Με τον διαγωνισμό για το 67% του ΟΛΘ να μετατίθεται τουλάχιστον δύο μήνες πίσω (οι δεσμευτικές προσφορές αναμένονται τον Ιούνιο και όχι τον Απρίλιο), την ώρα της αλήθειας για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (στις 21 Μαρτίου εκπνέει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος) να πλησιάζει και τα περιθώρια συμφωνίας για το Ελληνικό να στενεύουν (στις 26 Απριλίου εκπνέει η προθεσμία επίτευξης νέας συμφωνίας με τη Lamda Development), το επόμενο δίμηνο αναμένεται δύσκολο για τη διοίκηση του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).
Στις 15 Μαρτίου αναμένονται οι δεσμευτικές προσφορές για την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ (ROSCO), για την οποία φέρεται να υπάρχει ενδιαφέρον τόσο από την κοινοπραξία της γαλλικής Alstom με τον όμιλο Κοπελούζου, όσο και από τη Siemens.
Αν η υπόθεση με τη ROSCO φαίνεται εύκολη, οι άλλοι διαγωνισμοί που εκκρεμούν βρίσκονται στη ζώνη του λυκόφωτος. Στην οδό Κολοκοτρώνη, πάντως, θεωρούν πως έχουν πάρει μια ανάσα καθώς το μοντέλο λειτουργίας του νέου υπερταμείου κρατικής περιουσίας δεν ανατρέπει τη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα συνεχίσει να λειτουργεί κανονικά.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης
Στον ΟΛΘ (το 85% του συμβατικού φορτίου που διακινεί σήμερα προέρχεται από δύο πελάτες, τη βιομηχανία σιδηρονικελίου των Σκοπίων Feni και την τσιμεντοβιομηχανία ΤΙΤΑΝ) έχει παραιτηθεί από τον Νοέμβριο ο πρόεδρος, χωρίς να αντικασταθεί. Ο τέως πρόεδρος Γιάννης Παντής, καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, τοποθετήθηκε γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Ετσι έχει καθυστερήσει σειρά αποφάσεων από τις οποίες κρίνεται η τύχη του διαγωνισμού, ενώ καθυστέρηση έχει σημειωθεί και στην υπόθεση του ΟΛΠ, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά και το χρονοδιάγραμμα για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε πως μέχρι τον Ιανουάριο θα έχει ολοκληρωθεί το στρατηγικό σχέδιο (Master Plan), το επιχειρησιακό σχέδιο και η έκθεση για την κατάσταση που βρίσκεται (due diligence report) ο ΟΛΘ, με στόχο να υποβληθούν δεσμευτικές προσφορές εντός του Απριλίου. Μέσα στον Μάρτιο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και η σύμβαση παραχώρησης που θα υπογράψει ο ΟΛΘ με το ελληνικό δημόσιο (κατά το πρότυπο του ΟΛΠ).
Στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού είχαν περάσει προ... διετίας οκτώ όμιλοι και συγκεκριμένα η APM Terminals (που διεκδικούσε και τον ΟΛΠ), η Deutsche Invest, η Duferco, η ICTS, η Mitsui, η P&O (ανήκει στον όμιλο της Dubai Ports), η κοινοπραξία των ρωσικών σιδηροδρόμων (RZD) με τη ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και η τουρκική Yilport Holding Inc.
Το πραγματικό ενδιαφέρον θα διαπιστωθεί, όμως, με την έναρξη λειτουργίας του λεγόμενου data room, στο οποίο θα βρίσκονται τα έγγραφα που σχετίζονται με τον διαγωνισμό, καθώς τότε θα εμφανιστούν και οι όμιλοι που ενδιαφέρονται πραγματικά.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Σε σχεδόν 20 ημέρες θα γνωρίζουμε αν οι Κινέζοι της Cosco θα σπεύσουν να διασώσουν τον νέο διαγωνισμό για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ καθώς δεν αναμένεται ενδιαφέρον από άλλες πλευρές. Στις 21 Μαρτίου εκπνέει η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος (οι δεσμευτικές προσφορές κατατίθενται στις 26 Απριλίου), με την Cosco να θεωρείται ως σχεδόν σίγουρος υποψήφιος μαζί με εταιρεία διαχείρισης σιδηροδρόμων.
Το ενδιαφέρον του κινεζικού ομίλου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως και για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, συνδέεται με τη στρατηγική για αναβάθμιση του Πειραιά ως διαμετακομιστικού κόμβου. Στην αγορά θα θεωρηθεί έκπληξη η υποβολή και δεύτερης προσφοράς από διεθνή όμιλο, αν και στο παρελθόν είχαν ακουστεί ονόματα όπως η αμερικανική Watco.
Ερωτήματα για το Ελληνικό
Μάχη με τον χρόνο δίνει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ και κυρίως ο Δημήτρης Τσιλιμίγκας, ειδικός συντονιστής και σύμβουλος του υπουργού Επικρατείας Αλέκου Φλαμπουράρη, ώστε να ολοκληρωθούν μέχρι τις 26 Απριλίου, όπως έχει συμφωνηθεί με τη Lamda Development του ομίλου Λάτση. Στόχος είναι να πραγματοποιηθούν αλλαγές στο αρχικό σχέδιο, τόσο με βάση τις απαιτήσεις των τοπικών δήμων, όσο και της κυβέρνησης, ώστε να προχωρήσει η σύνταξη του σχετικού προεδρικού διατάγματος.
Με βάση την αρχική συμφωνία, μέχρι τον Νοέμβριο του 2016 πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εγκρίσεων του επενδυτικού σχεδίου που προωθεί το σχήμα υπό τη Lamda Development. Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στ. Πιτσιόρλας είχε υποστηρίξει πως πιθανώς θα παραταθεί η σχετική προθεσμία.
Ο ίδιος, επίσης, είχε παραπέμψει στο δημόσιο για το τι θα γίνει με την άδεια καζίνο που προβλέπεται να παραχωρηθεί στο Ελληνικό, μέσω διεθνούς διαγωνισμού.