ελληνικές θέσεις, το πρόβλημα θα υπάρχει με τον υποψήφιο αγοραστή του 17%, από τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν επιτρέπει τον έλεγχο του 51% του ΔΕΣΦΑ από καθετοποιημένη ενεργειακή κρατική εταιρεία τρίτης χώρας, η οποία δεν αναγνωρίζει την κοινοτική νομοθεσία.