Καύσιμα: Στα 400 εκ. ετησίως η επίσημη φοροκλοπή

Αύξηση 5,6% σημειώθηκε στην αγορά καυσίμων το 8μηνο Ιανουαρίου Αυγούστου 2007, ενώ στα 400 εκατ. ευρώ εκτιμάται η ετήσια απώλεια εσόδων του δημόσιου μόνον από τη φοροκλοπή στο πετρέλαιο θέρμανσης και ναυτιλίας, επισημαίνει στη μελέτη της για τα πετρελαιοειδή, η STAT BANK.

Καύσιμα: Στα 400 εκ. ετησίως η επίσημη φοροκλοπή
Αύξηση 5,6% σημειώθηκε στην αγορά καυσίμων το 8μηνο Ιανουαρίου Αυγούστου 2007, ενώ στα 400 εκατ. ευρώ εκτιμάται η ετήσια απώλεια εσόδων του δημόσιου μόνον από τη φοροκλοπή στο πετρέλαιο θέρμανσης και ναυτιλίας, επισημαίνει στη μελέτη της για τα πετρελαιοειδή, η STAT BANK.

Οπως τονίζεται στη μελέτη, στην εμπορία καυσίμων κυριαρχούν πέντε μεγάλες επιχειρήσεις, που ελέγχουν το 63% της αγοράς και των κερδών από την εμπορία του ”μαύρου χρυσού”.

Αναλυτικότερα, ετήσιος τζίρος της τάξεως των 12 δισ. ευρώ εκτιμάται να ”ανακυκλωθεί” στην αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών κατά το 2007. Το πιο αποκαλυπτικό στοιχείο είναι ότι τον τζίρο αυτό θα διαχειριστούν μόλις 67 επιχειρήσεις, πέντε εκ των οποίων υπολογίζεται να αποσπάσουν πάνω από το 60% της ”πίτας”.

Τα συνολικά κέρδη των λίγων εταιριών του κλάδου υπολογίζονται να είναι της τάξεως των 100 εκατομμυρίων ευρώ.

Οι εταιρίες εμπορίας του ”μαύρου χρυσού”, βιώνοντας έναν αδυσώπητο ανταγωνισμό, μοιράζονται μια αγορά ολοένα και μεγαλύτερη. Απόδειξη; Η συνολική αγορά βενζινών και ντίζελ το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2007 αυξήθηκε σε απόλυτες ποσότητες κατά 5,6%.

Ειδικότερα, η αγορά των βενζινών αυξήθηκε κατά 3,8% από 2,67 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 8μηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2006 σε 2,77 το αντίστοιχο διάστημα του 2007.

Η αγορά του ντίζελ κίνησης εμφανίζει εκρηκτική αύξηση 46,6% και μόνον η αγορά του ντίζελ θέρμανσης παρουσιάζει μείωση 15,4%. Στο σύνολο του ωστόσο ο τομέας εμφανίζει – παρά την άνοδο των τιμών - ανοδικές τάσεις.

Σημείο – κλειδί στη λειτουργία της συγκεκριμένης αγοράς αποτελεί το μεγάλο ποσοστό που αναλογεί στον τζίρο της παράνομης δραστηριότητας.

Αυτή συνίσταται:

* πρώτον, στη φοροκλοπή η οποία προκύπτει από την πώληση ποσοτήτων πετρελαίου θέρμανσης και ναυτιλίας οι οποίες διατίθενται ως πετρέλαιο κίνησης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ελληνικό δημόσιο χάνει έσοδα της τάξεως των 400 εκατομμυρίων ευρώ από αυτή τη δραστηριότητα.

Το κίνητρο για την φοροκλοπή είναι το παρακάτω: κάθε χιλιόλιτρο ντίζελ κίνησης επιβαρύνεται με 279 ευρώ ειδικό φόρο ενώ κάθε χιλιόλιτρο ντίζελ θέρμανσης επιβαρύνεται με 21 ευρώ.

