Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2016 θα έχει ολοκληρωθεί η συντριπτική πλειοψηφία των εννέα ιδιωτικοποιήσεων που περιλαμβάνονται στο «πρώτο κύμα» των συμφωνηθέντων της κυβέρνησης, υποστήριξε χθες ο πρόεδρος του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) Στέργιος Πιτσιόρλας. Την ίδια στιγμή, όμως, επισημοποίησε την παράταση στη διαδικασία υπογραφής τελικής σύμβασης για το Ελληνικό (η προθεσμία λήγει τον Νοέμβριο του 2016) καθώς ξεκινούν διαπραγματεύσεις «για όλα τα θέματα που θα βάλει στο τραπέζι το δημόσιο», με το σχήμα υπό τη Lamda Development.
Ο κ. Πιτσιόρλας εμφανίστηκε χθες συγκαταβατικός για ορισμένα κυβερνητικά στελέχη που βάζουν τρικλοποδιές στο σχέδιο ιδιωτικοποιήσεων, όπως ο υπουργός Ναυτιλίας Θεόδωρος Δρίτσας, και επιθετικός με κάποια άλλα, όπως ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, «με τις απόψεις του οποίου (σ.σ. για τα περιφερειακά αεροδρόμια) δε συμφωνώ καθόλου». Είπε πως η κυβέρνηση «και ο πρωθυπουργός προσωπικά» συμβάλλουν στο να προχωρήσουν οι εννέα ιδιωτικοποιήσεις, παράλληλα με την προώθηση αλλαγών που θα μεγιστοποιήσουν τα δημόσια έσοδα.
Μάλιστα υποστήριξε πως η κυβέρνηση πρέπει να διεκδικήσει αλλαγές από τους δανειστές ώστε και τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ (και όχι μόνο του νέου υπερταμείου κρατικής περιουσίας) να μην κατευθύνονται αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους. «Υπήρξα στέλεχος της Αριστεράς που θεωρεί πως η αγορά έχει ρόλο», απάντησε στην ερώτηση για το πώς νιώθει ένας πρώην πολιτικός που ηγείται του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
Διπλωματικός ήταν, πάντως, όταν ρωτήθηκε για τις επιπτώσεις που θα έχει στην εικόνα της χώρας τόσο η υπόθεση με το μπλόκο της Ειδομένης, όσο και με την πρόσθετη φορολογία στα παιχνίδια του ΟΠΑΠ. Όπως είπε, καλό ήταν να υπήρχε σταθερό περιβάλλον, αλλά οι επενδυτές δείχνουν κατανόηση γιατί γνωρίζουν τα προβλήματα της χώρας.
Στόχος τα τρία δισ. ευρώ για το 2016
Πάντως στόχος της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ είναι έσοδα περί τα τρία δισ. ευρώ για το 2016, ποσό πολύ υψηλότερο έναντι των προβλέψεων του προϋπολογισμού. Ο στόχος είναι επιτεύξιμος, αλλά εξαρτάται από τις προσφορές των διεκδικητών του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Όπως είπε χθες ο κ. Πιτσιόρλας, η συμφωνία για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπογράφεται εντός των ημερών (πιθανώς αύριο), αλλά τα έσοδα του 1,23 δισ. ευρώ θα μπουν στα ταμεία όταν παραδοθούν τα αεροδρόμια στο σχήμα της Fraport.
Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2016, θα έχουν ολοκληρωθεί και οι διαγωνισμοί για τον ΟΛΠ (οι προσφορές υποβάλλονται τελικά στις 21 Δεκεμβρίου) και τον ΟΛΘ (οι προσφορές προγραμματίζονται για τις αρχές Απριλίου). Μέχρι τότε θα έχει κριθεί και η τύχη του διαγωνισμού για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την εταιρεία τροχαίου υλικού του ΟΣΕ. Οι προσφορές για τους δύο τελευταίους διαγωνισμούς έχουν προγραμματιστεί για τις 15 Ιανουαρίου, αλλά σίγουρα θα υπάρξει παράταση, ενώ είναι άγνωστο αν εκδηλωθεί ενδιαφέρον. Ο κ. Πιτσιόρλας εμφανίστηκε χθες αισιόδοξος.
Εντός των πρώτων μηνών του 2016 εκτιμάται πως θα τελειώσει και το σίριαλ με το ΔΕΣΦΑ. Σήμερα ξεκίνησε το due diligence που πραγματοποιούν οι δύο ενδιαφερόμενοι για το 17% που δεν θα αποκτήσει η Socar στο πλαίσιο συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για να εγκρίνει τη συναλλαγή. Οι Αζέροι θα αποκτήσουν το 49%, ενώ η ιταλική Snam και το σχήμα της βελγικής Fluxys με την ισπανική Enagas θα διεκδικήσουν το υπόλοιπο 17%. Υπενθυμίζεται πως η Socar είχε καταθέσει προσφορά 400.000.000 ευρώ για το 66%.
