Πιτσιόρλας: Τον Ιούνιο η ολοκλήρωση της πώλησης του ΟΛΠ στην COSCO

Τα οφέλη της πώλησης του ΟΛΠ στην COSCO αναλύει σε συνέντευξή του ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ. Τι λέει για τις αποκρατικοποιήσεις, τις αντοχές της κυβέρνησης και το θέμα που προέκυψε με τον υπουργό Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα.

Πιτσιόρλας: Τον Ιούνιο η ολοκλήρωση της πώλησης του ΟΛΠ στην COSCO

Το θετικό αποτέλεσμα από την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ θα πρέπει να κεφαλαιοποιήσει η κυβέρνηση επισημαίνει ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Στέργιος Πιτσιόρλας, σε συνέντευξή του στην κυριακάτικη «Αυγή». Ο ίδιος τονίζει ότι τηρήθηκαν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες, επισημαίνει ότι το τίμημα είναι πολύ καλό, παρουσιάζοντας στοιχεία που δείχνουν ότι με τον προηγούμενο ρυθμό εσόδων «το Ελληνικό Δημόσιο θα χρειαζόταν πάνω από 300 χρόνια για να εισπράξει το ποσό που εισπράττει τώρα(τίμημα και επενδύσεις) για τα 40 χρόνια παραχώρησης».

Από αυτά τα στοιχεία προκύπτει ότι το ενοίκιο της Cosco για τον προβλήτα 2 και 3 χρηματοδοτούσε τα ελλείμματα του υπολοίπου ΟΛΠ και το κράτος έπαιρνε «κάτι λιγότερο από ψίχουλα».

Ο κ. Πιτσιόρλας σημειώνει ότι η πώληση των μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο αποτελεί την αφετηρία για μία στρατηγική συνεργασία της Ελλάδος με την Κίνα. Ο ίδιος εξηγεί ότι το Ελληνικό Δημόσιο παραχωρεί την χρήση του λιμανιού για 40 χρόνια και μετά η χρήση θα επιστρέψει σε αυτό, οπότε δεν πουλά το λιμάνι ή τις λιμενικές υποδομές.

Ακολουθούν αποσπάσματα από την συνέντευξη του κ. Πιτσιόρλα στην κυριακάτικη Αυγή

Ορισμένοι σας κατηγορούν για αδιαφάνεια σχετική με τη σύμβαση του ΟΛΠ. Δεν ήταν εις γνώση των υπουργείων Οικονομικών και Ναυτιλίας; Έχετε τη στήριξη του Πρωθυπουργού για τις έως τώρα «κινήσεις» σας;

Δεν θα ήθελα να δώσω συνέχεια σε αυτήν την αντιπαράθεση που βλάπτει την εικόνα της Κυβέρνησης σε μία τόσο δύσκολη στιγμή και την εκθέτει σε πιέσεις και κριτικές χωρίς λόγο.

Ο διαγωνισμός έγινε με την τήρηση όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών. Βρισκόμαστε στο μέσον της όλης διαδικασίας και έχουμε μπροστά μας αρκετά βήματα για την ολοκλήρωση της, που ευελπιστώ να συντελεσθεί μέχρι τον Ιούνιο.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Θεοδωρής Δρίτσας ανέφερε ότι σας έχει ζητήσει όλο το φάκελο. Δεν ήταν ενήμερος; Επίσης, ανέφερε ότι λάβατε δεσμεύσεις πέραν των αρμοδιοτήτων του. Τι απαντάτε σε αυτό;

Επαναλαμβάνω ότι όλα έγιναν απολύτως κανονικά. Αυτό που πετύχαμε είναι ένα θετικό αποτέλεσμα και η Κυβέρνηση θα πρέπει να κεφαλαιοποιήσει την σημαντική επιτυχία, την οποία αναγνωρίζουν οι πάντες. Για παράδειγμα είχαμε δύο ημέρες μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας για τον ΟΛΠ την αναβάθμιση της Ελλάδας από την Standard &Poor's, με τον οίκο να συνδέει την αξιολόγησή του και με την πρόοδο του που έχει γίνει στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων.

