Νέα, φιλόδοξα σχέδια, όπως η κατασκευή της σιδηροδρομικής Εγνατίας μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), περιλαμβάνονται στο εκτενέστατο πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για τις υποδομές που παρουσιάστηκε χθες. Όμως, απουσιάζει ένα σημαντικό σημείο: Από πού θα βρεθούν τα κονδύλια για τα δεκάδες έργα που εξαγγέλλονται, όταν τα τελευταία χρόνια καθυστερούν διαγωνισμοί που σχεδιάζονται επί μία και πλέον δεκαετία, εξαιτίας του αρνητικού επενδυτικού κλίματος και των άδειων κρατικών ταμείων; Σε απλά ελληνικά, τα περισσότερα από τα έργα που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα είναι άγνωστο πότε θα υλοποιηθούν.
Επιπλέον, τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας εμφανίζονται να υπόσχονται πρωτοβουλίες, όπως π.χ. στον τομέα των Logistics, που νομοθετήθηκαν όταν είχαν τη διακυβέρνηση της χώρας, χωρίς να εφαρμόσουν ποτέ τους σχετικούς νόμους. Το ίδιο ισχύει και για τον περίφημο νέο σταθμό των ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, ο οποίος «προωθείται» εδώ και περίπου δέκα χρόνια, αλλά παραμένει όνειρο απατηλό για τους ταξιδιώτες.
Στην αγορά κατασκευών υποστηρίζουν πως το πρόγραμμα της ΝΔ είναι αναλυτικό όσον αφορά στα έργα και στις άλλες πρωτοβουλίες, αλλά εξαιρετικά ισχνό όσον αφορά στα εργαλεία χρηματοδότησης που θα αξιοποιηθούν. Πιθανώς επειδή τόσα λεφτά δεν υπάρχουν…
Τα στελέχη που συνέταξαν το πρόγραμμα παραδέχονται πως «ένα κρίσιμο ζήτημα που αντιμετωπίζουμε σήμερα είναι η περιορισμένη διαθέσιμη χρηματοδότηση για να ξεκινήσουν ή να ολοκληρωθούν έργα υποδομής. Είναι σημαντικό τα περιορισμένα κονδύλια που υπάρχουν να τα αξιοποιήσουμε σε υποδομές που θα παρέχουν τη μέγιστη οικονομική και κοινωνική απόδοση. Πρέπει να δώσουμε προστιθέμενη αξία και στο τελευταίο ευρώ που διαθέτει η χώρα μας».
Επειδή γνωρίζουν την απουσία πόρων, στη Νέα Δημοκρατία προτείνουν, για παράδειγμα, την κατασκευή της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας» (παράλληλα με τον οδικό άξονα) μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Το πρόγραμμα προβλέπει, επίσης, την «υλοποίηση των σιδηροδρομικών προσβάσεων στους λιμένες, που περιλαμβάνουν τόσο έργα υποδομής όσο και λειτουργικές παρεμβάσεις, προκειμένου να παρέχονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες και ένταξή τους στην εφοδιαστική αλυσίδα των Θαλάσσιων Διαδρόμων». Όμως ελάχιστα τέτοια έργα έχουν ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ, το οποίο στην ουσία θα χρηματοδοτήσει ημιτελείς εργολαβίες από την προηγούμενη προγραμματική περιόδο (2007-2013).
Η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ είχε προχωρήσει το σχέδιο νόμου για τα Logistics ,το οποίο ουδέποτε εφαρμόστηκε. Τώρα, στο πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπεται η «ίδρυση και οργάνωση Εμπορευματικών Κέντρων σε κατάλληλες περιοχές, για την τόνωση των συνδυασμένων μεταφορών της χώρας, την εξυπηρέτηση των εξωτερικών και διαμετακομιστικών μεταφορών, καθώς και την ανάδειξη της Ελλάδας σε κύρια Βαλκανική Πύλη, που συνδέεται με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές και παρευξείνιες αγορές». Όμως είναι άγνωστο πότε θα προχωρήσει ο διαγωνισμός για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, ενώ σημαντικά κεφάλαια απαιτούνται και για τα αντίστοιχα κέντρα στην Ηγουμενίτσα και στη Θεσσαλονίκη.
Στη ΝΔ ενέταξαν στο πρόγραμμά τους και την αναβάθμιση των αεροδρομίων της χώρας, πέραν των 14 αεροδρομίων, και κατασκευή νέων αερολιμένων όπου είναι ώριμα (π.χ. Καστέλι). Προβλέπεται, επίσης, η δημιουργία δικτύου μικρών αεροδρομίων και αεραθλητικών κέντρων, με αξιοποίηση των παλαιών στρατιωτικών αεροδρομίων για την προσέλκυση προσοδοφόρων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων (π.χ. αεροταξί, αεραθλητισμός, υψηλού επιπέδου τουρισμός κ.λπ).
Οι συντάκτες του προγράμματος κατανοούν, πάντως, πως ανεξάρτητα από τα σχέδια για νέα έργα, προτεραιότητα της επόμενης κυβέρνησης θα είναι η επιτάχυνση των έργων του τρέχοντος ΕΣΠΑ, που τους τελευταίους μήνες έχουν υπάρξει σημαντικές καθυστερήσεις ή έχει γίνει αναστολή των εργασιών τους, καθώς και η εξασφάλιση χρηματοδότησης έργων που κινδυνεύουν να μην έχουν ολοκληρωθεί μέχρι 31-12-2015.
Το ίδιο ισχύει και με τους μεγάλους οδικούς άξονες, οι εργασίες στους οποίους έχουν ανασταλεί ή κινούνται με αργούς ρυθμούς εξαιτίας των προβλημάτων χρηματοδότησης. Οσο για το αναλογικό, ψηφιακό σύστημα συλλογής διοδίων που θα εξασφαλίζει χαμηλές τιμές και αναλογική χρέωση που υπόσχεται η ΝΔ, συμπίπτει με τις αντίστοιχες εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ και προϋποθέτει αναμόρφωση των συμβάσεων παραχώρησης στους οδικούς άξονες. Υπενθυμίζεται πως οι συμβάσεις αναθεωρήθηκαν στα τέλη του 2013 επί κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, χωρίς να προβλεφθεί αναλογικό σύστημα διοδίων στους οδικούς άξονες.
Τεράστια κεφάλαια, τα οποία είναι άγνωστο από πού θα βρεθούν, θα απαιτηθούν και για την ανάπτυξη δικτύων πρόσβασης επόμενης γενιάς (NGAs), που επίσης προβλέπεται στο πρόγραμμα της ΝΔ. Η χώρα μας υστερεί πλέον έναντι της υπόλοιπης Ευρώπης στον τομέα των δικτύων Νέας Γενιάς, παρά τις σημαντικές επενδύσεις που πραγματοποιεί ο ΟΤΕ. Υστερεί, επίσης, και στα αντίστοιχα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας, εν μέσω του παραλογισμού και της υποκρισίας που διέπει το καθεστώς αδειοδότησης κεραιών. Στο πρόγραμμα προβλέπεται «η χάραξη πολιτικής για τη βέλτιστη χρήση φάσματος και την κάλυψη των αυξημένων αναγκών των δικτύων 4G και 5G, με ανακατανομή και αποδέσμευση φάσματος από υπηρεσίες που δεν αξιοποιούν σωστά το φάσμα, για την εκχώρηση προς χρήση σε δίκτυα νέας γενιάς (Συχνότητες όπως 700 MHz, 1,5 GHz και 2,3GHz).