Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Χοντρό παιχνίδι με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Eντονες πιέσεις να δοθεί άμεσα 20ετής παράταση, χωρίς νέο χρήμα από τους ιδιώτες. Το δημόσιο θα «πληρώσει» το μεγαλύτερο μέρος του τιμήματος κι εν συνεχεία θα μειώσει το ποσοστό του! Η «δικαιολογία» και η υπεραξία που κινδυνεύει να χαθεί. Για «σενάρια» μιλά η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.

Χοντρό παιχνίδι με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος»

Εν μέσω ομοβροντίας δημοσιευμάτων περί δήθεν καθυστερήσεων και αρνήσεων από κυβερνητικά στελέχη και άλλους παράγοντες, επιχειρείται η 20ετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" μέχρι το 2046, χωρίς καμία νέα επένδυση από τους ιδιώτες μετόχους της "Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών" (ΔΑΑ) και με το Δημόσιο να βάζει έμμεσα περισσότερα από τα μισά λεφτά!

Σε μια τουλάχιστον... ενδιαφέρουσα συμφωνία διεθνώς, το δημόσιο παραχωρεί ένα δικαίωμα, αλλά κατά κάποιο τρόπο επιβαρύνεται περισσότερο από τους ιδιώτες που διαχειρίζονται το αεροδρόμιο Σπάτων. Αμέσως, μετά, μάλιστα, καλείται να πουλήσει περισσότερο από το μισό της συμμετοχής του.

Σύμφωνα με το σχέδιο που προωθείται και ήδη συναντά αντιδράσεις εντός του κυβερνητικού στρατοπέδου, για την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογράψει η ΔΑΑ δεν θα μπει ούτε ένα ευρώ στην Ελλάδα από τους Καναδούς της PSP (που ελέγχουν το 40% και έχουν τη διαχείριση), ούτε και από τον όμιλο Κοπελούζου που ελέγχει το 5%.

Αντίθετα, θα αξιοποιηθούν τα αποθεματικά της ΔΑΑ τα οποία, κατά σύμπτωση, προσεγγίζουν τα 300 εκατ. ευρώ, δηλαδή το ποσό που κυκλοφορεί πως θα απαιτηθεί για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης.

Ορισμένοι θα υποστηρίξουν πως δικαίως το δημόσιο επιβαρύνεται, αφού είναι ο μέτοχος του 55% της ΔΑΑ, έστω και αν η διαχείριση του αεροδρομίου ανήκει σε ιδιώτες. Ομως, με το σχέδιο που προωθείται, αφού πρώτα θα επιβαρυνθεί (έστω μέσω μείωσης των αποθεματικών που του αναλογούν) για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, το δημόσιο θα περιορίσει τη συμμετοχή του!

Τι λέει το ΤΑΙΠΕΔ

Το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), που ελέγχει το 30% από το 55% που κατέχει συνολικά το δημόσιο, έχει ανακοινώσει πως θα πωλήσει το ποσοστό του είτε μέσω εισαγωγής των μετοχών της ΔΑΑ σε χρηματιστήριο, είτε μέσω άλλης διαδικασίας.

"Δεν έχει γίνει καμία συγκεκριμένη συζήτηση για το θέμα της "Αερολιμήν Αθηνών" επισημαίνει, πάντως, στο Euro2day.gr ο πρόεδρος του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) Στέργιος Πιτσιόρλας.

Ο ίδιος χαρακτηρίζει "συκοφαντικά σενάρια" όσα κυκλοφορούν εκατέρωθεν τις τελευταίες ημέρες και προσθέτει πως η μοναδική πρωτοβουλία που ανέλαβε η διοίκηση του Ταμείου ήταν να στείλει επιστολή προς τη διοίκηση της "Αερολιμήν Αθηνών" ώστε να εκκινήσει η διαδικασία επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης.

Ο κ. Πιτσιόρλας υποστηρίζει πως η πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ έχει εκφράσει επιφυλάξεις για την άμεση πώληση του 30% που ελέγχει στη εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου έχοντας, μάλιστα, εξασφαλίσει και συναίνεση από τους δανειστές. Οσο για την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ λέει πως είναι ένα σύνθετο ζήτημα η εξέταση του οποίου δεν έχει ακόμα ξεκινήσει.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε το απόγευμα της Δευτέρας, η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρει τα εξής:

Απαντώντας σε σχετικά δημοσιεύματα για το αεροδρόμιο Σπάτων, ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Στέργιος Πιτσιόρλας, έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Το ΤΑΙΠΕΔ βάση των προβλέψεων της ισχύουσας σύμβασης παραχώρησης, των εκ του νόμου αρμοδιοτήτων του και σύμφωνα με το εγκεκριμένο πρόγραμμα και τις δεσμεύσεις της χώρας έχει ζητήσει την έναρξη των διαδικασιών διαπραγμάτευσης για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης στην εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών “Ελ. Βενιζέλος”. Η διαδικασία αυτή δεν έχει καν ακόμη εκκινήσει. Επομένως όσα σχετικά γράφονται και λέγονται δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα».

