Ο οδικός χάρτης είχε τρία στάδια: πρώτα, η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, μετά, το κλείσιμο της πρώτης αξιολόγησης και μετά, η συζήτηση για το χρέος, σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών μιλώντας στη Βουλή.
Υπήρξε καθυστέρηση γιατί τα νομοσχέδια ήταν δύσκολα και οι μεταρρυθμίσεις πολλές. Υπήρχε και μεγάλη διαφορά μεταξύ των θεσμών και αυτό μας δυσκόλεψε. Τώρα συμπτύσσεται η συζήτηση της πρώτης αξιολόγησης με αυτή του χρέους, όπως φάνηκε και στα τελευταία Eurogroup.
Εξέφρασε την ελπίδα ότι θα έχουμε μια καλή λύση επί τη βάσει της λογικής των τριών σταδίων:
* Για το βραχυπρόθεσμο κομμάτι εμφανίστηκε αισιόδοξος για κινήσεις που θα βελτιώσουν την εικόνα -μεταξύ αυτών κάποια σταθερά επιτόκια που θα βελτιώσουν το DSA.
* Στο μεσοπρόθεσμο υπάρχουν πιο ριζικά μέτρα που θα ενεργοποιηθούν το 2019, όταν η Eurostat θα επιβεβαιώσει τη σωστή ολοκλήρωση του προγράμματος το 2018.
* Υπάρχει και το μακροπρόθεσμο, που αφορά στο πιο μακρινό μέλλον.
Στα θετικά των τελευταίων ημερών ο Ευκλείδης Τσακαλώτος σημείωσε:
* Το ότι θα οριστεί από τώρα τι θα συμβεί αν χρειαστεί ελάφρυνση χρέους.
* Την πίεση του ΔΝΤ ώστε το μακροπρόθεσμο σκέλος της ρύθμισης να είναι επίσης αυτόματο.
Είμαστε περισσότερο κοντά σε μια καλή λύση, τόνισε προσθέτοντας ότι αυτή τη στιγμή δεν μπορεί να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. Δεν έχει τόσο σημασία η τεχνική λύση, υπάρχουν πολλές για να φτάσουμε στο αποτέλεσμα: ένα καθαρό διάδρομο για τους πολίτες αλλά και τους επενδυτές, που θα μπορούν να έρθουν να βάλουν τα λεφτά τους.
Το κριτήριο για τις 24 Μαΐου είναι αν μπορούμε να την αξιολογήσουμε με αυτόν τον τρόπο. Αν η λύση δημιουργεί αυτόν τον «καθαρό διάδρομο».
Αν γίνει αυτό και αφού είμαστε σίγουροι ότι θα κλείσει η αξιολόγηση καθώς έχουμε συμφωνήσει στο 99,9% με τους θεσμούς, υπάρχει προσδοκία ότι θα επανέλθει το waiver και θα μπούμε στο QE. Αυτά αποτελούν και αντιστάθμισμα στα μέτρα που παίρνουμε, τα οποία είναι υφεσιακά, δεδομένου ότι αντιστοιχούν σε 3% του ΑΕΠ.
Η αναδιανομή
Το 1% του ΑΕΠ που συζητάμε σήμερα δεν είναι νέο μέτρο. Εχει ψηφιστεί από όλα τα κόμματα το περασμένο καλοκαίρι, τόνισε ο υπουργός Οικονομικών. Όπως είπε, η βασική ιδέα των θεσμών ήταν το 1,8 δισ. ευρώ να έρθει από δύο ή τρία μέτρα. Εμείς πήραμε περισσότερα με μικρότερη απόδοση.
Είπε ότι οι θεσμοί ήθελαν να μεταφερθεί ο ΦΠΑ σε ενέργεια και ύδρευση στο 24% από το 13%. Δεν το επιλέξαμε, όπως δεν επιλέξαμε να κόψουμε συντάξεις. Είπε ότι ο ίδιος αποδέχτηκε μικρή μείωση του αφορολόγητου ορίου, για το οποίο αρχικά οι θεσμοί είχαν ζητήσει να πέσει στις 6.000 ευρώ.
