Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η ”φορτωμένη” ατζέντα του Γ. Αλογοσκούφη

Ταχύ βηματισμό φέρεται να επιλέγει το νέο κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο προκειμένου να κλείσει μεγάλες εκκρεμότητες που κληροδότησε η προηγούμενη κυβερνητική θητεία. Ασφαλιστικό, Ολυμπιακή, ΔΕΚΟ, αποκρατικοποιήσεις, ΣΔΙΤ και ΚΠΣ βρίσκονται στην κορυφή των προτεραιοτήτων της νέας κυβέρνησης.

Η ”φορτωμένη” ατζέντα του Γ. Αλογοσκούφη
της Έλενας Λάσκαρη

Ταχύ βηματισμό φέρεται να επιλέγει το νέο κυβερνητικό οικονομικό επιτελείο προκειμένου να κλείσει μεγάλες εκκρεμότητες που κληροδότησε η προηγούμενη κυβερνητική θητεία.

Ασφαλιστικό, Ολυμπιακή, ΔΕΚΟ, αποκρατικοποιήσεις, ΣΔΙΤ και ΚΠΣ βρίσκονται στην κορυφή των προτεραιοτήτων της νέας κυβέρνησης στο πεδίο της οικονομίας και σαφές στίγμα προθέσεων αναμένεται να δοθεί το τριήμερο 28-30 Σεπτεμβρίου στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων.

Νωρίτερα, στις 26 Σεπτεμβρίου, η ορκωμοσία της νέας Βουλής ανοίγει τον δρόμο για την έναρξη κατάθεσης νομοσχεδίων, με την πρώτη πράξη πάντως από πλευράς υπουργείου Οικονομίας να είναι η κατάθεση του προσχεδίου προϋπολογισμού την 1η Οκτωβρίου.

Δεν είναι λίγοι οι πολιτικοί παρατηρητές που υποστηρίζουν, άλλωστε, ότι η νέα κυβέρνηση θα επιχειρήσει με διαδικασίες εξπρές να κλείσει δύσκολα θέματα, αξιοποιώντας τη δυσχερή συγκυρία στο εσωτερικό της αξιωματικής αντιπολίτευσης...

Η εβδομάδα που ξεκινά σήμερα βρίσκει το οικονομικό επιτελείο σε κατάσταση πυρετώδους προετοιμασίας. Σήμερα ή το αργότερο αύριο αναμένονται ανακοινώσεις σχετικά με τα νέα πρόσωπα που θα στελεχώσουν τις κενές θέσεις οι οποίες προέκυψαν μετά τις παραιτήσεις του γενικού γραμματέα Δημοσιονομικής Πολιτικής κ. Γ. Κουρή και του προέδρου του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου κ. Π. Τσουπίδη.

Παράλληλα, αναμένονται αλλεπάλληλες συσκέψεις για την οριστικοποίηση των βασικών μεγεθών που θα ενσωματώνει το προσχέδιο προϋπολογισμού, ενώ οι αρμόδιες υπηρεσίες υπό τις οδηγίες του κ. Γ. Αλογοσκούφη οριστικοποιούν τις διατάξεις οι οποίες θα ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, για την υλοποίηση των πρωθυπουργικών εξαγγελιών σχετικά με το πλήρες αφορολόγητο στην πρώτη κατοικία και την αντικατάσταση του φόρου κληρονομιάς από τέλος 1% επί της αντικειμενικής αξίας με διατήρηση των υφιστάμενων αφορολόγητων ορίων.

Το εν λόγω νομοσχέδιο αναμένεται να επανακατατεθεί στη Βουλή αμέσως μετά το προσχέδιο προϋπολογισμού, με παράλληλη τροποποίηση του άρθρου που αφορά στις αποδείξεις οι οποίες οδηγούν σε έκπτωση εισοδήματος και μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης.

Οι γνωστές αποδείξεις από εστιατόρια, δεξιώσεις γάμων και βαφτίσεων, κομμωτήρια, γυμναστήρια, επισκευές κατ’ οίκον, σχολές πολεμικών τεχνών κ.λπ. θα ”περνάνε” στην εφορία χωρίς να είναι απαραίτητη η σφράγισή τους στο πίσω μέρος, όπως προέβλεπε αρχικά το νομοσχέδιο. Η εφορία θα αναγνωρίζει αποδείξεις οι οποίες εκδόθηκαν μετά την 1η Αυγούστου 2007.

