Αν υπάρχει μια αγορά που «είδε» πέρυσι τον τζίρο της να αυξάνει και μάλιστα με διψήφιο ρυθμό, αυτή δεν είναι άλλη από το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Με βάση εκτιμήσεις του E-commerce Europe, ο τζίρος του online shopping (προϊόντων και υπηρεσιών) στην Ελλάδα έσπασε πέρυσι το φράγμα των 4 δισ. ευρώ, φθάνοντας τα 4,4 δισ., όταν το 2014 ο τζίρος της συγκεκριμένης αγοράς άγγιξε τα 3,85 δισ. ευρώ.
Δηλαδή μέσα σε έναν χρόνο κατεγράφη ποσοστιαία άνοδος 14,28%, η οποία είναι υψηλότερη κοντά στις δύο ποσοστιαίες μονάδες από την αύξηση που κατεγράφη στο σύνολο της Ευρώπης.
Βέβαια τα 4,4 δισ. που είναι οι e-αγορές των Ελλήνων, μπροστά στα... 477 δισ. που είναι ο συνολικός τζίρος των online αγορών στην Ευρώπη δείχνουν ελάχιστα (είναι μόλις το 9,22%), ωστόσο ο συγκεκριμένος τζίρος είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακός σε μια αγορά όπως η ελληνική, όπου τα φυσικά δίκτυα καταστημάτων συρρικνώνονται και ο τζίρος όσων παραμένουν στο παιχνίδι έχει μειωθεί.
Μόνο στις τελευταίες χειμερινές εκπτώσεις, με βάση εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ, ο τζίρος μειώθηκε πάνω από 20% σε σχέση με τις χειμερινές εκπτώσεις του 2015, ποσοστιαία μείωση η οποία μεταφράζεται σε απώλειες 1,18 δισ. ευρώ.
Βέβαια το ερώτημα που μένει να απαντηθεί είναι αν όλος αυτός ο τζίρος των e-αγορών, ή το μεγαλύτερο μέρος αυτού, κατευθύνεται σε ελληνικά online καταστήματα ή σε ελληνικές εταιρείες που έχουν e-shop, ή αφορά αγορές από online δίκτυα του εξωτερικού.
Αν βασιστούμε στα τελευταία στοιχεία της Eurostat (παρουσιάστηκαν τον περασμένο Δεκέμβριο και αφορούν στο έτος 2014), η απάντηση είναι εύκολη. Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη έρευνα, η Ελλάδα έχει τις χειρότερες επιδόσεις στην ΕΕ στις ηλεκτρονικές πωλήσεις ως ποσοστό του συνολικού τζίρου των επιχειρήσεων, αφού μόλις το 1% των εσόδων των ελληνικών εταιρειών προέρχεται από αυτές.
Σύμφωνα πάντως με την ετήσια έρευνα για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο B-C στην Ελλάδα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Δεκέμβριος 2015), οι αγορές από ελληνικά sites αντιπροσωπεύουν το 65% των online αγορών από 60% που ήταν το 2014.
Επίσης από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι η μέση αξία των online αγορών ανά καταναλωτή αυξήθηκε πέρυσι κατά 10% σε σχέση με το 2014, ενώ κατεγράφη συνολική αύξηση 5% όσον αφορά στον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών που αγοράστηκαν online.
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου B-C το 2015 σε σχέση με το 2014 είναι εμφανής και με βάση τα ακόλουθα στοιχεία της έρευνας του ELTRUN:
- Πέρυσι ένας στους τέσσερις online αγοραστές (σ.σ. το 2014 ήταν 1 στους 10) πραγματοποίησε πάνω από το 50% των συνολικών αγορών του μέσω internet.
- Το 43% του δείγματος που συμμετείχε στην έρευνα ανέφερε πως οι online αγορές θα αυξηθούν το 2016 σε σχέση με το 2015, ενώ μόλις το 19% ανέφερε το αντίθετο.
- Διαμορφώνεται πλέον μια ξεκάθαρη πολυκαναλική (multichannel) συμπεριφορά αφού το 33% των offline αγορών το κάνουν μετά από αναζήτησή στο internet, ενώ το 16% των online αγορών το κάνουν αφού επισκεφθούν φυσικά καταστήματα.
- Οι τρεις κύριοι λόγοι πραγματοποίησης online αγορών σχετίζονται με τιμές/προσφορές, αφού αναφέρθηκαν στις πρώτες θέσεις: η εύρεση καλύτερων τιμών (66%), η άμεση σύγκριση προϊόντων/τιμών (53% από 39% το 2014), η εύκολη εύρεση προσφορών (38% από 30% το 2014).
- Τα βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρονικών καταστημάτων που επηρεάζουν θετικά την εμπιστοσύνη τους και τους κερδίζουν ως πελάτες καλύπτουν πλέον ευρύ φάσμα και είναι: ο ασφαλής τρόπος πληρωμής από γνωστό φορέα (46%), χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), εύχρηστο και γρήγορο στην πλοήγηση site (37%), ξεκάθαρους όρους χρήσης (35%), καλές κριτικές σε sites/blogs (32%) στις τρεις πρώτες θέσεις.
- Οι κύριες πηγές πληροφόρησης πριν αγοράσουν online είναι τα ψηφιακά κανάλια με τις ιστοσελίδες σύγκρισης τιμών (72% από 63% το 2014), τα websites των εταιριών (62%) και τα review pages (52%).
- Αρχίζει να εμφανίζεται ξεκάθαρα η τάση αξιοποίησης των κινητών στο ηλεκτρονικό εμπόριο, αφού το 32% αναφέρει ότι χρησιμοποιεί applications για τη διευκόλυνση των αγορών τους, ενώ το 11% κάνει download applications που αφορούν προωθητικές ενέργειες προϊόντων.
- Παραμένει το πρόβλημα με τη μεταφορά προϊόντων που παραγγέλνουν online αφού το 19% αναφέρει ότι τα έξοδα αποστολής αντιπροσωπεύουν συνήθως μεγάλο ποσό σε σχέση με την αξία του προϊόντος, αλλά σε μικρότερη έκταση αφού το αντίστοιχο ποσοστό το 2014 ήταν 24%.