Με τέσσερα επιπλέον πλοία, χίλια δρομολόγια περισσότερα από το 2015 και τα ταχύπλοα να πιάνουν δουλειά νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, θα εξυπηρετηθούν το φετινό καλοκαίρι από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες τα 100 νησιά που είναι ενταγμένα στο δίκτυο θαλάσσιων συγκοινωνιών της χώρας.
Προβληματισμό, ωστόσο, προκαλούν στους παράγοντες της ακτοπλοΐας η μείωση των Ελλήνων επιβατών και ο αριθμός των προσφύγων που θα κληθούν να μεταφέρουν τα πλοία το καλοκαίρι.
Τα αυξημένα έσοδα από τη διακίνηση προσφύγων από το Βόρειο Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα ώθησαν τις ακτοπλοϊκές να αυξήσουν τα προγραμματισμένα δρομολόγιά τους για το καλοκαίρι. Παρά το γεγονός ότι, όπως εκτιμούν στελέχη των εταιρειών, αναμένεται νέα μείωση των Ελλήνων επιβατών και όχι σημαντική αύξηση των αλλοδαπών τουριστών.
Ο σχεδιασμός, μάλιστα, κάποιων δρομολογίων προβλέπει τη σύνδεση της Λέσβου και της Χίου όχι μόνο με τον Πειραιά αλλά και τη Βόρεια Ελλάδα.
Ενδεικτικό της αύξησης της διαθέσιμης χωρητικότητας σε δρομολόγια του Βορ. Αιγαίου είναι το γεγονός πως σύμφωνα με εκτιμήσεις κορυφαίων στελεχών των εταιρειών, ανά δύο ημέρες θα υπάρχουν περί τις 10.000 διαθέσιμες θέσεις.
Μόνο το νέο πλοίο της Hellenic Seaways «Νήσος Σάμος», που θα πραγματοποιεί δρομολόγια από Πειραιά προς Χίο (Μεστά) και Μυτιλήνη, έχει τη δυνατότητα μεταφοράς 2.500 επιβατών. Το συγκεκριμένο πλοίο, μάλιστα, μια φορά την εβδομάδα θα επεκτείνει το δρομολόγιό του από Μυτιλήνη προς Λήμνο και Θεσ/νίκη.
Αδιευκρίνιστες, την ίδια στιγμή, παραμένουν οι προθέσεις της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά στη ναύλωση πλοίων για τη μεταφορά προσφύγων. Ναυλωμένα είναι αυτή τη στιγμή τρία πλοία, η σύμβαση των οποίων έληξε στις 29 Φεβρουαρίου και παρατάθηκε έως ότου διενεργηθεί νέος διαγωνισμός.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, ο νέος διαγωνισμός εκτιμάται ότι ίσως βγει στον «αέρα» την ερχόμενη εβδομάδα. Με τις ίδιες πληροφορίες να φέρουν την κυβέρνηση να προκηρύσσει τη ναύλωση ενός μεγάλου κι ενός μικρού πλοίου.
Σε ό,τι αφορά στη μεταφορά προσφύγων, σημειώνεται πως στα ναυλωμένα από την κυβέρνηση πλοία η μεταφορά των προσφύγων γίνεται δωρεάν και συμπεριλαμβάνει σίτιση. Οι πρόσφυγες που μετακινούνται με πλοία της γραμμής πληρώνουν τον κανονικό ναύλο.
Ο Σύνδεσμος επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), την ίδια στιγμή προειδοποιεί για το ενδεχόμενο να παρουσιαστούν προβλήματα στη σύνδεση νησιών που εξυπηρετούνται με επιδοτούμενα δρομολόγια Δημόσιας Υπηρεσίας (άγονες γραμμές). Κι αυτό, όπως εξήγησαν, καθώς υπάρχουν πλοία ηλικίας άνω των 40 ετών, τα οποία οδηγούνται σταδιακά προς απόσυρση αλλά είναι δύσκολο να αντικατασταθούν καθώς δεν υπάρχουν ελεύθερα διαθέσιμα στην αγορά.
Ζητούν, επιπλέον, να αυξηθεί το μίσθωμα που εισπράττουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, προκειμένου να έλθουν τα επόμενα χρόνια νεότερα πλοία σ' αυτές τις γραμμές. Επεσήμαναν, ταυτόχρονα, πως για το σύνολο των ακτοπλοϊκών γραμμών δημόσιας υπηρεσίας το ποσό που διατίθεται ετησίως είναι 75 εκατ. ευρώ ενώ στις χερσαίες μεταφορές φθάνει τα 260 εκατ. ευρώ.
Η μείωση του κόστους καυσίμων, την ίδια στιγμή, οδήγησε τις εταιρείες να προγραμματίσουν περισσότερα δρομολόγια, ο συνολικός αριθμός των οποίων υπολογίζεται ότι θα φθάσει φέτος τις 41.000 έναντι 40.000 πέρυσι.
Στελέχη της ακτοπλοΐας εκτιμούν πως η μείωση των τιμών πετρελαίου είχε ως αποτέλεσμα, το κόστος καυσίμων έναντι των εσόδων των εταιρειών να αντιπροσωπεύει σήμερα το 30%-35% έναντι 50% τα προηγούμενα χρόνια.
Αυτός είναι και ο λόγος που τα ταχύπλοα τύπου καταμαράν προγραμματίζεται να «πιάσουν δουλειά» φέτος νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά και η δρομολογιακή τους περίοδος να είναι μεγαλύτερη από ποτέ.
Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΕΝ, το 2014 καταγράφηκε για πρώτη φορά μετά το 2009 αύξηση επιβατικής κίνησης 7% στην ακτοπλοΐα. Αύξηση, ωστόσο, η οποία εξανεμίστηκε πέρυσι καθώς η κίνηση μειώθηκε κατά 7%. Πτώση η οποία αποδίδεται στη μεγάλη μείωση του αριθμού των Ελλήνων ταξιδιωτών.
Σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ, κατά την περίοδο 2009-2014 η ελληνική ακτοπλοΐα κατέγραψε την απώλεια συνολικά 15 εκατ. επιβατών (2009: 16,8 εκατ. επιβάτες και 2014: 13,7 εκατ.).
Στα δρομολόγια της Αδριατικής υπολογίζεται ότι στην ίδια περίοδο χάθηκαν συνολικά 2,2 εκατ. επιβάτες με τη διακίνηση επιβατών να καταγράφει πτώση 30% και φορτηγών 22%. Το 2015 αποτυπώθηκε νέα μείωση επιβατηγών 12% στην Αδριατική, αν και η εμπορευματική κίνηση εμφάνισε μικρή άνοδο.
Οι συσσωρευμένες ζημίες 1,2 δισ. ευρώ των εταιρειών στην πενταετία 2009-2014 είχε ως αποτέλεσμα να κλείσουν συνολικά εννέα ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Οι υπόλοιπες επιβίωσαν, σύμφωνα με τον ΣΕΕΝ, χάρη στη στήριξη των βασικών τους μετόχων και μείωση του κόστους εμπορικής εκμετάλλευσης που ήταν αποτέλεσμα της ευελιξίας που πρόσφερε το νέο θεσμικό πλαίσιο που ισχύει από το 2012.