Υπάρχει έντονη κριτική από κάποιες πλευρές σε σχέση με το τίμημα αλλά και με το ότι υπήρξε μόνο ένας υποψήφιος τελικά, όπως γινόταν επί κυβέρνησης Σαμαρά. Πώς το κρίνετε;

Υπάρχει αυθαίρετη και ατεκμηρίωτη προπαγάνδα κατά της συμφωνίας και όχι σοβαρή κριτική. Για να πάρουμε λοιπόν τα πράγματα από την αρχή:

Ο διαγωνισμός αφορά την πώληση του 67% των μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. που είναι ήδη εισηγμένη στο χρηματιστήριο και έχει ήδη κατά 25% ιδιώτες μετόχους. Το Ελληνικό Δημόσιο δεν πουλάει το λιμάνι. Δεν πουλάει τη χερσαία ζώνη και τις υποδομές του λιμανιού. Όσοι αναφέρονται σε αντικειμενικές αξίες κλπ., απλώς υποδηλώνουν την άγνοιά τους. Το Ελληνικό Δημόσιο παραχωρεί την χρήση του λιμανιού για 40 χρόνια και μετά η χρήση θα επανέλθει σε αυτό. Βεβαίως σε ένα λιμάνι που τότε θα είναι όχι το σημερινό αλλά ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου.

Για την πώληση λοιπόν του 67% των μετοχών, η COSCO προσέφερε 370 εκατ. ευρώ και δεσμεύτηκε για επενδύσεις ύψους 350 εκατ. και εάν αφαιρέσουμε κάποιους κοινοτικούς πόρους 250 εκατ. τα οποία θα αυξηθούν εάν υπάρξει μείωση στην ευρωπαϊκή επιδότηση του προβλήτα κρουαζιέρας. Αυτή η προσφορά είναι πολύ καλή και μόνο ως επιτυχία μπορεί να χαρακτηρισθεί. Αντί όμως να προσπαθήσω να τεκμηριώσω αυτόν τον ισχυρισμό εγώ ο ίδιος θα αφήσω να μιλήσουν άλλοι πιο ειδικοί από μένα. Θα παραθέσω λοιπόν αποσπάσματα από την ανάλυση για το θέμα της συντακτικής ομάδας του PortStrategy, ενός από τα σημαντικότερα και εγκυρότερα περιοδικά στο χώρο της παγκόσμιας λιμενικής αγοράς:

«Η αρχική προσφορά της Cosco ανερχόταν στα €293 εκατ. για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας, η οποία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Φαίνεται ότι η προσφορά αυτή ήταν κάτω από την χαμηλότερη αποτίμηση για το λιμάνι, όπως αυτή καθορίστηκε από ανεξάρτητους συμβούλους. Κατά συνέπεια, ενεργοποιήθηκε ένας μηχανισμός για ένα δεύτερο γύρο στο διαγωνισμό, επανήλθε με μια βελτιωμένη προσφορά ύψους €368,5 εκατ. για το μερίδιο του 67%. Αυτή είναι η προσφορά που έχει αποδεχτεί η ελληνική κυβέρνηση.

Μια προσφορά ύψους €368,5 εκατ. συνεπάγεται κεφαλαιοποίηση της εταιρείας ύψους €550 εκατ. Αυτό αποτελεί ένα premium 70% επί της χρηματιστηριακής τιμής, τη στιγμή που έγινε η προσφορά. Αυτό αποδεικνύει ότι η συγκεκριμένη προσφορά μπορεί να χαρακτηριστεί μόνο ως πολύ υψηλή.

Εξετάστε τις εν λόγω αξίες: το EBITDA (τα Κέρδη προ Τόκων, Φόρων και Αποσβέσεων) ανέρχονται περίπου στα € 25 εκατ, έτσι η Αξία της επιχείρησης προς το EBITDA είναι περίπου 23x (€580 εκατ διαιρούμενο κατά 25 εκατ €). Το τελευταίο αποτελεί βασικά ένα γελοίο πολλαπλάσιο και δεν μπορεί να έχει οικονομικό νόημα. Ένα κανονικό λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων σε περιοχή χαμηλής ανάπτυξης, όπως η Ευρώπη, είναι συνήθως πιθανό να έχει πολλαπλάσιο EBITDA της τάξεως του 8 έως 12. Κάποιοι μπορεί να πουν ότι πάνω από 10 είναι υψηλό.

Πολλαπλάσιο της τάξης του 23 έχει νόημα μόνο εάν υπάρξει ουσιώδης πιθανότητα αύξησης του κέρδους, γεγονός που αποτελεί ένα ιδιαίτερα μεγάλο ερώτημα για ένα λιμάνι όπως ο Πειραιάς. Εκτός από αυτό, θα υπάρξει ¨ αξία καταστροφής¨ με μία μεγάλη δέσμευση κεφαλαιουχικών δαπανών ύψους €300 εκατ. σε στοιχεία που έχουν περιορισμένη μόνο δυνητική ανάπτυξη.

