Οι επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη στα ενεργειακά και η ομαλή εξέλιξη στα μεγάλα projects δείχνουν ότι είναι τα πρώτα θύματα του capital control που επιβλήθηκε στη κίνηση κεφαλαίων.
Ωστόσο, ακόμη και αν το πρόβλημα αυτό, βρεθεί τρόπος να ρυθμιστεί τις επόμενες μέρες, την αβεβαιότητα και την έλλειψη αξιοπιστίας της Ελλάδας, ως οικονομικού χώρου, θα συνεχίσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα να την υφίστανται οι ελληνικές επιχειρήσεις που συνεργάζονται με εταιρείες του εξωτερικού.
Όπως λένε στο Euro2day.gr άνθρωποι της αγοράς, οι εισροές στον τομέα της ενέργειας, δηλαδή εξοπλισμός, ανταλλακτικά και μέρος των παρεχόμενων υπηρεσιών, είναι εισαγόμενα.
Ηδη εταιρείες που έχουν σε εξέλιξη επενδύσεις, δέχονται συνεχή ερωτήματα από τους προμηθευτές τους για το κατά πόσο θα είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους. Επιπλέον το μεγαλύτερο μέρος των ανταλλακτικών και του εξοπλισμού για τα χιλιάδες φωτοβολταϊκά που είναι εγκατεστημένα στη χώρα, είναι εισαγόμενα.
Οι δε εισαγωγείς τους, αντιμετωπίζουν εδώ και μήνες τα προβλήματα όλων των εισαγωγέων με τις προκαταβολές του συνόλου της αξίας, την εξασφάλιση εγγυητικών κλπ, τα οποία επιδεινώνονται με τους ελέγχους στη κίνηση κεφαλαίων.
Ας σημειωθεί εδώ ότι επενδύσεις υψηλού κόστους βρίσκονται σε εξέλιξη στα αιολικά πάρκα (κόστος περίπου 1,1-1,3 εκατομμύρια ευρώ το εγκατεστημένο μεγαβάτ), ενώ και η ΔΕΗ αναμένεται σε μικρό χρονικό διάστημα να ξεκινήσει την υλοποίηση της επένδυσης για την λιγνιτική μονάδα ηλεκτροπαραγωγής προϋπολογισμού περίπου 1,4 δισ. ευρώ.
Από τους εξαγωγείς, η Energean που παράγει και πουλά αργό πετρέλαιο στη ΒΡ, εφόσον συνεχιστούν οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων, δεν θα μπορέσει να αξιοποιήσει τις εισπράξεις από την πώληση πετρελαίου για την πληρωμή των προμηθευτών της. Ενώ δηλαδή η εταιρεία έχει εξασφαλισμένο cash flow από τις πωλήσεις πετρελαίου για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού της προγράμματος, (σεισμικές έρευνες, γεωτρήσεις, εκμετάλλευση κοιτασμάτων) συνέχιση ή διεύρυνση των προβλημάτων στις τραπεζικές συναλλαγές, θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ολοκλήρωσή του.
Τέλος, δεν πρέπει να αγνοείται ότι το όλο κλίμα που έχει διαμορφωθεί στην Ελλάδα, λειτουργεί αρνητικά στην προσέλκυση επενδυτών για τις έρευνες στις θαλάσσιες περιοχές του Ιονίου και της νότιας Κρήτης.
Οι πληρωμές με κάρτες στα πρατήρια
Ασαφές συνεχίζει να παραμένει το τοπίο αναφορικά με τις πληρωμές με κάρτες στα πρατήρια για αγορά καυσίμων, πρόβλημα που προέκυψε από το βράδυ της Κυριακής, όταν ανακοινώθηκε το κλείσιμο των τραπεζών, με αποτέλεσμα τεράστια αναστάτωση σε καταναλωτές και πρατηριούχους.
Σύμφωνα με εκπροσώπους εταιρειών, η αποδοχή ή όχι πιστωτικής κάρτας, είναι καταρχήν θέμα του ίδιου του πρατηριούχου.
Ωστόσο παρατηρούν οι ίδιοι, ότι από τη στιγμή που δεν έχουν διευκρινιστεί ακριβώς οι όροι στη διακίνηση κεφαλαίων, υπάρχει ο φόβος για τον πρατηριούχο να πιστωθεί ο λογαριασμός του από τη χρέωση της πιστωτικής κάρτας, αλλά ο ίδιος να μην μπορεί να κάνει ανάληψη, να εκδώσει επιταγή ή να κάνει τη μεταφορά ποσού, για την αγορά καυσίμων.
Έτσι σύμφωνα με πληροφορίες, κάποιες εταιρείες συνιστούν στους συνεργαζόμενους πρατηριούχους να αποφεύγουν κατά το δυνατόν τις πληρωμές με κάρτες και να δέχονται μόνο μετρητά, ώστε να είναι σε θέση να καταβάλλουν την αξία των καυσίμων που αγοράζουν.
Το πρόβλημα αυτό το αντιμετωπίζει ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων, για τα πρατήρια με τα σήματα ΕΚΟ και ΒΡ.
Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωσή του ο ελληνικός όμιλος σημειώνει ότι όλα τα ιδιολειτουργούμενα, ελεγχόμενα καθώς και τα πρατήρια τρίτων που φέρουν τα σήματα ΕΚΟ και ΒΡ και τα οποία είναι συμβεβλημένα με το τραπεζικό σύστημα, αποδέχονται πιστωτικές, χρεωστικές και κάρτες στόλου των καταναλωτών.