Αρχίζουν τα παζάρια για το Ελληνικό
Για το Ελληνικό ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ υποστήριξε πως το θέμα της άδειας καζίνο είναι πολιτική απόφαση που θα λάβει ή δεν θα λάβει η κυβέρνηση. Όπως είπε, όλα τα θέματα πρόκειται να συζητηθούν, συμπεριλαμβανομένου του τιμήματος που είχε προσφέρει ο μοναδικός υποψήφιος, αλλά και του τρόπου καταβολής. "Έχουν ενεργοποιηθεί οι δήμοι πέριξ του Ελληνικού, η Περιφέρεια, το ΤΑΙΠΕΔ, η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και οι επενδυτές από τη δική τους πλευρά και θα ξεκινήσουν άμεσα συζητήσεις για τη βελτίωση της υφιστάμενης σύμβασης, με στόχο μέσα στην άνοιξη να έχει τροποποιηθεί όσο είναι δυνατόν και όπου πρέπει για να ξεκινήσει η διαδικασία αδειοδότησης. Πρόκειται για μια πολύ σημαντική εξέλιξη, είναι ένα πολύ μεγάλο έργο, το οποίο από μόνο του μπορεί να βάλει μια σφραγίδα αναπτυξιακή τα επόμενα χρόνια".
Ο κ. Πιτσιόρλας, ενώ παραδέχθηκε πως ήταν ατυχής επιλογή ο διορισμός του προηγούμενου διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικόν ΑΕ (έχει την κυριότητα του ακινήτου), υπεραμύνθηκε των επιλογών για το σημερινό Δ.Σ. Υπενθυμίζεται πως στο προηγούμενο Δ.Σ. είχαν διοριστεί μέλη της επιτροπής αγώνα κατά της παραχώρησης! Μετά την υπογραφή του μνημονίου αντικαταστάθηκαν, αλλά ακόμα και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ αναρωτιούνται γιατί επελέγη για τη θέση του προέδρου η πρώην σύζυγος του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ Αντώνη Λεούση. Ο Στ. Πιτσιόρλας είπε πως αποτελεί προσωπική του επιλογή, επειδή τη γνωρίζει χρόνια και πιστεύει στη μακρά εμπειρία της σε μεγάλα έργα.
Εντός του μήνα αρχίζουν και οι διαπραγματεύσεις με τους ιδιώτες μετόχους (κατέχουν το 45% της Αερολιμήν Αθηνών) για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου. Ετσι το ΤΑΙΠΕΔ θα έχει τα πρώτα έσοδα, ενώ σε δεύτερη φάση πρόκειται να πωληθεί το 30% της Αερολιμήν Αθηνών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.
Νέο ΕΣΧΑΔΑ για τον Αστέρα
Για τον Αστέρα Βουλιαγμένης, ο Στ. Πιτσιόρλας είπε πως «σωστά το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) ακύρωσε το αρχικό ειδικό χωροταξικό σχέδιο (ΕΣΧΑΔΑ) που προέβλεπε πως θα κατασκευαστούν 100 βίλες! Οι επενδυτές (σχήμα που συμμετέχουν κρατικά funds από Κουβέιτ και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα καθώς και η τουρκική Dogus) θα υποβάλουν εντός των ημερών νέο ΕΣΧΑΔΑ, που θα καλύπτει τις απαιτήσεις του ΣτΕ και θα προβλέπει πως θα κατασκευαστούν πολύ λιγότερες βίλες και σε σημεία του ακινήτου όπου ήδη υπάρχουν κτίσματα. Σημειώνεται πως το επενδυτικό σχήμα είχε προσφέρει 400.000.000 ευρώ για την Αστήρ Παλλάς, ποσό που θεωρείται ικανοποιητικό.
Θέμα εβδομάδων θεωρεί ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ και την απεμπλοκή δύο διαγωνισμών που έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, χωρίς να έχουν καταφέρει οι επενδυτές να παραλάβουν τα ακίνητα. Πρόκειται για το ακίνητο της Κασσιώπης στην Κέρκυρα (έχει περάσει στην αμερικανική NCH Capital) και το ακίνητο της Αφάντου στη Ρόδο. Για το πρώτο αναμένεται η έκδοση της περιβαλλοντικής άδειας και για το δεύτερο αναμένεται η έκδοση νέου ΕΣΧΑΔΑ.