Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΕΤΤ: Πρόστιμα ”μαμούθ” σε ΟΤΕ και εναλλακτικούς

Πρόστιμα άνω των 30 εκατ ευρώ επέβαλε σύμφωνα με πληροφορίες η ΕΕΤΤ στον ΟΤΕ και σε εναλλακτικούς παρόχους για παραβίαση κανόνων της αγοράς. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το πρόστιμο στον ΟΤΕ αγγίζει τα 24 εκατ. ευρώ.

ΕΕΤΤ: Πρόστιμα ”μαμούθ” σε ΟΤΕ και εναλλακτικούς
του Φώτη Κόλλια

Πρόστιμα άνω των 30 εκατ. ευρώ επέβαλε η ΕΕΤΤ στον ΟΤΕ και σε εναλλακτικούς παρόχους για παραβίαση κανόνων της αγοράς συνολικά, ενώ ο ΟΤΕ πήρε... τη μερίδα του λέοντος, καλούμενος να πληρώσει τα 27,4 εκατ. ευρώ.

Η ΕΕΤΤ είχε προειδοποιήσει τους παρόχους μετά από σωρεία παραπόνων καταναλωτών στο πλαίσιο της διαδικασίας του αδεσμοποίητου τοπικού βρόχου (η διαδικασία μέσω της οποίας ο καταναλωτής δεν καταβάλει πάγιο στον ΟΤΕ και συνδέεται στο δίκτυο των εναλλακτικών).

Τα βαριά πρόστιμα έρχονται μια ημέρα μετά από έκθεση του Παρατηρητηρίου για την ΚτΠ στην οποία επισημαίνεται ότι τα παράπονα από τους καταναλωτές αποτελούν μελανό σημείο στην ταχεία ανάπτυξη των ευρυζωνικών υπηρεσιών.

---- Το διοικητικό πρόστιμο στον ΟΤΕ για σοβαρή κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης και παράβαση του νόμου περί ελεύθερου ανταγωνισμού (περίπτωση ”συμπίεσης περιθωρίου – margin squeeze”)

Μετά από ελέγχους αναφορικά με καταγγελίες εταιρειών για τις πρακτικές και την τιμολογιακή πολιτική της ΟΤΕ Α.Ε. στις υπηρεσίες ευρυζωνικότητας (πακέτο προσφοράς Conn-X περιόδου 2004-2006), η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, λειτουργούσα ως Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες, διαπίστωσε σημαντικές παραβατικές συμπεριφορές και καταστρατήγηση διατάξεων του δικαίου του ελεύθερου ανταγωνισμού εκ μέρους της ΟΤΕ.

Ως εκ τούτου, αποφάσισε να επιβάλει την κάτωθι διοικητική κύρωση:

Διοικητικό πρόστιμο 20.000.000 ευρώ για την από το 2004 σοβαρότατη και διαρκή παραβίαση του άρθρου 2 του ν.703/1977 περί ελεύθερου ανταγωνισμού (δηλαδή κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης) στην Ελληνική αγορά της ευρυζωνικότητας, με τη μορφή ”συμπίεσης περιθωρίου - margin squeeze”.

Η καταχρηστική αυτή πρακτική δεν σχετίζεται τόσο με τις λιανικές τιμές των ευρυζωνικών προσφορών της ΟΤΕ, όσο με τη διαφορά ανάμεσα στις λιανικές τιμές και στα τιμολόγια χονδρικής, με κατάλληλη μείωση των οποίων (χονδρικών τιμών) θα μπορούσε να αποφευχθεί η παράβαση της ”συμπίεσης περιθωρίου”.

Η ΟΤΕ διατηρούσε διαφορά μεταξύ της χονδρικής τιμής (με την οποία πωλούσε τις ευρυζωνικές συνδέσεις ADSL στους εναλλακτικούς παρόχους) και της λιανικής τιμής (με την οποία πωλούσε την ίδια υπηρεσία στους δικούς της πελάτες), μικρότερη της από τους νόμους του ανταγωνισμού επιτρεπόμενης.

H διαφορά αυτή ήταν τόσο μικρή, που δεν επέτρεπε σε έναν αποτελεσματικό εναλλακτικό πάροχο να καλύψει τα αναγκαία έξοδα που απαιτούντο για να μπορέσει και αυτός να παρέχει λιανικές ευρυζωνικές υπηρεσίες ανταγωνιστικές με εκείνες της ΟΤΕ.

Συνέπεια των ανωτέρω ήταν, ο πάροχος αυτός είτε να εξαναγκαστεί να εγκαταλείψει την αγορά, είτε να υποχρεωθεί να πουλήσει στην ίδια λιανική τιμή με την ΟΤΕ, υφιστάμενος σημαντικές ζημιές.

