Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι ”πρωταθλητές” του λιανεμπορίου

Hγετική θέση στην εγχώρια αγορά, προβλέψεις για μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη μεγεθών και δραστηριοτήτων, επέκταση στο εξωτερικό, ιδίως στην αναπτυσσόμενη ΝΑ. Ευρώπη, αλλά και πειστικό management αποτελούν τα στοιχεία εκείνα που αναδεικνύουν μια σειρά ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις. Οι κινήσεις των Fourlis, Σαράντη, Sprider, Jumbo και Ηλεκτρονικής Αθηνών.

Οι ”πρωταθλητές” του λιανεμπορίου
της Πέννυς Κούτρα

Hγετική θέση στην εγχώρια αγορά, προβλέψεις για μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη μεγεθών και δραστηριοτήτων, επέκταση στο εξωτερικό, ιδίως στην αναπτυσσόμενη ΝΑ. Ευρώπη, αλλά και πειστικό management αποτελούν τα στοιχεία εκείνα που αναδεικνύουν μια σειρά ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις.

Επιδιώκοντας την περαιτέρω ανάπτυξή τους, οι εταιρείες αυτές φροντίζουν να διατηρήσουν τα κεκτημένα τους στην Ελλάδα και να καλύψουν τα όποια κενά του ανταγωνισμού, αλλά ταυτόχρονα αναγνωρίζουν τη ζωτική ανάγκη διεθνοποίησης ώστε να διατηρήσουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και στο μέλλον.

Η στρατηγική αυτή, εξάλλου, φαίνεται ότι εκτιμάται και από τους ξένους και εγχώριους θεσμικούς, καθώς μετά τα πρόσφατα roadshows στο εξωτερικό υπήρξε άμεσος θετικός αντίκτυπος που εκφράστηκε τόσο με τη μορφή αγορών μετοχών όσο και με τη δημοσιοποίηση θετικών εκθέσεων από αναλυτές διεθνών οίκων.

Ο όμιλος Φουρλή συνεχίζει την ανάπτυξή του στην εσωτερική αγορά, ενώ παράλληλα δρομολογεί την επέκταση στα Βαλκάνια και στην ευρύτερη περιοχή, μέσω της IKEA, της Intersport αλλά και της χονδρικής διανομής ηλεκτρικών.

Ήδη έχει εγκαινιάσει το πρώτο ΙΚΕΑ στην Κύπρο, το οποίο σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις κινείται πάνω από τις αρχικές προβλέψεις με 45.000 επισκέπτες ανά εβδομάδα. Έως το τέλος του 2007 ο όμιλος θα προσθέσει ένα ακόμη κατάστημα στην Αττική, ενώ δρομολογεί τη δημιουργία νέων σημείων στη Βουλγαρία, με ορίζοντα λειτουργίας το 2008, αλλά και στα Ιωάννινα.

Παράλληλα, βολιδοσκοπεί τις αγορές της Λάρισας και του Ηρακλείου Κρήτης για την ανάπτυξη των ΙΚΕΑ και διατηρεί τον στόχο για δίκτυο 10 καταστημάτων της φίρμας έως το 2010, χωρίς το ενδεχόμενο εισόδου σε νέα αγορά της ευρύτερης περιοχής (π.χ. Σερβία).

Ταυτόχρονα αναπτύσσει το δίκτυο των καταστημάτων Intersport σε Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία και Κύπρο αλλά και τη χονδρική διανομή ηλεκτρικών. Σύμφωνα με τις προβλέψεις το 2007 ο κύκλος εργασιών του ομίλου θα αγγίξει τα 600 εκατ. ευρώ και τα προ φόρων κέρδη τα 50 εκατ. ευρώ, αλλά σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις του προέδρου του κ. Β. Φουρλή στο Bloomberg η εκτίμηση αυτή ενδεχομένως να αναθεωρηθεί θετικά.

* Μετά την ολοκλήρωση της αναδιοργάνωσης στις νέες αγορές της Ρωσίας, της Ουκρανίας και της Τουρκίας, ο όμιλος Σαράντη, ο οποίος ήδη πραγματοποιεί άνω του 50% των πωλήσεών του διεθνώς, επικεντρώνεται στην περαιτέρω ενδυνάμωση της θέσης του στις αγορές της ΝΑ. Ευρώπης μέσω εξαγορών.

Ειδικότερα, ο όμιλος ολοκλήρωσε ήδη την αναμόρφωση του τρόπου διανομής των προϊόντων τους στην Ουκρανία, την Τουρκία και τη Ρωσία εκχωρώντας τη διανομή σε τρίτους πανεθνικούς διανομείς.