Θα ακολουθήσουν τα νομοσχέδια για το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ ή γνωστότερο ως Δ΄ ΚΠΣ) ώστε με την έγκριση των επιχειρησιακών και τομεακών προγραμμάτων εντός των επόμενων εβδομάδων από την Κομισιόν (θα σημάνει και την εισροή των προκαταβολών ύψους 400 εκατ. ευρώ) να μπορεί να μπει σε τροχιά υλοποίησης, όπως άλλωστε και τα νομοσχέδια για τη δημιουργία του Εθνικού Ταμείου κατά της φτώχειας, τις αυξήσεις στις αποδοχές των στρατιωτικών, τη χορήγηση του επιδόματος πολυτέκνων και στους τριτέκνους από την 1η-1-2008. Το σύνολο των παραπάνω νομοσχεδίων αναμένεται να έχει ψηφιστεί έως τις 20 Νοεμβρίου οπότε και θα κατατεθεί στη Βουλή ο προϋπολογισμός του 2008 στην τελική του μορφή.

Αμέσως μετά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, άλλωστε, ανοίγει εκ νέου το ασφαλιστικό. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο υπουργός Απασχόλησης κ. Β. Μαγγίνας θα αποστείλει προσκλητήριο διαλόγου σε κόμματα και φορείς, με σφιχτό χρονοδιάγραμμα που θα δίνει ορίζοντα ολοκλήρωσης του διαλόγου έως τις αρχές του 2008 ώστε εντός του πρώτου εξαμήνου να κατατεθεί σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή.

Διαδικασίες εξπρές, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, θα επιλεγούν και για το χρονίζον πρόβλημα της Ολυμπιακής. Το πρόβλημα παραμένει σύνθετο, χωρίς να αποκλείεται αν δεν τελεσφορήσουν οι επιδιώξεις συμβιβαστικής λύσης με την Κομισιόν, που θα επιτρέψουν πώληση της εταιρίας, ακόμα και το λουκέτο. Είναι σαφές ότι αυτή η λύση είναι πράγματι η τελευταία κυβερνητική επιλογή.

Δεν είναι καθόλου εύκολο όμως να συμψηφιστούν τα 670 εκατ. ευρώ που πρέπει να επιστρέψει η Ο.Α. στο Δημόσιο με τα 550 εκατ. ευρώ που οφείλει το Δημόσιο στην Ο.Α. και να καλυφθούν παράλληλα τα ανοίγματα ύψους 1,7 δισ. ευρώ της παλαιάς εταιρίας και των Ολυμπιακών Αερογραμμών (εξετάζεται η υπαγωγή στο γνωστό άρθρο 44 με εκκαθάριση σε λειτουργία, διαδικασία η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει στη διαγραφή του μεγαλύτερου μέρους των χρεών και ζημιών).

Στην ατζέντα των επόμενων ημερών αναμένεται συνάντηση του κ. Γ. Αλογοσκούφη με τον νέο υπουργό Μεταφορών κ. Κ. Χατζηδάκη για το εν λόγω θέμα, όπως άλλωστε και για το ζήτημα των επόμενων παρεμβάσεων στο μέτωπο της μεταρρύθμισης των ΔΕΚΟ, εγχείρημα που ξεκίνησε στη διάρκεια της προηγούμενης κυβερνητικής θητείας και μεταξύ άλλων έφερε άρση της μονιμότητας των νεοπροσλαμβανόμενων υπαλλήλων.

Στο πλαίσιο των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης αναμένεται να δοθεί και ένα σαφέστερο δείγμα προθέσεων για τις αποκρατικοποιήσεις της νέας τετραετίας.

Προεκλογικά, ο υπουργός Οικονομίας είχε δηλώσει ότι για φέτος το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων έχει ολοκληρωθεί, αν και συνεργάτες του τονίζουν πως εάν υπάρξει οποιαδήποτε ευκαιρία σαφέστατα θα αξιοποιηθεί.

Σαφές είναι πως η κυβέρνηση δεν θεωρεί ταμπού τη συρρίκνωση του ποσοστού του Δημοσίου στον ΟΤΕ έως και στο 5% -κάθε άλλο μάλιστα- ενώ ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ είναι στα πλάνα τετραετίας υπό την προϋπόθεση της πρότερης αναδιάρθρωσής τους.

Εξελίξεις, χωρίς όμως να έχει τεθεί σαφές χρονοδιάγραμμα τουλάχιστον επί του παρόντος, θα πρέπει να αναμένονται και στο Τ.Τ. (προκρίνεται η ”συνεργασία” με ξένο αντίστοιχο οργανισμό ή τράπεζα, αλλά όχι με εγχώριο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, με περαιτέρω συρρίκνωση της μετοχικής παρουσίας του Δημοσίου), στη ΔΕΠΑ και στο διεθνές αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος με εισαγωγή στο Χ.Α.

Το ”στοίχημα” πάντως θα παιχτεί στις υποδομές, με τα λιμάνια να έχουν τον πρώτο λόγο και το εγχείρημα εισόδου ξένων ισχυρών παικτών στους Σταθμούς Εμπορευματοκιβωτίων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v