Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τσίπρας: Από Ελλάδα ο νέος «δρόμος του μεταξιού»

«Η ελληνο-κινεζική επενδυτική συνεργασία δεν σταματά στο Μεγάλο Λιμάνι αλλά ξεκινά από αυτό» ανέφερε ο πρωθυπουργός στους Ελληνες επιχειρηματίες που τον συνοδεύουν. Εμπόριο, εξαγωγές, νέες τεχνολογίες, logistics, τουρισμός στο επίκεντρο.

Τσίπρας: Από Ελλάδα ο νέος «δρόμος του μεταξιού»

Αποστολή στο Πεκίνο, Μαρίνα Μάνη

«Τα κινέζικα ιδεογράμματα αποδίδουν την λέξη 'κρίση" με τις έννοιες του "κινδύνου" και της "ευκαιρίας". Η Ελλάδα ξεπέρασε την πρώτη έννοια και εργάζεται για την δεύτερη».

Μ΄αυτή τη φράση ο Αλέξης Τσίπρας απευθύνθηκε στους Ελληνες επιχειρηματίες που τον συνοδεύουν στην επίσημη επίσκεψή του στην Κίνα. Στη διάρκεια δείπνου που τους παρέθεσε χθες το βράδυ, λίγο μετά τη συνέντευξη που παραχώρησε στο κινεζικό τηλεοπτικό δίκτυο CCTV2,ο πρωθυπουργός ανέλυσε τη σημασία που δίνει η κυβέρνηση στην επενδυτική συνεργασία με τον ασιατικό γίγαντα.

Κάνοντας λογοπαίγνιο με τον χαρακτηρισμό της Κίνας ως Χώρας του Δράκου, ο κ.Τσίπρας παρομοίασε το κλείσιμο της συμφωνίας με την Cosco για τον ΟΛΠ ως «το κεφάλι του δράκου» που, πλέον, επιτρέπει στις δύο πλευρές να «χτίσουν» και τον υπόλοιπο κορμό. (σ.σ. Το επίσημο κλείσιμο αυτής της συμφωνίας για το Μεγάλο Λιμάνι θα γίνει στη διάρκεια της πρωθυπουργικής επίσκεψης στο Πεκίνο, μεταξύ της διοίκησης της Cosco και του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιου Πιτσιόρλα ο οποίος μετέχει στην αποστολή, ενώ για τον λόγο αυτό επισπεύσθηκε η ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή την Παρασκευή).

Ελληνική πύλη για διακίνηση στην Ευρώπη

Η κινεζική πλευρά άλλωστε έχει καταστήσει σαφές εδώ και χρόνια ότι δεν ενδιαφέρεται για αποσπασματικές επιχειρηματικές δραστηριότητες στην Ελλάδα αλλά για ένα ολοκληρωμένο σύνολο που θα χρησιμοποιεί τη χώρα για να μεταφέρει εμπορεύματά της (λιμάνι Πειραιά), να συναρμολογήσει κάποια από αυτά (Θριάσιο) και να τα διακινήσει μέσω του ελληνικού εδάφους στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη (σιδηροδρομικό-οδικό δίκτυο).
Γι΄αυτό και η συμφωνία Cosco-ΟΛΠ θεωρείται εκκίνηση αυτής της δραστηριότητας.

«Μια Ζώνη – ένας Δρόμος»

Τόσο στο τηλεοπτικό δίκτυο CCTV2 όσο και στους Ελληνες επιχειρηματίες, ο κ.Τσίπρας ανέδειξε το βασικό συστατικό της (προς αναβάθμιση) εταιρικής σχέσης των δύο χωρών: το ότι, δηλαδή, η Ελλάδα είναι σε στρατηγική θέση η οποία συμπίπτει με την στρατηγική της Κίνας «Μία Ζώνη - Ενας δρόμος» που αποτελεί τη συνέχεια του περίφημου «δρόμου του μεταξιού».

«Η εξαιρετική σύμπτωση είναι πως σε ό,τι αφορά το "one road", δηλαδή τη θαλάσσια διασύνδεση της Κίνας με τον δυτικό κόσμο, η Ελλάδα είναι πρώτος ευρωπαϊκός σταθμός. Αλλά και σε ό,τι αφορά τη σιδηροδρομική και την οδική διασύνδεση, πάλι η Ελλάδα είναι ο πρώτος σημαντικός δρόμος στην Ευρώπη. Συνεπώς, η στρατηγική της Κίνας να αναπτύξει την οικονομική συνεργασία και τη διασύνδεσή της εμπορική και οικονομική με τον δυτικό κόσμο και με την Ευρώπη περνάει μέσα από την Ελλάδα, η οποία μπορεί να αποτελέσει έναν εξαιρετικά σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο, έναν πυλώνα που θα γεφυρώνει τον δυτικό κόσμο και την Ευρώπη, με την Κίνα, μια παγκόσμια υπερδύναμη. Αυτό περνάει βεβαίως μέσα από το λιμάνι του Πειραιά, αλλά δεν πρέπει να σταματήσει εκεί», ανέφερε ο κ.Τσίπρας στους επιχειρηματίες.