Το συνολικό κόστος της αναδιοργάνωσης στη χρήση του 2007 θα ανέλθει στα 5,2 εκατ. ευρώ και θα εξαλείψει τα υψηλά κόστη διανομής που επιβάρυναν τις θυγατρικές αυτές. Τα αποτελέσματα της αναδιάρθρωσης και του νέου μοντέλου θα αρχίσουν να εμφανίζονται στο δ΄ τρίμηνο της χρήσης, ενώ τα κόστη αυτής της αναδιάρθρωσης θα εμφανιστούν στο σύνολό τους στο γ΄ τρίμηνο του 2007.

Ακόμη, ο όμιλος έχει σαφώς εκδηλώσει ενδιαφέρον για νέες εξαγορές στις τοπικές αγορές, στρέφοντας την προσοχή του και πέραν των νέων χωρών (Τουρκίας - Ουκρανίας). Ειδικότερα, εξετάζει την εξαγορά εταιρείας αρωματικών προϊόντων στη Ρουμανία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η συγκεκριμένη κίνηση αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2007, χωρίς να απαιτήσει σημαντικά επενδυτικά κεφάλαια, αλλά εκτιμάται ότι θα ενισχύσει περαιτέρω τα μερίδια της ρουμανικής θυγατρικής, η οποία ήδη διαθέτει ηγετική θέση τόσο στον τομέα των καλλυντικών όσο και σε εκείνον των προϊόντων οικιακής χρήσης.

Ο όμιλος επίσης ξεκινά την αποστολή των προϊόντων ιδιοπαραγωγής Mustang στις ΗΠΑ, όπου σύμφωνα με εκτιμήσεις η αρχική πιλοτική διείσδυση πραγματοποιείται με την τιμολόγηση προϊόντων συνολικής αξίας 3 εκατ. δολαρίων, ποσό που θα εμφανιστεί στο γ΄ τρίμηνο της χρήσης 2007.

Εφόσον εκτιμηθεί η πιλοτική διείσδυση στις ΗΠΑ, η συμφωνία του ομίλου Σαράντη με την Estee Lauder προβλέπει την περαιτέρω επέκτασή του στον Καναδά και στη Λατινική Αμερική.

* Σε θετική αναθεώρηση των προβλέψεών της για το σύνολο της χρήσης 2007 καθώς και σε εκτιμήσεις για τη χρήση 2008 προχώρησε η Sprider. Αναλυτικότερα, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών το 2007 αναμένεται να διαμορφωθεί σε 124 εκατ. ευρώ, έναντι προηγούμενης πρόβλεψης 112 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 31,3% έναντι του 2006.

Η ενίσχυση αυτή του κύκλου εργασιών οφείλεται τόσο στην οργανική ανάπτυξη των υφιστάμενων καταστημάτων όσο και στην ταχύτερη επέκταση του δικτύου καταστημάτων. Συγκεκριμένα, ενώ το επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας προέβλεπε τη δημιουργία εννέα νέων καταστημάτων στην Ελλάδα και τριών στο εξωτερικό, η διοίκηση εκτιμά ότι εντός του 2007 πρόκειται να ξεκινήσει η λειτουργία τουλάχιστον δέκα νέων καταστημάτων στην Ελλάδα και οκτώ στο εξωτερικό.

Τα λειτουργικά κέρδη μετά φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας το 2007 αναμένεται να διαμορφωθούν σε 13 εκατ. ευρώ έναντι 11 εκατ. ευρώ της προηγούμενης πρόβλεψης, αυξημένα κατά 55,6% σε σχέση με το 2006.

Για το 2008 ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 165 εκατ. ευρώ και αναμένεται να προέλθει τόσο από την αποδοτικότερη λειτουργία των υφιστάμενων καταστημάτων όσο και από τη λειτουργία 20 νέων μέσα στο 2008, εκ των οποίων τα οκτώ εκτός Ελλάδος.

Τέλος, τα κέρδη μετά φόρων και δικαιωμάτων μειοψηφίας εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 18,6 εκατ. ευρώ.