Έτσι η διάθεση ντίζελ θέρμανσης ως ντίζελ κίνησης σημαίνει μετακίνηση του φόρου από τα δημόσια ταμεία στα ταμεία των παρανομούντων. Ενδεχόμενη εξομοίωση των φόρων από 1η Ιανουαρίου 2008 θα είχε ως συνέπεια την εξάλειψη του κινήτρου για την άσκηση παράνομης δραστηριότητας

* Δεύτερον, στη διακίνηση μεγάλων ποσοτήτων αφορολόγητου πετρελαίου ναυτιλίας στην εγχώρια αγορά. Μετά τον αποχρωματισμό του το πετρέλαιο διατίθεται σε φούρνους, εργαστήρια και μικρές βιοτεχνίες.

* Στην διάθεση στην εσωτερική αγορά αφορολόγητων καυσίμων τα οποία θα έπρεπε να πωληθούν σε γειτονικές χώρες. Ενδεικτικά υπολογίζεται ότι κάθε τόνος αφορολόγητου καυσίμου που προορίζονταν για κάποια ξένη αγορά και που διατίθεται στην εγχώρια αγορά προσφέρει στον λαθρέμπορο κέρδος από φοροκλοπή της τάξεως των 400 ευρώ.



Στον κλάδο εμπορίας πετρελαιοειδών, πάντως, εξακολουθεί να επικρατεί μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων, παρά το γεγονός ότι ορισμένοι εκ των ισχυρών εμφανίζουν απώλειες δυνάμεων.

Συγκεκριμένα, οι πέντε μεγαλύτερες (βάσει κύκλου εργασιών) επιχειρήσεις του κλάδου ενώ το 8μηνο του 2006 ήλεγχαν το 64,37% της αγοράς, το αντίστοιχο διάστημα του 2007 το ποσοστό τους διαμορφώθηκε στο 63,25%.

Στα ίδια επίπεδα κινείται και το ποσοστό που οι εν λόγω εταιρίες αποσπούν από τα συνολικά κέρδη του κλάδου.

Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, μεταξύ ορισμένων μεσαίου μεγέθους εταιριών εντείνονται οι διαπραγματεύσεις και οι συνομιλίες για πιθανή συνεργασία. Αυτή ξεκινά από τις σκέψεις για τη δημιουργία ενός κοινού εμπορικού σήματος και φτάνει ως το σημείο για πιθανή συνένωση δυνάμεων σε μετοχικό επίπεδο.

Η παραπάνω εξέλιξη αποτελεί σαφές δείγμα της έντασης του ανταγωνισμού μεταξύ των εταιριών που αναζητεί νέα ισχυρά εμπορικά σήματα.

Ας δούμε, όμως, αναλυτικά την πορεία των επιχειρήσεων¨.

Έτσι,

* Η κρατικών συμφερόντων ΕΚΟ υπό τη διεύθυνση του κ. Γιώργου Γεωργίου, διατήρησε την πρωτιά στον κλάδο. Η διοίκηση της επιχείρησης υλοποιεί με επιμονή το νέο εγχείρημα διεύρυνσης του δικτύου των ιδιόκτητων πρατηρίων υπό την αιγίδα της ΕΚΟ Καλυψώ ΕΠΕ.

Ακολουθώντας το παράδειγμα της Shell που πρώτη δημιούργησε εκτεταμένο δίκτυο μεγάλων ιδιόκτητων πρατηρίων, η διοίκηση της ΕΚΟ προγραμματίζει να ελέγχει 23 ιδιόκτητα πρατήρια ως το τέλος του 2007.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της οι συνολικές επενδύσεις της εταιρίας για την επόμενη πενταετία σε Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων και σε ιδιόκτητα πρατήρια υπολογίζεται σε 100 εκατομμύρια ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η επιλογή της δημιουργίας ιδιόκτητων πρατηρίων αποτελεί – εκτός των άλλων – μια αμυντική κίνηση των εταιριών για τον έλεγχο του δικτύου.

Δεύτερη σημαντική επενδυτική επιλογή της διοίκησης η οποία στρέφεται εναντίον του λαθρεμπορίου και της νόθευσης καυσίμων είναι ο έλεγχος των βυτιοφόρων μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων.

Η παρούσα διοίκηση της ΕΚΟ έχει ολοκληρώσει ένα σοβαρό πρόγραμμα μείωσης του κόστους και αύξησης των εσόδων της εξακολουθεί όμως να αντιμετωπίζει ένα σοβαρό πρόβλημα που της δημιουργεί δυσκολίες έναντι του ανταγωνισμού: λειτουργεί με πολυπληθέστερο προσωπικό έναντι των ανταγωνιστών της.