Τέτοιες πρακτικές δύνανται να προκαλέσουν δυσμενείς επιπτώσεις στους ρυθμούς ανάπτυξης των παρόχων καθώς και στην οικονομική βιωσιμότητα τους. Μακροπρόθεσμα είναι πιθανό πάροχοι να οδηγούνται εκτός αγοράς και συνεπώς να μειωθεί ο ανταγωνισμός.

Η μείωση δε του ανταγωνισμού, επιφέρει υψηλότερες λιανικές τιμές και περιορισμό στην καινοτομία και στην προσφορά νέων υπηρεσιών προς τους τελικούς καταναλωτές.

Σχετικά με αυτήν την περίπτωση κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης, ο Πρόεδρος της ΕΕΤΤ Καθηγητής Νικήτας Αλεξανδρίδης δήλωσε: ”Η απελευθέρωση της αγοράς των ηλεκτρονικών επικοινωνιών απαιτεί απ’ όλες τις εταιρείες του κλάδου την αυστηρή τήρηση των αρχών του δικαίου του ανταγωνισμού και της υφιστάμενης νομοθεσίας. Η κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης από επιχειρήσεις με σημαντική ισχύ στην αγορά, μπορεί να λάβει τη μορφή της ”συμπίεσης περιθωρίου”, που οδηγεί στον περιορισμό του ανταγωνισμού, στον εξοβελισμό της καινοτομίας, και μακροπρόθεσμα, στην εκμετάλλευση των καταναλωτών.

Με τη σημερινή της απόφαση, η ΕΕΤΤ διατρανώνει την αφοσίωση της στην αυστηρή τήρηση των αρχών προστασίας του ανταγωνισμού, σύμφωνα με τις επιταγές του εθνικού και κοινοτικού πλαισίου. Καλούμε τον κυρίαρχο τηλεπικοινωνιακό πάροχο να συμμορφωθεί πλήρως με την νέα πραγματικότητα και με τις ειδικές υποχρεώσεις που συνοδεύουν κάθε πάροχο με σημαντική ισχύ στην αγορά.

Η συνεχιζόμενη εξάπλωση των ηλεκτρονικών επικοινωνιών στην πατρίδα μας προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες για όλες τις επιχειρήσεις, και ιδίως για εκείνες που εστιάζουν σε καινοτόμες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και σε σύγχρονες υποδομές πρόσβασης. Η ΕΕΤΤ θα παραμείνει εγγυητής των αρχών του ανόθευτου ανταγωνισμού, χωρίς παρεκκλίσεις και συμβιβασμούς, με τη βεβαιότητα ότι η παρατηρούμενη πρόοδος θα επιταχυνθεί, προκειμένου να καλυφθεί σύντομα το ψηφιακό χάσμα που χωρίζει τη χώρα μας από τις άλλες χώρες της ΕΕ.”

--- Διοικητικά Πρόστιμα σε Εταιρείες Παροχής Υπηρεσιών Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών

Μετά από την ανάλυση των στοιχείων μεγάλου αριθμού καταγγελιών, τόσο άλλων εταιρειών κατά της ΟΤΕ όσο και καταναλωτών κατά εταιρειών παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, ως προς το είδος και την ποιότητα των υπηρεσιών που αυτές προσφέρουν, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων διαπίστωσε σημαντικές παραβατικές συμπεριφορές και καταστρατήγηση του νόμου από τις εταιρείες, οι οποίες συμπεριφορές την οδήγησαν στο να επιβάλει ομόφωνα αντίστοιχες διοικητικές κυρώσεις.

Α) Διοικητικά πρόστιμα για την παραβίαση της νομοθεσίας ηλεκτρονικών επικοινωνιών σε σχέση με την προστασία των καταναλωτών

1) Στην εταιρεία ΤΕΛΛΑΣ διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους 1.550.000 ευρώ, για παραβιάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας αναφορικά με την Προεπιλογή Φορέα, και την Παροχή Αδεσμοποίητης Πρόσβασης στον Τοπικό Βρόχο. Οι ως άνω παραβάσεις, οι οποίες διαπιστώθηκαν κατόπιν διενέργειας από την ΕΕΤΤ τριών αυτοτελών ακροάσεων με αντικείμενο την Προεπιλογή Φορέα, κάθε μία εκ των οποίων αφορούσε μεγάλο αριθμό καταγγελιών καταναλωτών και μίας ακρόασης με αντικείμενο την παροχή αδεσμοποίητης πρόσβασης στον τοπικό βρόχο, εν συντομία έχουν ως εξής:



