Αιολικά: Ανοίγει ο δρόμος για 610 μεγαβάτ στην Εύβοια

Ο ΑΔΜΗΕ έθεσε σε λειτουργία τη νέα γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας που συνδέει την Εύβοια με την Αττική, η οποία κατασκευάστηκε για την απορρόφηση αιολικής ενέργειας από το δίκτυο. Στην αναμονή 42 άδειες για 610 μεγαβάτ αιολικών κυρίως στη Νότια Εύβοια. Στα 82,8 εκατομμύρια το κόστος της επέκτασης. Καταμερισμός του κόστους στους χρήστες.

Αιολικά: Ανοίγει ο δρόμος για 610 μεγαβάτ στην Εύβοια

Ανοίγει ο δρόμος για την ολοκλήρωση επενδύσεων σε αιολικά πάρκα, τα οποία έχουν λάβει άδειες για τη Νότια Εύβοια και τα διασυνδεμένα νησιά Άνδρος και Τήνος. Η πραγματοποίηση των επενδύσεων με βάση τις άδειες που είχαν εκδοθεί από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, δυσχεραίνονταν από την αδυναμία του υπάρχοντος δικτύου στη Νότια Εύβοια να απορροφήσει την παραγόμενη ενέργεια από το μεγάλο αιολικό δυναμικό της περιοχής.

Έτσι την ίδια περίοδο αποφασίστηκε η ενίσχυση του δικτύου με την κατασκευή της γραμμής υψηλής τάσης Νέα Μάκρη –Πολυπόταμος, η οποία στο μεγαλύτερο μέρος της είναι υποβρύχια. Στις 24 Ιουλίου, ο ΑΔΜΗΕ, ως διαχειριστής του δικτύου υψηλής τάσης, ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε η ηλέκτριση της νέας γραμμής οπότε ξεκίνησε και η δοκιμαστική λειτουργία της. Η ημερομηνία αυτή αποτελεί το συμφωνημένο με τους επενδυτές χρονικό ορόσημο, προκειμένου εντός τριών μηνών να καταθέσουν τις αιτήσεις για τη σύναψη συμβάσεων σύνδεσης με το δίκτυο.

Σύμφωνα με τους πίνακες των αδειών αιολικών πάρκων, που θα έχουν δικαίωμα να κάνουν χρήση της νέας γραμμής μεταφοράς, η συνολική ισχύς των αιολικών πάρκων που θα μπορούσαν να κατασκευαστούν ανέρχεται σε περίπου 610 μεγαβάτ με 42 αιτήσεις εκ μέρους εταιρειών. Από την ισχύ αυτή, τα περίπου 55 μεγαβάτ αιολικών αφορούν τα νησιά Άνδρο και Τήνο (46,8 και 7,5 αντίστοιχα) και όλη η υπόλοιπη ισχύς τη Νότια και Κεντρική Εύβοια.

Αξίζει να σημειωθεί εδώ, ότι η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου πέρασε πάρα πολλές φάσεις, καθώς θα έπρεπε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της χρηματοδότησης λόγω του μεγάλου του κόστους. Έτσι το έργο στο σημαντικότερο μέρος του που είναι το υποβρύχιο καλώδιο Πολυπόταμος - Νέα Μάκρη, χαρακτηρίστηκε ως «έργο επέκτασης» στη χρηματοδότηση του οποίου συμμετέχουν και οι χρήστες του. Στη συνέχεια, όπως ήταν αναμενόμενο, η κατασκευή του αντιμετώπισε τα γνωστά προβλήματα με τις εγκρίσεις από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τις προσφυγές στο ΣτΕ, παρόλο που μεγάλο μέρος της χερσαίας όδευσης στην περιοχή της Νέας Μάκρης, στην Αττική, υπογειοποιήθηκε.

Ειδικότερα και σε ό,τι αφορά στην κάλυψη του κόστους κατασκευής, μετά από διαβούλευση με τους υποψήφιους επενδυτές, το 2011 συμφωνήθηκε και εκδόθηκαν δύο αποφάσεις από τη ΡΑΕ, με τις οποίες καθορίζεται η μεθοδολογία για τον επιμερισμό του κόστους του «έργου επέκτασης» ύψους 82,8 εκατομμυρίων ευρώ, στις άδειες που εκδόθηκαν και σε περίπτωση που αυτές δεν καταλήξουν σε επένδυση, στις νέες άδειες που θα εκδοθούν. Μάλιστα προβλέφθηκε οι υποψήφιοι επενδυτές να καταθέσουν δύο τραπεζικές εγγυήσεις για το 8% του κόστους του έργου που τους αντιστοιχεί, ενώ ο ΑΔΜΗΕ με χθεσινή του επιστολή προς τους επενδυτές, ζήτησε να φροντίσουν ώστε μέχρι το τέλος Αυγούστου η χρονική ισχύς των εγγυητικών να παραταθεί για την 31 Ιανουαρίου 2016.

Τέλος σημειώνεται ότι η Νότια Εύβοια είναι από τις περιοχές της χώρας με το υψηλότερο αιολικό δυναμικό. Μέχρι στιγμής λειτουργούν αιολικά περίπου 210 μεγαβάτ, έναντι των περίπου 800-900 που μπορούν να εγκατασταθούν. Στους υποψήφιους επενδυτές, περιλαμβάνονται οι περισσότεροι και μεγαλύτεροι «παίκτες» στην αιολική ενέργεια, καθώς από τις αρχές της δεκαετίας είχαν δεσμεύσει χώρους για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v