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων

Οι πληροφορίες από τη ΔΑΑ αναφέρουν πως για να τελεσφορήσει το σχέδιο των Καναδών και του εγχώριου συνεταίρου τους, απαιτείται η συναίνεση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), η οποία μέχρι στιγμής δεν έχει εξασφαλιστεί.

"Η πλευρά της ΕΤΕπ δεν βλέπει με καλό μάτι την αξιοποίηση των αποθεματικών που αποτελούν το μαξιλάρι ασφαλείας για το δάνειο που έχει λάβει η ΔΑΑ και έχει υπόλοιπο περί τα 400 εκατ. ευρώ", υποστηρίζουν στελέχη που παρακολουθούν την υπόθεση. Σημειώστε πως ένα από τα μέλη του Δ.Σ. της ΔΑΑ διορίζεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Η άμεση παράταση της σύμβασης παραχώρησης θεωρείται από όσους πιέζουν με κάθε μέσο την κυβέρνηση ως υποχρεωτική για να προχωρήσουν οι επενδύσεις στο "Ελευθέριος Βενιζέλος". Ετσι, αναφέρεται, θα είναι ασφαλείς οι επενδυτές για να προχωρήσουν π.χ. στην επένδυση για τον νέο (τρίτο) τερματικό σταθμό.

Στην πραγματικότητα, όμως, η ΔΑΑ (και οι ιδιώτες μέτοχοί της) είναι αναγκασμένη με βάση τη σύμβαση παραχώρησης να προχωρήσει στην επένδυση για τον τρίτο τερματικό σταθμό όταν η κίνηση ξεπεράσει τα 19.000.000 επιβάτες (περίπου). Πέρυσι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» υποδέχθηκε 18.073.940 ταξιδιώτες και κατέγραψε τον δεύτερο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης του Τop 30 των ευρωπαϊκών αεροδρομίων αλλά και στην κατηγορία αεροδρομίων μεσαίου μεγέθους.

Θεωρείται σίγουρο πως μέσα στην προσεχή διετία θα ξεπεράσει τον αριθμό επιβατών που με βάση τη σύμβαση παραχώρησης οδηγεί στην κατασκευή του νέου τέρμιναλ. Ανεξάρτητα από το αν παραταθεί η σύμβαση παραχώρησης ή όχι...

Οσοι αντιδρούν στην εσπευσμένη επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και πώλησης του 30% της ΔΑΑ (παρά το γεγονός πως αποτελεί μνημονιακή δέσμευση προσθέτουν και άλλο ένα σημείο. Εκτός από τη ζημία που θα υποστεί το δημόσιο με την επέκταση μιας σύμβασης που θεωρείται προνομιακή για τους ιδιώτες μετόχους, θα υπάρξει και ζημία από την πώληση του 30% σε μια περίοδο που τα ελληνικά περιουσιακά στοιχεία είναι πλήρως απαξιωμένα.

Πρόσωπα που ασχολούνται με την ιδιωτικοποίηση υποστηρίζουν πως με βάση τη σημερινή κερδοφορία της, η ΔΑΑ μπορεί να αποτιμηθεί κοντά στο ένα δισ. ευρώ και συνεπώς το 30% που ελέγχει το ΤΑΙΠΕΔ αποτιμάται στα 300-350 εκατ. ευρώ.

Ομως, με τις σημερινές συνθήκες στην ελληνική οικονομία αποκλείεται να προσεγγίσει αυτό το ποσό, επισημαίνουν. Οι ίδιοι θεωρούν πως το δημόσιο, αφού θα έχει πληρώσει για την επέκταση της σύμβασης, μετά θα πωλήσει και το 30%, με αποτέλεσμα να μην επωφεληθεί από την αύξηση της επιβατικής κίνησης εξαιτίας της καλής πορείας του τουρισμού.

Οι ίδιοι επισημαίνουν πως ακόμα και οι δανειστές πιθανώς θα αντιδράσουν, όταν αντιληφθούν πως ένα τόσο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο του δημοσίου (μόνο από τα μερίσματα εισπράττει ετησίως περί τα 50-55 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται τα οφέλη από τη μελλοντική ανάπτυξη του τουρισμού) οδεύει προς πώληση μέσα σε κλίμα απαξίωσης για την ελληνική αγορά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v