* Επενδύσεις ύψους 140 - 150 εκατ. ευρώ εντός της προσεχούς τριετίας προγραμματίζει η διοίκηση του ομίλου Jumbo, με στόχο την περαιτέρω επέκταση του δικτύου καταστημάτων της ομώνυμης αλυσίδας τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και σε εκείνες της Κύπρου, της Βουλγαρίας και μακροπρόθεσμα της Ρουμανίας.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ομίλου, εντός της προσεχούς τριετίας ο στόχος για Ελλάδα και Κύπρο είναι η αύξηση του αριθμού καταστημάτων στα 50 από 39 που αριθμεί η αλυσίδα σήμερα, εκ των οποίων τα τέσσερα νέα θα δημιουργηθούν στην κυπριακή αγορά.

Σε ό,τι αφορά τη Βουλγαρία, ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι η δημιουργία δικτύου 8 - 10 καταστημάτων. Προς το παρόν, η διοίκηση προετοιμάζει το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος στη Σόφια με ορίζοντα λειτουργίας τον Δεκέμβριο του 2007, ενώ κατέχει ήδη άλλα δύο οικόπεδα στην πρωτεύουσα και σχεδιάζει τη μελλοντική αξιοποίησή τους.

Στη Ρουμανία η εταιρεία κατέχει ήδη ένα μεγάλο οικόπεδο, ενώ συνεχίζει την αναζήτηση κατάλληλων εμπορικών ακινήτων και εκτάσεων, χωρίς ωστόσο να έχει προσδιορίσει την εμπορική της ενεργοποίηση.

Σημειώνεται, ότι το οικόπεδο που ήδη βρίσκεται στην κατοχή της ρουμανικής θυγατρικής ενδέχεται πέραν του καταστήματος της αλυσίδας να φιλοξενήσει και τις αποθήκες, ενώ εξετάζεται η πιθανότητα αξιοποίησής του από κοινού με άλλο ενδιαφερόμενο εμπορικό συνεργάτη.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης του ομίλου, κατά την προσεχή τριετία, με βάση τόσο τα κόστη των επενδύσεων όσο και τα οφέλη από την περαιτέρω επέκταση, ο ρυθμός αύξησης των μεγεθών της θα κινηθεί γύρω στο 15% κατά μέσο όρο ετησίως.

* Ενίσχυση της παρουσίας της και των μεριδίων που κατέχει στην ελληνική αγορά αλλά και δημιουργία θέσεων στη ΝΑ. Ευρώπη δρομολογεί η Ηλεκτρονική Αθηνών.

Η εταιρεία αριθμεί σήμερα 52 καταστήματα και διαθέτει μερίδιο 12% στην εσωτερική αγορά και 6% στην κυπριακή. Ο στόχος της για την προσεχή τριετία είναι η αύξηση του μεριδίου στο 18% της εγχώριας αγοράς αλλά και η σταδιακή ανάπτυξή της στις αγορές της ΝΑ. Ευρώπης.

Ήδη προχώρησε στην εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου της Σαραφίδης, η οποία εκτιμάται ότι θα ωθήσει το μερίδιο της Ηλεκτρονικής Αθηνών στην εγχώρια αγορά στο 15%.

Σημειώνεται, ότι η εξαγορασθείσα δραστηριοποιείται στη Β. Ελλάδα, με εννέα σημεία πώλησης συμπεριλαμβανομένου ενός Megastore και είναι η 4η σε μέγεθος αλυσίδα ηλεκτρικών οικιακών συσκευών στην Ελλάδα με μερίδια αγοράς που κυμαίνονται μεταξύ 2,5% και 3%.

Παράλληλα, η Ηλεκτρονική Αθηνών προχώρησε στην ίδρυση της σερβικής θυγατρικής της, η οποία ελέγχει προς το παρόν ένα κατάστημα στο Βελιγράδι, ενώ μέχρι το τέλος του 2007 αναμένεται να δημιουργήσει και δεύτερο.

Στο στόχαστρο των διερευνητικών κινήσεών της τίθενται τόσο η Αλβανία και η Βουλγαρία όσο και η Ρουμανία σε μεσοπρόθεσμη βάση, ενώ η σημαντική οικονομική ρευστότητα την οποία διατηρεί επιτρέπει στην εταιρεία να ελιχθεί άμεσα σε περιπτώσεις νέων επενδύσεων αλλά και εξαγορών.

Σε ό,τι αφορά τη χρήση του 2007 - 2008, ο όμιλος αναμένει πωλήσεις ύψους 245 εκατ. ευρώ, τα κέρδη EBITDA θα αγγίξουν τα 15,5 εκατ. ευρώ (17 εκατ. ευρώ μαζί με τη Σαραφίδης), ενώ τα καθαρά μετά φόρων κέρδη εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 8 εκατ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v