Στην Κροατία και το Μαυροβούνιο «μετανάστευσαν» φέτος αναζητώντας δουλειά 400 ελληνόκτητα επαγγελματικά τουριστικά σκάφη.
Αυτό ανέφερε στο Euro2day.gr o πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Επαγγελματικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ) Αντώνης Στελλιάτος, στο περιθώριο της παρουσίασης του East Med Yacht Show 2016 που οργανώνεται για πρώτη φορά φέτος στον Πειραιά (Μαρίνα Ζέας) στο διάστημα 13-17 Μάιου.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ η μαζική «μετανάστευση» αφορά σημαντικό ποσοστό του ελληνικού στόλου επαγγελματικών τουριστικών σκαφών που δραστηριοποιούνταν στιην περιοχή των νησιών του Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου αλλά και τα Δωδεκάνησα. Στις συγκεκριμένες περιοχές, όπως επισημαίνει ο Αντ. Στελλιάτος, η μείωση ναυλώσεων στα σκάφη φθάνει το 80% σε σύγκριση με πέρυσι.
Η μαζική φυγή αφορά, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς θαλάσσιου τουρισμού, κατά κύριο λόγο σε σκάφη ιστιοπλοϊκού τύπου (bare boats) και μικρό αριθμό σκαφών με πλήρωμα.
Ο κλάδος του θαλάσσιου τουρισμού δέχεται ασφυκτική πίεση τα τελευταία χρόνια. Ο άλλοτε κυρίαρχος στην ανατολική Μεσόγειο ελληνικός στόλος επαγγελματικών σκαφών υποχρεώθηκε , αρχικά, σε οδυνηρή ήττα από τις τουρκικές επιχειρήσεις γιώτινγκ. Στη συνέχεια βρήκε ένα δεύτερο ισχυρό ανταγωνιστή στο πρόσωπο της Κροατίας η οποία κατάφερε να προσελκύσει μεγάλο αριθμό πελατών από τις χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης.
Στο σύνολο της αγοράς φέτος, σύμφωνα με τον Αντ. Στελλιάτο, συμπεριλαμβανομένων των σκαφών ιστιοπλοϊκού τύπου, καταμαράν, τα σκάφη με πλήρωμα και τα μικρά κρουαζιερόπλοια, οι ναυλώσεις καταγράφουν μείωση 22%-25% σε σύγκριση με το 2015.
Παράγοντες του χώρου επεσήμαναν στο Euro2day.gr πως καταγράφεται σταθερή μείωση του περιηγητικού τουρισμού στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια οι οποίοι αποτελούν τη μεγάλη δεξαμενή απ’ όπου αντλεί «πελατεία» και το γιώτινγκ.
Πρόκειται, εξηγούν, για τους ξένους επισκέπτες που δεν μένουν σε ένα μέρος, αλλά πραγματοποιούν εκδρομές, επισκέπτονται μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους και προτιμούν να επισκέπτονται μέρη που παραμένουν ακόμα «παρθένα» από την εισβολή του μαζικού τουρισμού.
Οι μειωμένες κρατήσεις της φετινής χρονιάς αφορούν κυρίως το Αιγαίο, καθώς στο Ιόνιο στελέχη του χώρου αναφέρουν μεγαλύτερη «κινητικότητα».
Η αυξημένη ζήτηση για το Ιόνιο, ωστόσο, φαίνεται πως αποτέλεσε τον μαγνήτη για ανταγωνιστές των ελληνικών επιχειρήσεων γιώτινγκ από την περιοχή της Αδριατικής που σπεύδουν να επωφεληθούν. Όχι πάντα με θεμιτό τρόπο.
Όπως εξήγησε στο Euro2day.gr ο επικεφαλής της ΕΠΕΣΤ καταγράφονται, ήδη, πολλά περιστατικά παράνομων ναυλώσεων από ιταλικά επαγγελματικά σκάφη τα οποία «ψαρεύουν» πελατεία στα νησιά της περιοχής. Για το θέμα έχει ενημερωθεί το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας κι επίκειται συνάντηση της διοίκησης της ΕΠΕΣΤ με την ηγεσία του υπουργείου για να εξεταστεί το θέμα.
Οι επιχειρήσεις του κλάδου «καίγονται» για ένα επιπλέον θέμα το οποίο συμπεριλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας για τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση η οποία ολοκληρώνεται σήμερα (Παρασκευή 6 Μάιου). Σ’αυτό, προωθείται ο τριπλασιασμός του τέλους πλεύσης και παραμονής με το οποίο επιβαρύνονται τα σκάφη.
Το συγκεκριμένο τέλος φθάνει σήμερα τα 35 ευρώ το χρόνο ανά μέτρο μήκους του σκάφους και προτείνεται η αύξησή του στο επίπεδο των 100 Ευρώ το χρόνο.
Οι επιχειρήσεις του κλάδου αντιδρούν ζητώντας να διατηρηθούν τα τέλη στο ύψος που προβλέπονταν από τον νόμο 4311 του 2013.
Η κίνηση της ΕΠΕΣΤ να μεταφέρει την έδρα του East Med Yacht Show από τον Πόρο στην καρδιά του Πειραιά εντάσσεται στις προσπάθειες για την περαιτέρω αναβάθμιση του θεσμού διεθνώς. Ήδη, η διοργάνωση συγκαταλέγεται στις τέσσερις μεγαλύτερες του είδους παγκοσμίως μαζί με τις αντίστοιχες που οργανώνονται στη Γένοβα της Ιταλίας, τη Μαρμαρίδα της Τουρκίας και την Αντίγκουα στην Καραϊβική.
Στη φετινό East Med Yacht Show πρόκειται να παρουσιαστούν σε ναυλομεσίτες και μεμονωμένους πελάτες απ’ όλο τον κόσμο, 62 επαγγελματικά τουριστικά σκάφη όλων των τύπων.