Αυθαίρετη ενεργοποίηση προεπιλογής φορέα, εξακολούθηση χρέωσης συνδρομητών μετά την κατάργηση της προεπιλογής, αυθαίρετη ακύρωση αιτήσεων κατάργησης προεπιλογής φορέα, καθυστέρηση στην υπαναχώρηση/κατάργηση προεπιλογής φορέα, μη παροχή στοιχείων σε σχέση με ζητήματα καταναλωτών, υπερβολικά μεγάλοι χρόνοι αναμονής στις υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών, καθυστερημένη προώθηση αιτημάτων για παροχή ΤοΒ στην ΟΤΕ, ελλιπής ενημέρωση σε σχέση με διαθεσιμότητα υπηρεσιών, διακοπές στην παροχή υπηρεσιών λόγω βλαβών.

2) Στην εταιρεία VIVODI, διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους 200.000 ευρώ, για παραβιάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας αναφορικά με την Προεπιλογή Φορέα και την Παροχή Αδεσμοποίητης πρόσβασης στον Τοπικό Βρόχο. Οι παραβάσεις, οι οποίες διαπιστώθηκαν κατόπιν διενέργειας από την ΕΕΤΤ μίας ακρόασης με αντικείμενο την προεπιλογή φορέα η οποία αφορούσε μεγάλο αριθμό καταγγελιών καταναλωτών και μίας ακρόασης με αντικείμενο την αδεσμοποίητη πρόσβαση στον τοπικό βρόχο, εν συντομία έχουν ως εξής:

Αυθαίρετη ενεργοποίηση προεπιλογής, μη παροχή στοιχείων σε σχέση με ζητήματα καταναλωτών, υπερβολικά μεγάλοι χρόνοι αναμονής στις υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών.

3) Στην εταιρεία TELEDOME, διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους 1.200.000 ευρώ, για παραβιάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας αναφορικά με την Προεπιλογή Φορέα και την Παροχή Αδεσμοποίητης Πρόσβασης στον Τοπικό Βρόχο. Οι παραβάσεις, οι οποίες διαπιστώθηκαν κατόπιν διενέργειας από την ΕΕΤΤ δύο αυτοτελών ακροάσεων με αντικείμενο την προεπιλογή φορέα κάθε μία εκ των οποίων αφορούσε μεγάλο αριθμό καταγγελιών καταναλωτών, και μίας ακρόασης με αντικείμενο την αδεσμοποίητη πρόσβαση στον τοπικό βρόχο, εν συντομία έχουν ως εξής:

Αυθαίρετη ενεργοποίηση προεπιλογής, μη παροχή στοιχείων σε σχέση με ζητήματα καταναλωτών, κακή ποιότητα παροχής υπηρεσιών, υπερβολικά τέλη απενεργοποίησης.

4) Στην εταιρεία FORTHNET, διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους 350.000 ευρώ, για παραβιάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας αναφορικά με την Προεπιλογή Φορέα και με την Παροχή Αδεσμοποίητης Πρόσβασης στον Τοπικό Βρόχο. Οι παραβάσεις, οι οποίες διαπιστώθηκαν κατόπιν διενέργειας από την ΕΕΤΤ μίας ακρόασης με αντικείμενο την προεπιλογή φορέα η οποία αφορούσε μεγάλο αριθμό καταγγελιών καταναλωτών και μίας ακρόασης με αντικείμενο την αδεσμοποίητη πρόσβαση στον τοπικό βρόχο, εν συντομία έχουν ως εξής:

Αυθαίρετη ενεργοποίηση προεπιλογής, μη παροχή στοιχείων σε σχέση με ζητήματα καταναλωτών, καθυστερημένη προώθηση αιτημάτων για παροχή ΤοΒ στον ΟΤΕ, υπερβολικά μεγάλοι χρόνοι αναμονής στις υπηρεσίες εξυπηρέτησης πελατών.

5) Στην εταιρεία H.O.L., διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους 50.000 ευρώ, για παραβίαση της ισχύουσας νομοθεσίας αναφορικά με την Παροχή Αδεσμοποίητης πρόσβασης στον Τοπικό Βρόχο, η οποία συνίσταται στη μη παροχή στοιχείων σε σχέση με ζητήματα καταναλωτών και η οποία διαπιστώθηκε κατόπιν διενέργειας σχετικής ακρόασης από την ΕΕΤΤ.