Η δόση
Εδωσε έμφαση στην πρόθεση της Κομισιόν να κινηθεί σε επίπεδα δόσης που θα επιτρέπουν την πληρωμή 700 εκατ. ευρώ τον μήνα για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου και να πέσει χρήμα στην αγορά.
Το Ταμείο
Ακουσα πολλές ανακρίβειες για το συγκεκριμένο θέμα. Ορίστηκε η διάρκεια ζωής για 99 χρόνια όχι μόνο για τεχνικούς λόγους αλλά και για να είναι μικρότερη η πίεση να πουληθούν περιουσιακά στοιχεία. Οσο βαθύτερος είναι ο χρόνος, τόσο πιο εύκολο θα είναι να έρθουν χρήματα από την αξιοποίηση παρά την πώληση.
Οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση θέσει το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου θα πρέπει να εγκριθεί από το υπουργείο Οικονομικών, υποστήριξε και επανέλαβε ότι η αξιοποίηση έχει τεράστια διαφορά από την ιδιωτικοποίηση.
Δεν είπα ότι δεν θα γίνουν ιδιωτικοποιήσεις, αλλά δεν ισχύει το επιχείρημα πως ό,τι μπει εκεί «θα τελειώσει».
Το στρατηγικό σχέδιο του Ταμείου εγκρίνεται από τον υπουργό Οικονομικών, τόνισε, και όπως είπε η διαφορά με το ΤΑΙΠΕΔ είναι ότι με το νέο Ταμείο δεν θα γίνονται «fire sales», δηλαδή πωλήσεις.
Σε ό,τι αφορά στο εποπτικό συμβούλιο, τα 3/5 των μελών είναι της ελληνικής πλευράς, ενώ ο πρόεδρος δεν έχει διπλή ψήφο. Για τα δύο μέλη των θεσμών απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του υπ. Οικονομικών. Το συγκεκριμένο όργανο δεν ασκεί την πολιτική, αυτή γίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο.
Το Δ.Σ. θα παρουσιάζει στη Βουλή το ετήσιο στρατηγικό σχέδιο, συμπλήρωσε. Ο εσωτερικός κανονισμός εγκρίνεται από τον μέτοχο, δηλαδή το υπουργείο Οικονομικών.
Σε ό,τι αφορά στα έσοδα, αυτά θα κατανεμηθούν 50% για το χρέος και 50% για την ανάπτυξη.
Η γενική γραμματεία εσόδων
Υπήρχε ένα στρατηγικό σχέδιο που είχε ετοιμάσει ο κος Αλεξιάδης. Είναι ένας νόμος με θετικά και αρνητικά. Εχουμε προσπαθήσει να δημιουργήσουμε μια σαφή διαφοροποίηση μεταξύ του εκτελεστικού και του νομοθετικού έργου. Η φορολογική πολιτική μένει στο υπουργείο και η εκτέλεση θα γίνεται από την Ανεξάρτητη Αρχή.
«Κάποια αυτογνωσία ως προς το γιατί χρειάστηκε να γίνει ανεξάρτητη θα πρέπει να υπάρχει από όσους κυβέρνησαν τα τελευταία 50 χρόνια», τόνισε θυμίζοντας ότι παλαιότερα υπουργοί έδιναν εντολές ποιοι θα ελέγχονται από την εφορία και ποιοι όχι.
Δεν θα το ήθελα τόσο ανεξάρτητο, αλλά όταν υπήρξε τόση αναξιοπιστία τι να κάνουμε; αναρωτήθηκε.
Ο «κόφτης»
Δεν τον θέλαμε. Όμως δεν είναι αποτέλεσμα της πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ. Επιβλήθηκε λόγω της διαφοράς μεταξύ ΕΕ και ΔΝΤ για το πρωτογενές πλεόνασμα.
Τόνισε ότι η κυβέρνηση αρνήθηκε υπό αίρεση μέτρα και πρότεινε αυτόν τον θεσμό. Δεν είναι ο καλύτερος μηχανισμός, αλλά έχει πολλές δικλίδες ασφάλειας.
Ας μη γελιόμαστε, αν δεν πιάνονται οι στόχοι, θα πρέπει να υπάρχουν εναλλακτικές. Να συζητήσουμε τον μηχανισμό, αλλά με το ειδικό βάρος που έχει, κατέληξε.