Εντός Φεβρουαρίου αναμένεται να κατατεθεί το σχέδιο νόμου που θα ορίζει τις προϋποθέσεις εφαρμογής του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος ή, για την ακρίβεια, του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης που βρίσκεται στον πυρήνα των κοινωνικών πολιτικών του υπουργείου Εργασίας.
Η βαθμιαία εθνική εφαρμογή του σχεδιάζεται για την 1η Απριλίου του 2016, με στόχο την πλήρη υλοποίησή του από το 2017.
Σύμφωνα με πληροφορίες, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται η κατάθεση στη Βουλή του σχετικού σχεδίου νόμου, που θα λαμβάνει υπόψη του την αξιολόγηση του προηγούμενου πιλοτικού προγράμματος από την Παγκόσμια Τράπεζα.
Σύμφωνα με αυτήν, η πιλοτική εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος έδειξε σημαντικές αδυναμίες στην αρχική επιλογή των δήμων, επισημαίνοντας την ανάγκη για αυστηρότερο επαναπροσδιορισμό των τελικών κριτηρίων, ενώ ανέδειξε σημαντικά προβλήματα και κατά τη διαδικασία ηλεκτρονικής υποβολής αιτήσεων των δικαιούχων.
Ιδιαίτερο βάρος ρίχνει η Παγκόσμια Τράπεζα και στο γεγονός ότι δεν υπήρξε διασύνδεση του προγράμματος και με την αγορά εργασίας, παρότι υπήρξε συγκεκριμένη πρόβλεψη για αυτό. Παράπονα κατέγραψαν τα κλιμάκια της Τράπεζας και από τους δικαιούχους εξαιτίας καθυστερήσεων στις πληρωμές, έλλειψη ενημέρωσης και πολυπλοκότητα στις διαδικασίες.
Σύμφωνα με την αναπληρώτρια υπουργό Κοινωνικής Αλληλεγγύης Θεανώ Φωτίου, το κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης θα διατίθεται σε δικαιούχους οι οποίοι θα επιλεγούν με βάση τρεις συγκεκριμένους δείκτες, τον πληθυσμό, την ανεργία και τη φτώχεια. Η υποβολή αιτήσεων από τους δικαιούχους θα ξεκινήσει βάσει του σχεδιασμού εντός του Απριλίου, με στόχο το κοινωνικό εισόδημα να δοθεί σε περισσότερους από 60.000 πολίτες που βρίσκονται στο κατώφλι της φτώχειας.
Ο τρόπος επιλογής των δήμων που θα συμμετέχουν, τα εισοδηματικά κριτήρια και οι προϋποθέσεις ένταξης των δικαιούχων θα καθοριστούν εντός του Φεβρουαρίου. Για το 2016 στον προϋπολογισμό έχει εγγραφεί κονδύλι της τάξης των 20 εκατ. ευρώ, όμως από το υπουργείο Εργασίας επισημαίνουν ότι θα δαπανηθούν όσα χρήματα απαιτηθούν για να καλυφθούν στο σύνολό τους οι δικαιούχοι.
Βάσει του σχεδιασμού, το επίδομα για κάθε μεμονωμένο ενήλικα θα είναι 200 ευρώ τον μήνα, εφόσον δεν έχει άλλη πηγή εσόδων. Για κάθε επιπλέον ενήλικα σε ένα νοικοκυριό (εισάγεται η έννοια του νοικοκυριού και όχι της οικογένειας) θα καταβάλλονται επιπλέον 100 ευρώ, ενώ για κάθε ανήλικο μέλος θα καταβάλλονται επιπλέον 50 ευρώ.
Στην πράξη, μια τετραμελής οικογένεια θα μπορεί να λάβει οικονομική ενίσχυση έως 400 ευρώ τον μήνα. Να σημειωθεί ότι το πιλοτικό πρόγραμμα που έτρεξε το προηγούμενο διάστημα είχε προϋπολογισμό 20 εκατ. ευρώ και τελικά δαπανήθηκαν συνολικά 27 εκατ. ευρώ.
Το 3ο Μνημόνιο προβλέπει ότι οι πενιχροί πόροι που καταβάλλονται για κοινωνική προστασία θα πρέπει να περιοριστούν κατά 0,5% του ΑΕΠ, ήτοι περίπου 900 εκατ. ευρώ, προκειμένου να ξεκινήσει από την 1η Ιανουαρίου 2017 η καθολική εφαρμογή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Σύμφωνα με πληροφορίες, μέρος από τα χρήματα που απαιτούνται για την καθολική εφαρμογή του θα αναζητηθούν από τις ήδη καταβαλλόμενες παροχές σε χρήμα και σε είδος, συμπεριλαμβανομένων των διάφορων φορολογικών πλεονεκτημάτων που παρέχονται σε συγκεκριμένες ομάδες, αλλά και άλλων κοινωνικών παροχών σε ολόκληρο τον τομέα της Γενικής Κυβέρνησης.
Με νόμο που πέρασε το προηγούμενο διάστημα, προβλέπεται η υποχρεωτική καταγραφή όλων των φορέων που δίνουν επιδόματα προνοιακού χαρακτήρα μέσω της ΗΔΙΚΑ, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα μητρώο ωφελούμενων με τα πλήρη στοιχεία όσων λαμβάνουν πάσης φύσεως παροχές.
Με την καταγραφή του συνόλου των επιδομάτων έχει ασχοληθεί και η Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία μάλιστα σε έκθεσή της επισημαίνει ότι υπάρχουν τουλάχιστον 200 επιδόματα, και παρ' όλα αυτά η χώρα μας είναι ουραγός στις κοινωνικές δαπάνες.