Μπορεί ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης να εγκαλείται από την αξιωματική αντιπολίτευση πως "διογκώνει τα ελλείμματα" των αστικών συγκοινωνιών, αλλά χθες στη Βουλή παρέθεσε αποκαλυπτικά στοιχεία για τον τρόπο λειτουργίας των οργανισμών τα τελευταία χρόνια.
Ο κ. Σπίρτζης μίλησε για πλασματικά πλεονάσματα που φούσκωναν από τις ανεξόφλητες οφειλές και την έλλειψη προμήθειας υλικών και ανταλλακτικών. Κυρίως, όμως, μίλησε για πλασματικές υπερωρίες, οι οποίες θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό με 4,3 εκατ. ευρώ, όταν στην πραγματικότητα έπρεπε να πληρώσει περί τις 300.000 ευρώ!
Οπως είπε, οι υπερωρίες "χορηγούνταν ως επίδομα σε όλους τους εργαζόμενους αναξιοκρατικά, μη νόμιμα και χωρίς καμία σύνδεση με τη βιωσιμότητα του οργανισμού και την εξυπηρέτηση των πολιτών". Μάλιστα το συγκεκριμένο κρυφό επίδομα που είχε βαπτιστεί υπερωρία το απολάμβαναν ακόμα και οι 50 συνδικαλιστές "οι οποίοι έχουν απαλλαγή από την εργασία"!
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, μόνο για φέτος η ΟΣΥ (διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ) πρέπει να αποζημιώσει 55.000 παλιές άδειες και 25.000 μεταφερόμενα ρεπό, ανεβάζοντας το κόστος στα 9 εκατ. ευρώ (μαζί με τις προαναφερθείσες "υπερωρίες"). Βέβαια, ο κ. Σπίρτζης δεν εξήγησε πώς δεν θα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό, όπως υποστήριξε, οι νέες προσλήψεις, που στην περίπτωση της ΟΣΥ είναι 495 οδηγοί και 201 τεχνίτες.
Όσον αφορά στη ΣΤΑΣΥ (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός), προωθείται η πρόσληψη 130 οδηγών και 170 τεχνιτών. Στο υπουργείο καταβάλλουν προσπάθεια για ένταξη διαγωνισμού προμήθειας νέου στόλου οχημάτων στο ΕΣΠΑ, με βάση μελέτη που εκπονήθηκε από τη διοίκηση της ΟΣΥ.
Καταπέλτης ήταν, πάντως, τα στοιχεία του υπουργού Υποδομών σύμφωνα με τα οποία 900 οδηγοί άλλαξαν ειδικότητα (σχεδόν ένας στους πέντε!) το τελευταίο διάστημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, οι 400 από αυτούς "κατέβηκαν" από το τιμόνι με αποφάσεις της διοίκησης και 300 με γνωμάτευση γιατρού.
Ο κ. Σπίρτζης υποστήριξε πως μείζον θέμα προκύπτει και από την έλλειψη πιστοποίησης των εν ενεργεία οδηγών αφού 340 φάκελοι είναι κενοί ενώ είχε ενημερωθεί με εμπιστευτικό έγγραφο η προηγούμενη διοίκηση να διερευνήσει το θέμα. "Πέρα από την ηθική διάσταση, το θέμα αφορά και την ασφάλεια των μετακινήσεων", δήλωσε ο υπουργός και τόνισε ότι οι υπηρεσίες και το Σώμα Επιθεωρητών - Ελεγκτών του Υπουργείου Υποδομών σε συνεργασία με τις περιφέρειες διεξάγουν έλεγχο σχεδόν 3.500 φακέλων επαγγελματικών τίτλων στην ειδικότητα των οδηγών.
Ο Χρ. Σπίρτζης εκτίμησε πως η ζημία της ΣΤΑΣΥ από την κομπίνα με τα πλαστά εισιτήρια μπορεί να φτάσει και τα 30 εκατ. ευρώ. Πρόσθεσε πως δεν υπήρχαν μηχανογραφημένα συστήματα και συστήματα διαχείρισης των υλικών ή των αποθηκών (logistics), αλλά ένα απαρχαιωμένο μοντέλο διακίνησης εισιτηρίων, όπου οι επιστροφές κομίστρων ήταν ανεξέλεγκτες και τα υπόλοιπα (ρετάλια) βαφτίζονταν κιλά χαρτιού! Ο υπουργός τόνισε ότι για μία πενταετία δεν είχε ορισθεί Τομεάρχης Καταμέτρησης στο κεντρικό ταμείο της ΣΤΑΣΥ, με αποτέλεσμα να διαπιστωθεί καταγεγραμμένη υπεξαίρεση συνολικού ποσού 110.000 ευρώ στη ΣΤΑΣΥ και 647.516 ευρώ στην ΟΣΥ την περίοδο από 2010-2015.
Ο αντιπρόεδρος της ΝΔ και πρώην υπουργός Κωστής Χατζηδάκης υποστήριξε, πάντως, χθες πως υπήρξε διόγκωση των ελλειμμάτων των Οργανισμών αστικών συγκοινωνιών την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Επιπλέον ζήτησε απαντήσεις για το μέλλον των συγκοινωνιών και τους σχεδιασμούς μετά την ένταξη των οργανισμών στο νέο υπερταμείο.
"Τα έχετε κάνει θάλασσα. Και οι αριθμοί είναι ξεροκέφαλοι, κ .Σπίρτζη. Κάθε χρόνο από το '12 και μετά βελτιώνονταν. Το 2015 χειροτέρευσαν! Και το '16 μέχρι τώρα ακόμα περισσότερο, παρά τις προβλέψεις του προϋπολογισμού σας», απάντησε ο κ. Χατζηδάκης.