6) Στην εταιρεία MAKNAN, διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους 1.000.000 ευρώ, για παραβιάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας αναφορικά με αριθμούς υψηλής χρέωσης (υπόθεση Dialers), οι οποίες διαπιστώθηκαν κατόπιν διενέργειας δύο αυτοτελών ακροάσεων από την ΕΕΤΤ κάθε μία εκ των οποίων αφορούσε σημαντικό αριθμό καταγγελιών καταναλωτών. Στις ανωτέρω περιπτώσεις η ΕΕΤΤ, πέραν των προστίμων που επέβαλε, απηύθυνε σύσταση για τη μη είσπραξη των ποσών των λογαριασμών όπου εμφανίζονται οι αυθαίρετες χρεώσεις, ενώ προτίθεται άμεσα να κοινοποιήσει τις αποφάσεις της στην Γενική Γραμματεία Καταναλωτή για τις δικές της ενέργειες αναφορικά με την νομοθεσία περί προστασίας των καταναλωτών.

Σχετικά με τις ανωτέρω παραβιάσεις σε σχέση με την προστασία των καταναλωτών, ο Πρόεδρος της ΕΕΤΤ Καθηγητής Νικήτας Αλεξανδρίδης δήλωσε: ”Με τις ανωτέρω αποφάσεις της, η ΕΕΤΤ επαναβεβαιώνει την αποφασιστικότητά της όσον αφορά στην καταπολέμηση των αθέμιτων πρακτικών που παραβιάζουν τη βούληση των καταναλωτών. Οι διαπιστωθείσες παραβάσεις στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη αγορά των ευρυζωνικών υπηρεσιών, αποτελούν σημαντική πρόκληση για την ΕΕΤΤ.

Όσες επιχειρήσεις συνεχίσουν να ”αλιεύουν” πελάτες με παρόμοιες απαράδεκτες μεθόδους θα έχουν να αντιμετωπίσουν ακόμα πιο αυστηρές συνέπειες. Η απελευθέρωση της αγοράς δεν μπορεί και δεν πρέπει να συνδυαστεί με φαινόμενα ασυδοσίας και εκμετάλλευσης των καταναλωτών.”

Β) Διάφορα διοικητικά πρόστιμα στην εταιρεία ΟΤΕ.

1) Διοικητικό πρόστιμο ύψους 1.000.000 ευρώ για παραβιάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας περί παραβίασης της υποχρέωσής του να καταβάλλει ποινικές ρήτρες για καθυστερήσεις στην παράδοση και αποκατάσταση βλαβών μισθωμένων γραμμών.

2) Διοικητικό πρόστιμο ύψους 500.000 ευρώ για παραβίαση της Προσωρινής Διάταξης της ΕΕΤΤ, με την οποία επέβαλε την αποκατάσταση σε ποσοστό 60% της λειτουργίας των κυκλωμάτων της εταιρείας TELEPASSPORT με ταυτόχρονη κατάθεση εγγυητικής επιστολής και παράβαση της περί ανταγωνισμού νομοθεσίας και ιδίως για άρνηση παροχής πρόσβασης (διασύνδεσης) στην εταιρεία ”TELEPASSPORT”, γεγονός που συνιστά καταχρηστική εκμετάλλευση της δεσπόζουσας θέσης της ΟΤΕ.

3) Διοικητικό πρόστιμο ύψους 500.000 ευρώ εξαιτίας μη συμμόρφωσής της με εκδοθείσα απόφαση της ΕΕΤΤ (στα πλαίσια της επίλυσης σχετικής διαφοράς μεταξύ των εταιρειών VODAFONE και ΟΤΕ), η οποία όριζε τις υποχρεώσεις της ΟΤΕ για παροχή συνεγκατάστασης και διασύνδεσης 72 ασυρματικών κυκλωμάτων της VODAFONE.

4) Διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους 4.000.000 ευρώ για παραβιάσεις της ισχύουσας νομοθεσίας αναφορικά με την υποχρέωση συμμόρφωσης προς τις αποφάσεις κοστολογικού ελέγχου της ΕΕΤΤ για το έτος 2003, καθώς και για τις εν γένει υποχρεώσεις του απόδειξης κοστοστρέφειας μισθωμένων γραμμών χονδρικής (συμπεριλαμβανομένων των μισθωμένων γραμμών διασύνδεσης).

5) Διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους 1.250.000 ευρώ για τη μη συμμόρφωση της ΟΤΕ σε απόφαση προσωρινών μέτρων της ΕΕΤΤ που του επέβαλαν υποχρεώσεις σχετικά με την εφαρμογή της Αδεσμοποίητης Πρόσβασης στον Τοπικό Βρόχο (Α.Π.Τ.Β.).

Γ) Έγκριση προσφοράς Conn-X Talk της ΟΤΕ Α.Ε.

Αναλύοντας τα στοιχεία που προσκόμισε την 25/7/2007 η ΟΤΕ Α.Ε., η ΕΕΤΤ ενέκρινε την συγκεκριμένη μορφή του προγράμματός της Conn-X Talk.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v