Με έκπτωση του φόρου από το EBITDA θα υπάρξει θετική ταμειακή ροή στην εταιρεία του λιμένος του Πειραιά, ύψους € 20 εκατ. ετησίως( υποθέτοντας ότι δεν θα υπάρξουν ετήσιες κεφαλαιουχικές δαπάνες.) Συμπερασματικά, σε αυτό το επίπεδο, θα χρειαστούν 27 χρόνια μέχρι η COSCO να αποσβέσει τις επενδύσεις της. Με τις ελάχιστες κεφαλαιακές δαπάνες αντικατάστασης μάλιστα μπορεί να φτάσουμε και τα 30 έτη».

Εξηγήστε μας λίγο, πώς λειτούργησαν οι ανεξάρτητοι αποτιμητές;

Για την εκτίμηση της προσφοράς της COSCO ,το ΤΑΙΠΕΔ χρησιμοποίησε δύο ανεξάρτητους αποτιμητές (Deloitte- Kantor και IBG- AmericanAppraisal). Οι δύο αποτιμητές χρησιμοποίησαν για την αποτίμησή τους τις τέσσερις πιο αξιόπιστες διεθνείς μεθόδους αποτίμησης (η Μέθοδος Προεξόφλησης Μελλοντικών Ταμειακών Ροών (DCF), η Μέθοδος Δεικτών Κεφαλαιαγοράς, η Μέθοδος Συγκρίσιμων Συναλλαγών, η Μέθοδος Χρηματιστηριακής Αξίας. Το εύρος τιμών ανά μετοχή των αποτιμήσεων ήταν από € 18,4 έως € 21,2 ανά μετοχή. Επίσης, οι μετοχές του ΟΛΠ, καθότι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αθηνών, παρακολουθούνται σταθερά από τα Τμήματα Ανάλυσης δύο μεγάλων εγχώριων τραπεζικών ιδρυμάτων (Εθνική Χρηματιστηριακή και AlphaFinance), τα οποία ανά διαστήματα δημοσιεύουν μελέτες αποτίμησης των μετοχών της εταιρείας. Η αξία ανά μετοχή που δίνουν είναι €20 και €20,7 ανά μετοχή.

Υπάρχουν και ο φωνές που υποστηρίζουν ότι το ελληνικό δημόσιο από τον κρατικό ΟΛΠ είχε σημαντικά οικονομικά οφέλη από το ενοίκιο που του κατέβαλλε στο πλαίσιο της σύμβασης παραχώρησης.

Όντως ακούγεται το επιχείρημα ότι το ενοίκιο που παίρνουμε από την COSCO είναι πολύ ψηλό και έπρεπε να μείνουμε σε αυτό. Τα επίσημα οικονομικά στοιχεία του ΟΛΠ, ο οποίος ως εισηγμένη οφείλει να τα δημοσιεύει λένε άλλα: Την πενταετία 2010-2014 το ελληνικό δημόσιο εισέπραξε από τον ΟΛΠ σε ενοίκια μόλις 10,5 εκατ. ευρώ και μερίσματα 5,5 εκατ. Η Cosco πλήρωσε στον ΟΛΠ 158 εκατ. ευρώ, ενώ ο ΟΛΠ είχε καθαρά κέρδη μόλις 35,5 εκατ. Αν δηλαδή δεν υπήρχε η Cosco ο ΟΛΠ στην πενταετία θα είχε γράψει σωρευτική ζημία 117 εκατ.

Από αυτά τα στοιχεία προκύπτει ότι το ενοίκιο της COSCO χρηματοδοτούσε τα ελλείμματα του υπολοίπου ΟΛΠ και το κράτος έπαιρνε κάτι λιγότερο από ψίχουλα. Με αυτόν τον ρυθμό εσόδου το Ελληνικό Δημόσιο θα χρειαζόταν πάνω από 300 χρόνια για να εισπράξει το ποσό που εισπράττει τώρα (τίμημα και επενδύσεις) για τα 40 χρόνια παραχώρησης.

Ποια είναι τα οφέλη για την τοπική κοινωνία αλλά και για την ελληνική οικονομία;

Πέρα από τα οικονομικά στοιχεία, θα ήθελα να σταθώ και στην στρατηγική και γεωπολιτική διάσταση του θέματος. Η συμφωνία με την COSCO για το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί την αφετηρία για μία στρατηγική συνεργασία της Ελλάδος με την Κίνα. Η συνεργασία αυτή θα μετατρέψει την Ελλάδα σε πύλη της Ασίας προς την Ευρώπη και θα φέρει μεγάλες επενδύσεις στην χώρα. Αυτή η προοπτική αναβαθμίζει τη γεωπολιτική θέση της χώρας μας και αυξάνει το ειδικό της βάρος στα πλαίσια της Ε.Ε.

