Κατασκευές: Οι αναδιαρθρώσεις και τα νέα σχέδια

Oι διαγωνισμοί για τα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα οδοποιίας ολοκληρώθηκαν, αλλά οι ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι έχουν αρκετές σοβαρές εκκρεμότητες μέχρι το τέλος του έτους. Ξεκινούν από την ολοκλήρωση των διαδικασιών εξαγορών και καταλήγουν στην προσπάθεια για πώληση περιουσιακών στοιχείων και στην επιτάχυνση των εργασιών σε σημαντικά έργα που έχουν αναλάβει στο εξωτερικό.

Κατασκευές: Οι αναδιαρθρώσεις και τα νέα σχέδια
του Φώτη Κόλλια

Oι διαγωνισμοί για τα μεγάλα συγχρηματοδοτούμενα έργα οδοποιίας ολοκληρώθηκαν (απομένουν μόνο οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού), αλλά οι ισχυροί κατασκευαστικοί όμιλοι έχουν αρκετές σοβαρές εκκρεμότητες μέχρι το τέλος του έτους. Ξεκινούν από την ολοκλήρωση των διαδικασιών εξαγορών (Παντεχνική, Αθηνά) και καταλήγουν στην προσπάθεια για πώληση περιουσιακών στοιχείων και στην επιτάχυνση των εργασιών σε σημαντικά έργα που έχουν αναλάβει στο εξωτερικό.



Τα πιο πολλά ανοιχτά ”μέτωπα” έχει ο όμιλος Ελληνική Τεχνοδομική, καθώς μέχρι το τέλος του έτους πρέπει να ολοκληρώσει την εξαγορά της Παντεχνικής και την αναδιάρθρωση του τομέα συμβάσεων παραχώρησης με την εισφορά του σε θυγατρική εταιρία.

Στον όμιλο Ελληνική Τεχνοδομική θα περιέλθουν οι συμμετοχές της Παντεχνικής σε συγχρηματοδοτούμενα έργα (Αττική Οδός, Ρίο - Αντίρριο και χώροι στάθμευσης), αλλά μόνο στα δημόσια έργα που εκτελούν σήμερα από κοινού οι δύο πλευρές.

Παράλληλα, μία μη εισηγμένη τεχνική εταιρία, στην οποία θα συμμετέχουν οι οικογένειες Σαραντόπουλου και Γιόκαρη, θα διατηρήσει το εργοληπτικό πτυχίο της ανώτατης τάξης που κατέχει σήμερα η Παντεχνική μέχρι την επόμενη επανάκριση από το ΥΠΕΧΩΔΕ.

Στην τελευταία γενική συνέλευση, η διοίκηση του ομίλου Ελληνική Τεχνοδομική είχε υποστηρίξει ότι στα τέλη του 2007 θα έχει ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη διαδικασία.

Η κατά 100% θυγατρική της Ελληνική Τεχνοδομική, Αστικές Αναπτύξεις, η οποία θα μετονομαστεί, μετατρέπεται σε εταιρία συμμετοχών του ομίλου στον τομέα των παραχωρήσεων.

Η εταιρία θα περιλαμβάνει στο χαρτοφυλάκιό της σημαντικές συμμετοχές σε μεγάλα έργα, καθώς θα κατέχει περί το 60% της Αττικής Οδού, ισχυρή συμμετοχή στο Ρίο - Αντίρριο αλλά και στα νέα μεγάλα έργα παραχώρησης, όπως η υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης, οι οδικοί άξονες Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, Μαλιακός - Κλειδί και Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα.

Μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να υπάρξουν εξελίξεις όσον αφορά στην πώληση της συμμετοχής του ομίλου στο Καζίνο Πάρνηθας.

Ο όμιλος Ελληνική Τεχνοδομική ελέγχει σήμερα το 30% της εταιρίας Athens Resort Casino, η οποία με τη σειρά της συμμετέχει στην εταιρία Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας.

Στην κυριότητα της τελευταίας είναι η επιχείρηση του Καζίνο Πάρνηθας καθώς και τα ξενοδοχεία Μον Παρνές και Ξενία.

Οι αναλυτές αποτιμούν τη συγκεκριμένη συμμετοχή στα 80 εκατ. ευρώ, αλλά η διοίκηση του ομίλου ανεβάζει το τίμημα στα 100 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με πληροφορίες.

Εκτός από τις συγκεκριμένες εκκρεμότητες, ο ισχυρότερος κατασκευαστικός όμιλος της χώρας έχει και άλλους πονοκεφάλους, όπως το περίφημο Blue City στο Ομάν.

