Οι συνδέσεις μονάδων ΑΠΕ στο δίκτυο και oι διαδικασίες που ακολουθούνται όταν ένας καταναλωτής θέλει να αλλάξει προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας είναι τα σημεία στα οποία ο ΔΕΔΔΗΕ πρέπει να βελτιώσει τους όρους διαφάνειας.
Τα παραπάνω προκύπτουν από την ετήσια έκθεση που συνέταξε ο υπεύθυνος συμμόρφωσης για τον Διαχειριστή του Δικτύου και δημοσιοποίησε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Η σύνταξη της έκθεσης αυτής μετά από επιτόπιους ελέγχους έχει ως στόχο να διαπιστώσει αν η εταιρεία ακολουθεί τους κανόνες που διασφαλίζουν την ανεξαρτησία και τη διοικητική της αυτοτέλεια έναντι της ΔΕΗ και εφαρμόζει διαδικασίες που εγγυώνται ότι δεν ασκεί μεροληπτικές πρακτικές που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό.
Ειδικότερα στο σημείο της έκθεσης που αφορά στην ισότιμη αντιμετώπιση ως προς την αλλαγή εκπροσώπησης πελατών προμηθευτών δικτύου (αλλαγή εταιρείας - προμηθευτή από έναν καταναλωτή), επισημαίνεται ότι μετά από ελέγχους σε πέντε υπηρεσιακές μονάδες (Περιοχές ΔΕΔΔΗΕ), δεν προέκυψε μη ισότιμη αντιμετώπιση των χρηστών.
Ωστόσο προέκυψαν διαφοροποιήσεις ως προς την ακολουθούμενη διαδικασία. Ενώ δηλαδή υπάρχει μια σειρά από επιμέρους οδηγίες που έχουν αποσταλεί στο παρελθόν με υπηρεσιακά σημειώματα και ηλεκτρονικά μηνύματα, δεν υπάρχει επικαιροποιημένη σχετική οδηγία, μετά μάλιστα και την έκδοση, από τον Απρίλιο του 2013, του τροποποιημένου εγχειριδίου διαχείρισης μετρήσεων και περιοδικής εκκαθάρισης προμηθευτών δικτύου και την ολοκλήρωση της ανάπτυξης και θέσης σε εφαρμογή του μηχανογραφικού συστήματος υποδοχής αιτημάτων ΘΑΛΗΣ.
Έτσι εκτός από τις συστάσεις για την έκδοση της σχετικής οδηγίας, ο υπεύθυνος συμμόρφωσης του ΔΕΔΔΗΕ τονίζει ότι θα συνεχιστούν οι έλεγχοι στο επόμενο χρονικό διάστημα, προκειμένου να διαμορφωθεί πιο ολοκληρωμένη άποψη για την τήρηση του μέτρου, καθώς το ελεγχθέν μέχρι σήμερα δείγμα είναι μικρό.
Οι ΑΠΕ
Τέλος και αναφορικά με τη διασύνδεση μονάδων ΑΠΕ στο δίκτυο (κυρίως φωτοβολταϊκά), η έκθεση σημειώνει ότι υπάρχει χρονική υστέρηση στη δημοσιοποίηση των στοιχείων που αναρτώνται στο site του ΔΕΔΔΗΕ, αναφορικά με τα αιτήματα των παραγωγών και τη σειρά προτεραιότητας που έχουν υποβληθεί αυτά ανά μονάδα υποβολής και ανά κατηγορία (π.χ. φωτοβολταϊκά του ειδικού προγράμματος, αιτήματα αγροτών κ.λπ.).
Έτσι η έκθεση επισημαίνει ότι ο ΔΕΔΔΗΕ θα πρέπει να αναπτύξει μηχανογραφική εφαρμογή καταχώρισης και παρακολούθησης των αιτημάτων σύνδεσης ΑΠΕ σε πραγματικό χρόνο σε όλη τη χώρα. Πάντως από την πλευρά της αρμόδιας υπηρεσίας του ΔΕΔΔΗΕ, ενημερώθηκε ο υπεύθυνος συμμόρφωσης ότι πρόκειται σύντομα να θέσει στη διάθεση των ενδιαφερομένων διαδικτυακή εφαρμογή, μέσω της οποίας θα παρέχεται πληροφόρηση αναφορικά με την κατά τόπους δέσμευση ισχύος στο δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας και των διασυνδεδεμένων με αυτή νησιών από σταθμούς ΑΠΕ και τα αντιστοίχως διαθέσιμα περιθώρια απορρόφησης ισχύος ανά γεωγραφική περιοχή.
Τα δεδομένα αυτά θα παρέχονται ανά υποσταθμό μετατροπής από υψηλή σε μέση τάση και ανά μετασχηματιστή κάθε υποσταθμού, ενώ θα επικαιροποιούνται σε ημερήσια βάση, με άντληση των στοιχείων από την εφαρμογή διαχείρισης αιτημάτων σύνδεσης σταθμών ΑΠΕ που έχει ήδη αναπτύξει ο ΔΕΔΔΗΕ.