* Η εν Ελλάδι θυγατρική της πολυεθνικής BP, υπό τη διεύθυνση του κ. Σ. Χριστογιάννη, εξακολουθεί να είναι η χρυσοτόκος όρνιθα του τομέα εμπορίας καυσίμων. Κατά την τελευταία δημοσιευθείσα χρήση, η BP Hellas ήταν η πιο κερδοφόρος επιχείρηση του κλάδου με 32,2 εκατομμύρια ευρώ καθαρά κέρδη.

Η επιχείρηση ωστόσο εμφανίζει ελαφρά κάμψη των πωλήσεών της στους τομείς των βενζινών-ντίζελ. Ειδικότερα, το 8μηνο Ιανουαρίου Αυγούστου 2007 παρουσιάζει μείωση των πωλήσεων βενζινών κατά 7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2006. Έτσι το 8μηνο στην αγορά των βενζινών η BP κατέλαβε τη δεύτερη θέση με πρώτη τη Shell, τρίτη την ΕΚΟ και τέταρτη την Aegan.

* Η Shell υπό τη διεύθυνση του κ. Παναγ. Ξυνή, εμφάνισε ελαφρά άνοδο των πωλήσεών της κατά το διάστημα Ιανουαρίου Αυγούστου 2007. Η διοίκηση της εν Ελλάδι θυγατρικής του πολυεθνικού κολοσσού δίνει τη μάχη διατήρησης του μεριδίου αγοράς της το οποίο στον τομέα βενζινών-ντίζελ έπεσε από 15,2% το 8μηνο Ιανουαρίου Αυγούστου του 2006 σε 14,7% το αντίστοιχο διάστημα του 2007.

Η ελαφρά μείωση εξηγείται από το γεγονός ότι η αύξηση των πωλήσεων της Shell ήταν μικρότερη του ρυθμού αύξησης της συνολικής αγοράς. Όλα αυτά δεν εμποδίζουν την εταιρία να εξακολουθεί να κινείται στα υψηλότερα επίπεδα κερδοφορίας μεταξύ όλων των εταιριών εμπορίας καυσίμων.

* Ανοδική εμφανίζεται η εξέλιξη των πωλήσεων της Avin του ομίλου της Μότορ Όιλ. Η εν λόγω επιχείρηση το διάστημα Ιανουαρίου Αυγούστου 2007 αύξησε τις πωλήσεις βενζινών-ντίζελ κατά 5,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2006. Βελτίωσε έτσι κατά τι και το μερίδιο αγοράς της. Υπό τη διεύθυνση του κ. Βασ. Σεραφειμάκη, η Avin ελέγχει το 8,2% της συνολικής αγοράς βενζινών-ντίζελ, καταλαμβάνοντας μία από τις πλέον περίοπτες θέσεις στον κατάλογο των πιο κερδοφόρων εταιριών του κλάδου..

* Τον υψηλότερο ρυθμό αύξησης πωλήσεων με ταυτόχρονη αύξηση κερδών παρουσίασε η Aegean Oil, που διευθύνεται από τον κ. Ιάκωβο Μελισσανίδη. Η εταιρία αυτή, μέλος του ομίλου της Aegean του Δημ. Μελισσανίδη, κατέκτησε σε σχετικά σύντομο διάστημα την 5η καλύτερη θέση στον κατάλογο με τις υψηλότερες πωλήσεις βενζινών-ντίζελ, παρά το γεγονός ότι απουσιάζει από την αγορά των νησιών και των καυσίμων βιομηχανίας.

Συγκεκριμένα, το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2007 η Aegean αύξησε τις πωλήσεις βενζινών – ντίζελ κατά 18,8% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2006.

Η εταιρία εγκαινίασε προσφάτως τις νέες παραγωγικές της εγκαταστάσεις στον Ασπρόπυργο Αττικής ενώ προγραμματίζει να θέσει σε λειτουργία σειρά διπύθμενων πλοίων για τον εφοδιασμό με καύσιμα των ελληνικών νησιών. Τα δύο αυτά γεγονότα αναμένεται να αλλάξουν τους συσχετισμούς δυνάμεων στην εγχώρια αγορά.

