Εντός του Αυγούστου έχει προγραμματισθεί να συζητηθεί στη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν το θέμα της επιβολής παρακρατούμενου φόρου 26% στις συναλλαγές μεταξύ εγχώριων επιχειρήσεων, με άλλες που έχουν έδρα σε κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς.
H Βουλγαρία έχει προσφύγει εναντίον της Ελλάδας στη Διεύθυνση Ανταγωνισμού, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν πράγματι η διάταξη αυτή παραβιάζει τις θεμελιώδεις αρχές του Ευρωπαϊκού Δικαίου και συνεπώς εάν θα κινηθούν οι σχετικές νομικές διαδικασίες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της Ελλάδας.
Την ίδια στιγμή, πιέσεις δέχεται και η ιρλανδική κυβέρνηση για να συνταχθεί με τη θέση της Βουλγαρίας εν όψει της συζήτησης του θέματος στην Κομισιόν.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ελληνόκτητη επιχείρηση με πολυεθνική δραστηριότητα και έδρα την Ιρλανδία έχει ζητήσει με επιστολή της από την ιρλανδική κυβέρνηση να παρέμβει κατά της επιβολής του παρακρατούμενου φόρου 26% στη σχετική συζήτηση που θα διενεργηθεί στην Κομισιόν.
Υπενθυμίζεται ότι με τις διατάξεις του Ν.4321/2015 τροποποιήθηκε το άρθρο 23 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Ν.4172/2013) και προστέθηκαν στις μη εκπίπτουσες δαπάνες οι δαπάνες προς επιχειρήσεις που έχουν τη φορολογική τους κατοικία στα ως άνω κράτη.
Προκειμένου να γίνεται δεκτή ως φορολογική εκπίπτουσα η δαπάνη, η ελληνική επιχείρηση υποχρεούται πλέον να προκαταβάλει «παρακρατούμενο» φόρο 26% επί οποιασδήποτε πληρωμής προς τις επιχειρήσεις αυτών των κρατών.
Κατόπιν θα ακολουθείται μία διαδικασία υποβολής διαφόρων δικαιολογητικών προς τις ελληνικές φορολογικές αρχές, ώστε να αποδεικνύεται ότι οι εν λόγω συναλλαγές ήταν συνήθεις συναλλαγές που διενεργήθηκαν στις τρέχουσες τιμές της αγοράς (άρα δεν έγιναν με σκοπό τη φοροδιαφυγή ή φοροαποφυγή) και, σε αυτή την περίπτωση, οι ελληνικές φορολογικές αρχές θα επιστρέφουν αζημίως τον «προκαταβληθέντα» φόρο.
Η κυβέρνηση είχε υποσχεθεί την απάλυνση των διατάξεων, κάτι που δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα, ενώ υπήρξαν και πληροφορίες για κατάργηση της διάταξης.
Η διάταξη στερεί από τις ελληνικές επιχειρήσεις περαιτέρω ρευστότητα 26% επί όλων των συναλλαγών τους με τις επιχειρήσεις των κρατών αυτών σε μία εποχή όπου η αγορά διέρχεται σοβαρή κρίση ρευστότητας.
Ανεξαρτήτως, πάντως, της αμφιλεγόμενης νομικής υπόστασης της διάταξης, είναι σίγουρο ότι αυτή πλήττει τις διμερείς εμπορικές σχέσεις της Ελλάδας με όλα αυτά τα κράτη, ειδικά δε με τη Βουλγαρία, όπου οι συναλλαγές με ελληνικές επιχειρήσεις της Βορείου Ελλάδος είναι πολυάριθμες και σε καθημερινή βάση, δηλώνει στο Euro2day.gr ο Ηλίας Σακελλαρίου, νομικός με ειδίκευση στη φορολογία επιχειρήσεων, της εταιρείας Unity Four.
Ο ίδιος εκτιμά ότι αποτελεί μονόδρομο η κατάργηση της αμφιλεγόμενης και έωλης διάταξης, μετά τη συμφωνία της Ελλάδας με την ευρωζώνη για την παροχή δανείου από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας, και τη δέσμευση που ανέλαβε η Ελλάδα για κατάργηση όλων των νόμων που νομοθετήθηκαν μονομερώς εντός του 2015.