Προκάλεσε (θετική) έκπληξη μάλιστα η επιλογή του να αναφερθεί στην προ τριετίας επίσκεψη του τότε πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα, στη διάρκεια της οποίας υπεγράφησαν μια σειρά από διμερείς συμφωνίες.

"Εχει σημασία να διασφαλίζεται η συνέχεια", σημείωσε ο κ.Τσίπρας, καθώς κάποιες από αυτές τις συμφωνίες προχώρησαν και κάποιες άλλες όχι.

Οι νέες τεχνολογίες είναι... το νέο «μετάξι»

Ενα άλλο σημείο που δεν περνά απαρατήρητο είναι η αλλαγή προσανατολισμού των επιχειρηματικών συμφωνιών που επιδιώκονται τώρα: αυτή τη φορά, τον πρωθυπουργό συνοδεύουν επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται κυρίως στο χώρο των νέων τεχνολογιών και της καινοτομίας, ενώ στην προ τριετίας αποστολή το βάρος είχε πέσει στο εμπόριο – γούνα, ελαιόλαδο, φρούτα, ορυκτά.

Δεδομένου δε, ότι η Ελλάδα αποτελεί τον πρώτο σταθμό στην Ευρώπη στον "νέο δρόμο του μεταξιού", ωθεί την κινεζική πλευρά σε επενδύσεις όπως logistic center στο λιμάνι και υποδομές για συναρμολόγηση προϊόντων (που θα προσφέρουν προστιθέμενη αξία), όπως προκύπτει από το ενδιαφέρον τους για την αναβάθμιση του λιμανιού.

Πέραν τούτων, ο πρωθυπουργός εστίασε στη συνεργασία στον ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα, στις συνέργειες ελληνικών και κινεζικών ναυτιλιακών εταιρειών, στις ελληνικές αγροτικές εξαγωγές (σ.σ. που μπορούν να μειώσουν δραστικά το εμπρικό έλλειμμα μεταξύ των δύο χωρών) και στον τουρισμό ("100 εκατ Κινέζοι μετακινούνται τουριστικά ανά έτος, το εν δέκατο μόνο να στραφεί σε ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς είναι σημαντικό", ανέφερε).

Στο «πάρκο» της HUAWEI

Σήμερα ο κ.Τσίπρας θα επισκεφθεί το τεχνολογικό πάρκο της HUAWEI στο Πεκίνο όπου θα έχει συζητήσεις με την διοίκησή της.

Ο εν λόγω "κολοσσός" στον χώρο των νέων τεχνολογιών (όπως και ο έτερος, η ΖΤΕ) ξεκίνησαν ήδη την δραστηριοποίησή τους στην Ελλάδα και ενδιαφέρονται να την επεκτείνουν στο Θριάσιο και πέριξ αυτού.

Κάνουν ...τον Κινέζο

Παρότι χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την Αθήνα, δεν έλλειψαν από τα ελληνικά πηγαδάκια στο Πεκίνο οι αναφορές...στον νέο εκλογικό νόμο.

Απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις, ανώτατη κυβερνητική πηγή επέμεινε στην ορθότητα της αλλαγής του εκλογικού νόμου με κατάργηση του μπόνους στο πρώτο κόμμα, αν και δεν θεωρείται εξαιρετικά πιθανή η υπερψήφισή του από 200 βουλευτές ώστε να εφαρμοστεί στις επόμενες εθνικές εκλογές.

Η ίδια πηγή χαρακτήρισε "win win" για την κυβέρνηση αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία: «εμείς εκπληρώνουμε ένα βασικό αίτημα της Αριστεράς (και όχι μόνο) για κατάργηση του μπόνους, οπότε άλλοι είναι αυτοί (σ.σ. ΚΚΕ και ΠΑΣΟΚ) που πρέπει να εξηγήσουν γιατί δεν θα στηρίξουν την αλλαγή και γιατί, τώρα που έφτασε η στιγμή, κάνουν... τον Κινέζο".

Οπως πρόσθεσε, η συζήτηση πλέον «είναι στο τραπέζι», οπότε ή θα ξανασκεφτούν τη στάση τους ή ο νέος εκλογικός νόμος θα υπερψηφισθεί με απλή πλειοψηφία και θα ισχύσει...από τις μεθεπόμενες εκλογές.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v