Συνεχίστηκε για 39ο μήνα το σερί αποπληθωρισμού

Στο -0,9% ο δείκτης τιμών καταναλωτή τον Μάιο, από -1,3% τον προηγούμενο μήνα. Ποια προϊόντα «έσυραν» τη μείωση των τιμών. Στο -0,2% ο εναρμονισμένος δείκτης. Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Συνεχίστηκε για 39ο μήνα το σερί αποπληθωρισμού

Αποπληθωρισμό για 39ο συνεχόμενο μήνα εμφάνισε η ελληνική οικονομία τον Μάιο, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή.

Ειδικότερα, ο δείκτης τιμών καταναλωτή υποχώρησε κατά -0,9% τον Μάιο, από -1,3% τον Απρίλιο και -2,1% κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.  

Ο Γενικός Δείκτης κατά τον μήνα Μάιο 2016 σε σύγκριση με τον Απρίλιο 2016 παρουσίασε μείωση 0,4%, έναντι μείωσης 0,8%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος Δείκτης του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2015-Μαΐου 2016 σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2014-Μαΐου 2015 παρουσίασε μείωση 1,2%, έναντι μείωσης 1,7%, που σημειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο.

 

Ανάλυση μεταβολών Δείκτη Τιμών Καταναλωτή μηνός Μαΐου 2016

I. Σύγκριση Μαΐου 2016 με Απρίλιο 2016 

Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 0,4% τον μήνα Μάιο 2016 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Απριλίου 2016 προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές των δεικτών:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών:

α) Κατά 9,0% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω του θερινού δεκαήμερου εκπτώσεων.
β) Κατά 0,2% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στο φυσικό αέριο.
γ) Κατά 1,6% της ομάδας «Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω του θερινού δεκαήμερου εκπτώσεων.
δ) Κατά 0,3% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:

α) Κατά 0,4% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στο ελαιόλαδο και στα νωπά φρούτα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στο γάλα νωπό πλήρες, νωπά ψάρια και στα νωπά λαχανικά.
β) Κατά 0,3% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
γ) Κατά 1,1% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και στη μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο.
δ) Κατά 0,5% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-
ζαχαροπλαστεία-καφενεία.

ΙΙ. Σύγκριση Μαΐου 2016 με Μάιο 2015

Η μείωση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 0,9% τον μήνα Μάιο 2016 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2015, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών:

α) Κατά 4,6% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ενοίκια κατοικιών, πετρέλαιο θέρμανσης, φυσικό αέριο, υπηρεσίες κοινοχρήστων και στον ηλεκτρισμό. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα στερεά καύσιμα.
β) Κατά 1,9% της ομάδας «Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές και στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
γ) Κατά 4,8% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως στις τιμές αγοράς αυτοκινήτων, καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη), πετρέλαιο κίνησης, άλλα καύσιμα, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς και στις συνδυασμένες μεταφορές επιβατών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, οδικές μεταφορές επιβατών και στις εγκαταστάσεις διοδίων και παρκόμετρων.
δ) Κατά 1,5% της ομάδας «Αναψυχή - Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές, είδη για παιχνίδια και αθλητισμό, παιχνίδια και χόμπι. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στις πολιτιστικές δραστηριότητες.
ε) Κατά 1,3% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
στ) Κατά 1,3% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη ατομικής φροντίδας και στην ασφάλιση οχημάτων.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,8% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στο ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, έλαια και λίπη, αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί, πατάτες, ζάχαρη-σοκολάτες- γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα και στον καφέ-κακάο-τσάι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, νωπά ψάρια, χοιρινό, πουλερικά και στα γαλακτοκομικά και αυγά.
β) Κατά 1,1% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στον καπνό.
γ) Κατά 1,2% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 1,6% της ομάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα και στις κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.
ε) Κατά 2,7% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

Στο -0,2% ο εναρμονισμένος δείκτης

Η εξέλιξη του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, με βάση το έτος 2015=100,0, του μηνός Μαΐου 2016, έχει ως εξής:

Ο Εναρμονισμένoς Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΕνΔΤΚ) του μηνός Μαΐου 2016 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Μαΐου 2015 παρουσίασε μείωση 0,2%, έναντι μείωσης 1,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2015 προς το 2014.

Ο ΕνΔΤΚ κατά τον μήνα Μάιο 2016 σε σύγκριση με τον Απρίλιο 2016 δεν παρουσίασε καμία μεταβολή, έναντι μείωσης 0,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Ο μέσος ΕνΔΤΚ του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2015 - Μαΐου 2016 σε σύγκριση προς τον ίδιο Δείκτη του δωδεκαμήνου Ιουνίου 2014 - Μαΐου 2015 παρουσίασε μείωση 0,4%, έναντι μείωσης 1,6%, που σημειώθηκε από τη σύγκριση των αντίστοιχων προηγούμενων δωδεκαμήνων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v