* Η εταιρία Jetoil των αδελφών Νίκου και Κυριάκου Μαμιδάκη βρέθηκε στην 6η υψηλότερη θέση από άποψη πωλήσεων μεταξύ των εταιριών του κλάδου. Ο όμιλος διευρύνει με σταθερά βήματα τη παρουσία του στην εγχώρια αγορά: χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η εταιρία ελέγχει το 7,3% της συνολικής αγοράς βενζινών-ντίζελ έναντι 7,1% το αντίστοιχο διάστημα του 2007.

Το δυνατό χαρτί του ομίλου επιχειρήσεων Μαμιδάκη είναι ωστόσο η παρουσία του στην ευρύτερη αγορά των βαλκανικών χωρών. Κι αυτό διότι ο όμιλος διευρύνει με επιμονή την παρουσία του στην αγορά εμπορίας αργού ενώ παράλληλα χτίζει και ένα εκτεταμένο εμπορικό δίκτυο πωλήσεων. Στους άμεσους στόχους του είναι η δημιουργία μεγάλων σύγχρονων αποθηκευτικών εγκαταστάσεων σε περιοχή της Κρήτης.

* Η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, Elin, που διευθύνεται από τον κ. Ιωάννη Αλιγιζάκη βρέθηκε στην 7η θέση από άποψη πωλήσεων βενζινών-ντίζελ.

Έμφαση στη δραστηριότητά της έχει δώσει η εταιρία αφενός στο θέμα της ποιότητας των προϊόντων της μέσω της συνεργασίας της με το Ε.Μ.Πολυτεχνείο και αφετέρου στο πρόγραμμα εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής μέσω ενός εκτεταμένου δικτύου παροχής υπηρεσιών στις μαρίνες της χώρας.

Η διοίκηση της εταιρίας συνεχίζει να επενδύει πρόσθετα κεφάλαια στην εξυπηρέτηση των ελληνικών νησιών μέσω της ναυπήγησης ειδικών πλοίων ανεφοδιασμού τους.

H Elin εμφάνισε ιδιαίτερα υψηλό ρυθμό αύξησης των πωλήσεων βενζινών και ντίζελ κατά το 8μηνο: αυτός ήταν 18,5%.

* Σε σταθερά ανοδική τροχιά κινείται και η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών εταιρεία Revoil υπό τη διεύθυνση του κ Γεωργίου Ρούσσου.

Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις της εταιρίας στο 8μηνο αυξήθηκαν κατά 14,3% γεγονός που οδήγησε την εταιρία σε αύξηση του μεριδίου αγοράς της από 4,8% σε 5,2%. Η διοίκηση της Revoil με σταθερά βήματα διευρύνει το δίκτυο πρατηρίων της ενώ διαθέτει σημαντικούς αποθηκευτικούς χώρους στη Χίο και τη Καβάλα. Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση της Revoil δείχνει τη μεγαλύτερη κινητικότητα στη κατεύθυνση της συνεργασίας με άλλες εταιρίες.

* Η ΕΤΕΚΑ ΑΕ είναι επίσης μεταξύ των εταιριών που έδειξαν αύξηση πωλήσεων και μεριδίου αγοράς. Η διοίκηση της εταιρίας υπό τον κ. Γ. Σπανό, έχοντας νοικοκυρέψει το δίκτυό της εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 6,1%. Η ίδια συνεχίζει να υλοποιεί επενδυτικό πρόγραμμα διεύρυνσης της παρουσίας της σε μεγάλες επαρχιακές πόλεις. επαρχία. Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της εταιρίας είναι οι μεγάλες καταναλώσεις ανά πρατήριο.

* Στις επόμενη θέση βρέθηκε η Silk Oil, που ελέγχεται από τους κκ Ανδρέα και Κώστα Χαλκιόπουλο και η οποία παρουσιάζει μια σταθερότητα στις επιδόσεις της. Η Silk Oil ολοκλήρωσε επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 6 εκατομμυρίων ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της στα Χανιά, δυναμικότητας 2.500 κυβικών μέτρων. Παράλληλα προχώρησε το αντίστοιχο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των εγκαταστάσεών της στη Σάμο, δυναμικότητας 5.000 κυβικών μέτρων.

