Αναβιώνει ο ελληνοϊταλικός αγωγός με ρωσικό αέριο

Μυστικές συνομιλίες ΔΕΠΑ-Gazprom-Edison, κατέληξαν στην υπογραφή MOU για αναβίωση του ελληνοϊταλικού αγωγού. Τι προσφέρει στους Ρώσους, ποια τα πλεονεκτήματα. Τι λένε οι επικεφαλής των τριών εταιρειών.

Αναβιώνει ο ελληνοϊταλικός αγωγός με ρωσικό αέριο

Tην αναβίωση του ελληνο-ιταλικού αγωγού- ITGI, όχι όμως για τη μεταφορά αζέρικου, αλλά ρωσικού αερίου, θα επιχειρήσουν από κοινού η ΔΕΠΑ, η ιταλική Edison και η ρωσική Gazprom.

Για την διερεύνηση των δυνατοτήτων υλοποίησης του έργου, υπέγραψαν σήμερα στη Ρώμη, MOU, οι Alexey Miller, Διευθύνων Σύμβουλος της Gazprom, Marc Benayoun, Διευθύνων Σύμβουλος της Edison και ο Θεόδωρος Κιτσάκος, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ, με την παρουσία του Γ.Γ. Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων του ΥΠΕΞ Γιώργου Τσίπρα. Της υπογραφής του MOU, προηγήθηκε συνάντηση μεταξύ του Alexey Miller και της Federica Guidi, Υπουργού Οικονομικής Ανάπτυξης της Ιταλίας, η οποία έλαβε χώρα στη Ρώμη.

Σύμφωνα με τη ΔΕΠΑ, η συμφωνία αποτυπώνει το ενδιαφέρον των συμβαλλόμενων μερών για μια όδευση προμήθειας φυσικού αερίου από τη Ρωσία - μέσω της Μαύρης Θάλασσας και μέσω τρίτων χωρών – στην Ελλάδα και από την Ελλάδα στην Ιταλία. Για το σκοπό αυτό, τα συμβαλλόμενα μέρη προτίθενται να εκμεταλλευθούν και αξιοποιήσουν, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, το έργο που έχει ήδη πραγματοποιηθεί από τη ΔΕΠΑ και την Edison, στο πλαίσιο του έργου ITGI Poseidon.

Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο έργο που σχεδιάστηκε για να αποτελέσει το Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, έργο για το οποίο τελικά προκρίθηκε ο αγωγός ΤΑΡ, ανήκει στη μικτή εταιρεία Poseidon στην οποία η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison μετέχουν με 50% η κάθε μία. Η ίδια εταιρεία ως γνωστόν, υλοποιεί και τον Ελληνοβουλγαρικό αγωγό -IGB, για τον οποίο η πρώτη φάση του market test, ολοκληρώνεται την προσεχή Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου.

«Η ανάπτυξη ενδοευρωπαϊκών δυναμικοτήτων μεταφοράς φυσικού αερίου συνιστά έναν σημαντικό παράγοντα, για την εξασφάλιση αξιόπιστων προμηθειών φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου του ρωσικού φυσικού αερίου, για τους καταναλωτές σε ολόκληρη την Ευρώπη» είπε μετά την υπογραφή του MOU ο κ. Alexey Miller.

Από την πλευρά του ο κ. Marc Benayoun, τόνισε μεταξύ άλλων ότι «Η ενδεχόμενη ανάπτυξη αυτού του νέου διαδρόμου τροφοδοσίας, που επιδιώκεται να υλοποιηθεί με απόλυτη συμμόρφωση προς τη νομοθεσία και τους κανονισμούς της ΕΕ, θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού της Ιταλίας καθώς και τον ρόλο της ως μείζον κόμβος φυσικού αερίου της νότιας Ευρώπης, σύμφωνα με τους στόχους της Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής».

Τέλος ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Θεόδωρος Κιτσάκος, τόνισε: «Η αναβίωση του έργου ITGI-Poseidon, ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης με έναν επιπλέον διάδρομο τροφοδοσίας και αναβαθμίζει σημαντικά το ρόλο της Ελλάδας ως μιας σημαντικής πύλης εισόδου για το φυσικό αέριο μέσω διαφοροποιημένων πηγών και οδεύσεων», δήλωσε ο κ. Θεόδωρος Κιτσάκος.

Oι προοπτικές

Η υπογραφή του MOU, επιβεβαιώνει τις πληροφορίες περί συνομιλιών των τριών πλευρών για αξιοποίηση, του Ελληνο-ιταλικού αγωγού φυσικού αερίου, έργο το οποίο έχει εξασφαλίσει τις αδειοδοτήσεις, σε Ελλάδα και Ιταλία, όπως και την άδεια της ΕΕ να λειτουργεί ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φ.Α., κατ΄εξαίρεσιν των προβλέψεων των ενεργειακών οδηγιών. Για την αξιοποίηση του συγκεκριμένου σχεδίου, ιδιαίτερη βαρύτητα έδινε η ιταλική Edison, η οποία ως γνωστόν ενδιαφέρεται για όλα τα σχέδια μεταφοράς ενέργειας από την Ανατολή προς την Ευρώπη (East Med κλπ). Βεβαίως για την υλοποίηση ενός παρόμοιου έργου, είναι απαραίτητο:

* Να ολοκληρωθούν μελέτες για τη ζήτηση αερίου στις χώρες-αγορές από τις οποίες διέρχεται, ώστε να προσδιοριστεί η διαστασιολόγηση του αγωγού. Ο αρχικός σχεδιασμός του ήταν για περίπου 10 δισ. κ.μ. το χρόνο.

* Να εξομαλυνθούν οι σχέσεις Ρωσίας με Τουρκία, ώστε να υλοποιηθεί ο αγωγός Turkish Stream που στη συνέχεια θα συνεχίσει στο ελληνικό έδαφος

* Να αποσαφηνιστεί αν θα γίνει ο αγωγός Nord Stream II μεταξύ Ρωσίας και Γερμανίας, καθώς η λειτουργία του δεν αφήνει πολλά περιθώρια για κατασκευή και άλλου αγωγού

* Να ισχύσει και στην πράξη η απόφαση της Ρωσίας για διακοπή της ροής ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη μέσω Ουκρανίας.

Τέλος αξίζει να τονιστούν οι επισημάνσεις του επικεφαλής της Edison κ. Marc Benayoun, ο οποίος στη δήλωσή του δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στο ότι ο αγωγός, εφόσον κατασκευαστεί θα λειτουργεί με απόλυτη συμμόρφωση προς τη νομοθεσία και τους κανονισμούς της ΕΕ.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v