Οι διαχειριστές του έργου έχουν καταφέρει να συγκεντρώσουν μέχρι σήμερα περί το 1 δισ. δολάρια, ενώ η σύμβαση της Άκτωρ και της τουρκικής ΕΝΚΑ ανέρχεται σε 2 δισ. Οι εργασίες θα αρχίσουν κανονικά στα τέλη του έτους, είχε υποστηρίξει πρόσφατα η διοίκηση της Ελληνική Τεχνοδομική.

Στις 23 Αυγούστου θα πραγματοποιηθεί η έκτακτη γενική συνέλευση της J&P Άβαξ με θέμα την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 41.040.000 ευρώ με καταβολή μετρητών και έκδοση 5.400.000 μετοχών, με τιμή διάθεσης τα 7,60 ευρώ ανά μετοχή, με κατάργηση του δικαιώματος προτίμησης υπέρ των παλαιών μετόχων.

Μέσω της αύξησης θα συμμετάσχουν στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας οι πρώην βασικοί μέτοχοι της Αθηνά και κυρίως η οικογένεια Πιστιόλη.

Η διοίκηση της J&P Άβαξ είχε δηλώσει ότι η Αθηνά θα συνεχίσει την αυτόνομη πορεία της και δεν πρόκειται να απορροφηθεί. Δεν είναι λίγοι πάντως εκείνοι που θεωρούν ότι η απορρόφηση, με παράλληλη έξοδο από το χρηματιστήριο, είναι μονόδρομος για την J&P Άβαξ στο πλαίσιο της καλύτερης διάρθρωσης του ομίλου.

Το μοντέλο της Άκτωρ (που βγήκε από το Χ.Α. προκειμένου να μη μοιράζεται στα δύο η χρηματιστηριακή αξία της Ελληνική Τεχνοδομική) φαντάζει εξαιρετικά ελκυστικό. Μέσω συνεχών αγορών και ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η υποχρεωτική δημόσια προσφορά, η J&P Άβαξ ελέγχει σήμερα περί το 70% της Αθηνά.

Στον όμιλο ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ επέλεξαν μια πιο χαλαρή σχέση με την ΑΤΤΙΚΑΤ, χωρίς μέχρι σήμερα να είναι σαφή τα μελλοντικά τους σχέδια: θα αποκτήσουν μεγαλύτερο ποσοστό προκειμένου να ελέγξουν απόλυτα την εταιρία ή θα διατηρήσουν το σημερινό μειοψηφικό πακέτο;

Η εξαγορά ποσοστού στην ΑΤΤΙΚΑΤ φαίνεται ότι ήταν το ”αντίδωρο” για τη μη συμμετοχή της τελευταίας στα συγχρηματοδοτούμενα έργα οδοποιίας.

Ο όμιλος έχει, πάντως, εκκρεμότητες μέχρι το τέλος του χρόνου, όπως το υπό δημιουργία fund, ύψους 120 - 140 εκατ. ευρώ. Το fund που θα επενδύσει σε ακίνητα σε Ελλάδα, Βαλκάνια, Ρωσία κ.α. πρόκειται να συσταθεί μέσα στους επόμενους μήνες.

Η ΓΕΚ θα συμμετάσχει με 25% στα ίδια κεφάλαια του fund, τα οποία θα ανέρχονται σε 40 εκατ. ευρώ.

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η διαδικασία δημιουργίας μίας νέας θυγατρικής εταιρίας, η οποία θα αναλάβει τις θερμικές μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που προωθεί ο όμιλος.

Το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα της νέας θυγατρικής ανέρχεται σε 1,5 εκατ. ευρώ μέχρι το 2016. Ήδη έχουν ξεκινήσει εργασίες για την πρώτη μονάδα συνολικής ισχύος 435 MW στη Βοιωτία και προωθείται η κατασκευή μονάδας 460 MW στην Εύβοια με πρώτη ύλη τον λιθάνθρακα.

Σε επόμενη φάση πρόκειται να κατασκευαστούν ακόμα δύο θερμικοί σταθμοί και ήδη ο όμιλος κατέθεσε σχετική αίτηση για περιοχή της Λακωνίας.

Μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να εισαχθούν στο X.A. οι μετοχές της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, όπως υποστήριξε η διοίκηση της ΤΕΡΝΑ στην τελευταία γενική συνέλευση.

Η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή θα λειτουργεί στα τέλη του 2007 αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 250 MW, ενώ το 2010 θα φτάσουν τα 450 MW. Εντός του επόμενου χρόνου η εταιρία θα επεκταθεί και στο εξωτερικό, με πρώτους στόχους τις αγορές της Βαλκανικής και της Άπω Ανατολής.

Τα πρώτα υδροηλεκτρικά έργα της εταιρίας θα τεθούν σε λειτουργία στις αρχές του 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v