Η συγκεκριμένη επένδυση απορρόφησε κεφάλαια της τάξεως των 3 εκατομμυρίων ευρώ. Παράλληλα η Silk Oil συνεχίζει να επεκτείνει και να εκσυγχρονίζει το εμπορικό της δίκτυο επιχειρώντας να δημιουργήσει ισχυρά σημεία πώλησης σε ολόκληρη τη χώρα. Προχώρησε επίσης και στην κυκλοφορία νέας σειράς λιπαντικών.

* Ανοδική εμφανίζεται η πορεία της Cyclon Hellas η οποία διευθύνεται από τον κ.. Δ. Κονταξή. Η εταιρία αύξησε τις πωλήσεις της κατά 11,3%.

* Η εταιρία Dracoil, που ελέγχεται από τον κ. Βασ. Δρακόπουλο και διευθύνεται από τον κ. Βασ. Λάσκαρη, αύξησε τις πωλήσεις της κατά 9,7%. Η εταιρία συνεχίζει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της.

Συγκεκριμένα, έθεσε σε λειτουργία από τον περασμένο Μάιο τη νέα αναβαθμισμένη ιδιόκτητη εγκατάσταση διακίνησης καυσίμων στον Ασπρόπυργο. Οι πέντε δεξαμενές αποθήκευσης καυσίμων έχουν αποθηκευτική ικανότητα 8.000m3. Η εγκατάσταση εφοδιάζεται με όλα τα καύσιμα από το Διυλιστήριο Ασπροπύργου δηλ. Βενζίνες και Πετρέλαια με το οποία είναι συνδεδεμένη με τις κατάλληλες γραμμές (Pipeline).

Σε ότι αφορά την πορεία της αγοράς των εταιριών μεταπώλησης καυσίμων, αυτή αναμένεται να εμφανίσει τη μεγαλύτερη κινητικότητα.

Κι αυτό διότι η μείωση των καταναλώσεων στο ντίζελ θέρμανσης δημιουργεί προβλήματα επιβίωσης στους χιλιάδες μονοπωλητές. Είναι αξιοσημείωτο ότι μόνον στην Αττική δραστηριοποιούνται περίπου 3.500 μεταπωλητές. Κυρίαρχη παρουσία στο συγκεκριμένο τομέα κατέχει η Athens Oil, που ελέγχεται από την οικογένεια του κ. Μίτζολη, Η εταιρία διαθέτει 55 ιδιόκτητα οχήματα μεταφοράς ντίζελ με τα οποία τροφοδοτεί το 35% των πολυκατοικιών της Αθήνας με πάνω από 10 διαμερίσματα.

Η διοίκηση της Athens Oil αναμένει αύξηση πωλήσεων από 21,5 εκατομμύρια ευρώ το 2006 σε 25 εκατομμύρια ευρώ το 2007. Η διοίκηση της εταιρίας υλοποιεί πρόγραμμα διεύρυνσης του στόλου των βυτιοφόρων της σε 70 καθώς επίσης και του δικτύου των ιδιόκτητων πρατηρίων της από οκτώ σήμερα σε δέκα.

Μεταξύ των σημαντικότερων μεταπωλητών καυσίμων, με έντονη παρουσία στη διακίνηση πετρελαίου θέρμανσης στην Αθήνα είναι και οι επιχειρηματίες Κ. Φλώρος, Μιχ. Σασλόγλου, Αν. Κάσσης (Al Petrol), Γιώργος Μασσαλής (ελέγχει την Ευρωθέρμ με εγκαταστάσεις στον Ταύρο), Στέφανος Κάλης (με εγκαταστάσεις στον Άλιμο), Αθ. Πίπογλου, Γιώργος Σταμέλος, Αφοί Κουτσουμπή, Λιώμας (Petroheat) και Σιγαλός (Σήγκαλ Όιλ).

* Αναλυτικά στοιχεία για τις πωλήσεις καυσίμων στο 8μηνο, δημοσιεύεται στη δεξιά στήλη ”Συνοδευτικό Υλικό”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v