Τη δυνατότητα να εξασφαλισθεί η συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών ακόμη και αν μια τράπεζα δεν κατορθώσει να συγκεντρώσει από την αγορά το σύνολο των κεφαλαιακών αναγκών που προκύπτουν με το βασικό σενάριο του stress test, διεκδικεί η ελληνική πλευρά.
Το υφιστάμενο πλαίσιο της BRRD προβλέπει ότι αν δεν καλυφθούν εξ ολοκλήρου από ιδιώτες επενδυτές οι κεφαλαιακές ανάγκες που προκύπτουν με το βασικό σενάριο του stress test και την αξιολόγηση ποιότητας στοιχείων ενεργητικού (Asset Quality Review- AQR), η τράπεζα οδηγείται, είτε στο μεταβατικό στάδιο της κρατικοποίησης, είτε σε καθεστώς εξυγίανσης.
Και στις δύο περιπτώσεις διενεργείται bail in των ομολογιούχων.
Το ενδιάμεσο καθεστώς της απευθείας λήψης κρατικής βοήθειας, αποτελεί ένα μικρό παράθυρο που η ελληνική πλευρά επιδιώκει να αξιοποιήσει, προτείνοντας να τροποποιηθεί ελαφρώς το πλαίσιο, επιτρέποντας και σε αυτό το στάδιο τη συμμετοχή των ιδιωτών επενδυτών.
Ειδικότερα, προτείνεται όσοι ιδιώτες συμμετάσχουν στις αυξήσεις κεφαλαίου, να έχουν τη δυνατότητα, είτε να πάρουν πίσω τα λεφτά τους, αν η τράπεζα αποτύχει να καλύψει το σύνολο των κεφαλαιακών αναγκών του βασικού σεναρίου από την αγορά, είτε να παραμείνουν και να συμμετάσχουν από κοινού με το Δημόσιο στην ανακεφαλαιοποίησή της.
Κάτι τέτοιο όμως προυποθέτει ότι η αποτίμηση που θα βγάλει η συνολική αξιολόγηση από τον SSM θα είναι ίδια ή κοντινή με αυτή που θα βγάλει η αποτίμηση στοιχείων παθητικού και ενεργητικού που θα τρέξει η αρχή εξυγίανσης πριν ενεργοποιηθούν τα εργαλεία GFSTs που οδηγούν σε απευθείας κάλυψη κεφαλαιακών αναγκών από το Δημόσιο.
Μια τέτοια εξέλιξη θα βοηθούσε μεν στην αποφυγή της εξυγίανσης, πρόκειται όμως για ένα εξαιρετικά περίπλοκο εγχείρημα που μπορεί να εγείρει νομικές ενστάσεις.
Υπό το παραπάνω πρίσμα η πρόταση για ελαφρά τροποποίηση της BRRD δεν έχει αρκετές πιθανότητες να γίνει αποδεκτή.
Αν οι τράπεζες, όμως, επιτύχουν να συγκεντρώσουν ικανοποιητικά κεφάλαια από ιδιώτες, ακόμη και αν αυτά δεν καλύπτουν το σύνολο των κεφαλαιακών αναγκών με το βασικό σενάριο, θα έχουν θέσει σε λειτουργία ένα σημαντικό μοχλό πίεσης προς τους Θεσμούς για τροποποιήσεις ή ερμηνείες του πλαισίου στο παρά πέντε ώστε να μειωθεί η κρατική βοήθεια και επομένως το βάρος που αναλαμβάνουν οι φορολογούμενοι.
Το σύνολο των ιδιωτικών κεφαλαίων που θα συγκεντρωθούν και η χωρίς εξαιρέσεις υλοποίηση των προαπαιτούμενων της πρώτης αξιολόγησης αποτελούν άλλωστε τα δύο βασικά όπλα της ελληνικής πλευράς.