Καταλαβαίνω πολύ όσους απλά πολεμούν αυτήν την προοπτική γιατί ανταγωνίζεται τα δικά μας συμφέροντα και γιατί δεν θέλουν η Ελλάδα να αποκτήσει δυνατότητες αύξησης της αυτονομίας της από τα σημερινά ασφυκτικά πλαίσια που έχει περιέλθει από την αποκοπή της από τις αγορές και την υπαγωγή της στα μνημόνια με τους δανειστές.

Αυτούς όμως που πολεμούν αυτή τη προοπτική για να υπερασπιστούν μία ούτως η άλλως προβληματική κατάσταση στο λιμάνι του Πειραιά, πραγματικά αδυνατώ να τους καταλάβω. Και σε πολλές περιπτώσεις πρόκειται για συντρόφους και φίλους αγαπημένους.

Κυκλοφορούν σενάρια οικουμενικών λύσεων. Τίθεται θέμα συμμαχιών και τι είδους;

Θεωρώ τελείως εκτός πραγματικότητας όλα τα σενάρια για πολιτικές λύσεις που θα παρακάμπτουν τη σημερινή κοινοβουλευτική πλειοψηφία και τον Πρωθυπουργό που σε λιγότερο από ένα χρόνο κέρδισε δύο εκλογικές αναμετρήσεις.

Η κυβέρνηση υλοποιεί ένα πολύ δύσκολο πρόγραμμα και είναι φυσικό να αντιμετωπίζει τη δυσαρέσκεια ενός λαού που επί πέντε χρόνια έχει μπει στην πρέσα.

Όμως, όλοι ενδόμυχα αναγνωρίζουν ότι αυτή η κυβέρνηση δεν έχει εναλλακτική λύση. Πρέπει να υλοποιήσει τη συμφωνία του καλοκαιριού και να θέσει ξανά σε κίνηση την οικονομία.

Όποιος πραγματικά νοιάζεται για τον ελληνικό λαό πρέπει να βοηθήσει ώστε να τελειώνουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται με το πρόγραμμα και να οργανώσουμε τη φυγή προς τα εμπρος. Σ' αυτή την φυγή, που είναι η μόνη λύση, το μαγικό κλειδί είναι ένα: επενδύσεις – δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.

Κάποιοι κύκλοι σχολίασαν αρνητικά την τοποθέτησή σας περί Αριστεράς και κρατισμού. Πρέπει ο ΣΥΡΙΖΑ να φέρει νέες αντιλήψεις για το τι σημαίνει κράτος;

Θα επαναλάβω ότι η Αριστερά πρέπει να απελευθερώσει τις δυνάμεις της εργασίας από ασφυκτικό πλαίσιο του πελατειακού κράτους και των κρατικιστικών αντιλήψεων. Αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο δεν το δημιούργησε στην Ελλάδα η Αριστερά. Γιατί όχι μόνο δεν έχει καμία ευθύνη αλλά απεναντίας πρέπει να είναι ο κατήγορος.

Οι νικητές του εμφυλίου τις δεκαετίες του '50 και του '60, η Δεξιά τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης και το ΠΑΣΟΚ στη συνέχεια έχτισαν τις κρατικές δομές που οδήγησαν στην στρεβλή ανάπτυξη και είχαν ως αποτέλεσμα μία οικονομία που στηρίζονταν σε σαθρά θεμέλια που κονιορτοποιήθηκαν στις σύγχρονες συνθήκες του σκληρότατου ανταγωνισμού μίας παγκοσμιοποιημένης οικονομίας.

Όλα αυτά εμείς στην Αριστερά τα πολεμήσαμε χρόνια. Είναι δυνατόν να αναδεχτούμε σήμερα την ευθύνη για όλα αυτά και να αθωώνουμε τους πραγματικά υπεύθυνους;

Η Αριστερά ήρθε στην εξουσία όχι μόνο από αυτούς που θεώρησαν ότι θα διατηρήσουν τα κεκτημένα, κυρίως ήρθε στην εξουσία από τη συνολική διάθεση του ελληνικού λαού να αλλάξουν όλα.

Χρέος μας είναι λοιπόν, αυτή τη συνολική και εκ των πραγμάτων νεανική διάθεση αλλαγής εμείς να την μετατρέψουμε σε συγκεκριμένο σχέδιο. Σχέδιο να τα αλλάξουμε όλα και να βάλουμε τις βάσεις μιας νέας Ελλάδας.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v