Συμφωνία εντός εβδομάδας ή επαναδημοπράτηση για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Τα δύο σενάρια που παρουσίασε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και η αντίστροφη μέτρηση για την τύχη του μεγάλου έργου. Σε 6 μήνες μπορεί να γίνει η επαναδημοπράτηση των υπολοιπόμενων εργασιών του έργου.

Συμφωνία εντός εβδομάδας ή επαναδημοπράτηση για το Μετρό Θεσσαλονίκης

Με εξωδικαστικό συμβιβασμό ή διάλυση της εργολαβίας και επαναδημοπράτηση του έργου κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης απειλεί το υπουργείο Οικονομίας την κοινοπραξία υπό την ΑΕΓΕΚ.

Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε χθες το βράδυ στη Βουλή, κατά τη διάρκεια συζήτησης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, πως την επόμενη εβδομάδα θα είναι η τελευταία συνάντηση που ζήτησε η κοινοπραξία "για να δούμε αν υπάρχει συμφωνία ή όχι".

Ο κ. Σπίρτζης αποκάλυψε, μάλιστα, πως η κοινοπραξία έχει ήδη πωλήσει τους μετροπόντικες που προορίζονταν για τη βασική γραμμή του μετρό Θεσσαλονίκης στην ΑΚΤΩΡ η οποία έχει αναλάβει την επέκταση της γραμμής προς την Καλαμαριά!

Η Αττικό Μετρό, είπε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, θα προχωρήσει σε έλεγχο ώστε να διαπιστωθεί αν η συγκεκριμένη συναλλαγή είναι νόμιμη. Πρόσθεσε, πως αν η κοινοπραξία επιθυμεί να παραμείνει, με συμβιβασμό, στο έργο, τότε είναι εφικτή η ολοκλήρωσή του στο δεύτερο εξάμηνο του 2018.

Ο Χρήστος Σπίρτζης μίλησε ακόμα και για "μεθοδεύσεις και εκβιασμούς" που εξελίσσονται σε σειρά δημοσίων έργων αναφέροντας το παράδειγμα της λεγόμενης "παραϊόνιας οδού", τον κάθετο άξονα του Εβρου (εργολάβος είναι πάλι η ΑΕΓΕΚ), κλπ. Ζήτησε από την κοινοπραξία "να συνετιστεί και να ξεσυνηθίσει αυτά στα οποία είχε εθιστεί". 

Το δημόσιο, όπως είπε ο αρμόδιος υπουργός, έχει δύο δρόμους: Ο πρώτος είναι η συνέχιση της υφιστάμενης εργολαβίας κάτι στο οποίο δεν βοηθάει ο ανάδοχος ο οποίος συνδέει την παραμονή του στο έργο με την ικανοποίηση αποζημιώσεων μέσω της διαιτησίας, ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Ο δεύτερος είναι η επίτευξη συμφωνίας "η οποία δεν θα καταστρατηγεί την υφιστάμενη σύμβαση" με πρόσθετο κόστος, το οποίο κατά τον κ. Σπίρτζη θα υπολογιστεί "με απόλυτη τεκμηρίωση και όχι σε λογική παζαριού που επιχειρείται από την κοινοπραξία".

Τόνισε πως "σε μία σύμβαση 900 εκατ. ευρώ, η οποία έχει απορροφήσει ήδη 350 εκατ. ευρώ, δεν μπορεί να διεκδικούνται 680 εκατ. ευρώ". Όπως είπε ο κ. Σπίρτζης, ο ανάδοχος διεκδικεί 682 εκατ. ευρώ. Οι διαιτησίες που έχουν εκδικαστεί αφορούν τμήμα διεκδικήσεων αξίας 392 εκατ. ευρώ και εκκρεμεί η εκδίκαση άλλων 290 εκατ. ευρώ. Υπέρ του αναδόχου έχουν εκδικαστεί και καταβληθεί 8,9 εκατ. ευρώ, ενώ εκκρεμεί η υλοποίηση αποφάσεων 20 εκατ. ευρώ είπε ο κ. Σπίρτζης, ο οποίος παρατήρησε ότι το ποσοστό ικανοποίησης του αναδόχου εκτιμάται σε 10%. Ο ίδιος θεωρεί πως η διεκδίκηση υπέρογκων αποζημιώσεων αποτελεί στρατηγική του αναδόχου, ο οποίος, μάλιστα, "επαναφέρει συνεχώς διαφωνίες κι αιτήματα που έχουν ήδη κριθεί".

Πρόσθεσε πως το πρόσθετο τίμημα θα προσδιοριστεί από την κοινή ομάδα που ανέλαβε την διαπραγμάτευση, η οποία θα λάβει υπόψη τις αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων, τις αποζημιώσεις για τις θετικές ζημιές και τις μελλοντικές εργασίες, τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών. Παράλληλα, όμως, η κοινοπραξία θα κληθεί να παραιτηθεί από κάθε διεκδίκηση - τωρινή και μελλοντική - και απόσυρση από τις αγωγές που έχει καταθέσει στα δικαστήρια.

Στην περίπτωση που δεν επέλθει συμφωνία μέσα στην επόμενη εβδομάδα, η κυβέρνηση θα εκκινήσει " διαδικασίες έκπτωσης του αναδόχου του έργου και επαναδημοπράτησης των εργασιών".

Οπως είπε ο Χρ. Σπίρτζης, "πρέπει κάποια στιγμή να καταλάβουν ότι δεν θα κρατάνε όμηρο ούτε το ελληνικό δημόσιο ούτε την κοινωνία με διάφορους τρόπους και μεθοδεύσεις". Εξήγησε πως σύμφωνα με την Αττικό Μετρό, η επαναδημοπράτηση των υπολοιπόμενων εργασιών του έργου μπορεί να γίνει σε περίπου έξι μήνες. Ταυτόχρονα άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο διεκδικήσεων του δημοσίου από τον σημερινό ανάδοχο.

Στην περίπτωση επαναδημοπράτησης του έργου, μπορεί να υπάρχει καθυστέρηση, όμως από την άλλη πλευρά, κατά τον κ. Σπίρτζη θα μπορεί να προβλέπει καλύτερα τις πιθανές καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογικών ή απαλλοτριώσεων, θα μπορούν να προβλεφθούν συστήματα νέας τεχνολογίας αλλά και ενιαίος σχεδιασμός με την επέκταση της Καλαμαριάς και τις μελλοντικές επεκτάσεις προς Σταυρούπολη, Εύοσμο και Αεροδρόμιο.
Η πορεία του έργου

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Σπίρτζης οι απορροφήσεις πόρων έφτασαν τα 455 εκατ. ευρώ και πρόοδο 47%, η αρχαιολογία έχει απορροφήσει 90 εκατ. ευρώ, η ολοκλήρωση του φυσικού αντικειμένου ανέρχεται σε 38%, τα έργα πολιτικού μηχανικού έχουν πρόοδο 55%, η ολοκλήρωση των σηράγγων φτάνει το 73%, ενώ οι μελέτες καλύπτουν το 75% του έργου.

Το υπολειπόμενο οικονομικό αντικείμενο ανέρχεται σε 93 εκατ. ευρώ για τα έργα πολιτικού μηχανικού, 49 εκατ. ευρώ για τους μετροπόντικες (ΤΒΜ), 41 εκατ. ευρώ για τα αρχιτεκτονικά, 281 για τα ηλεκτρομηχανολογικά Συστήματα και την Σηματοδότηση και 105 εκατ. ευρώ για το Τροχαίο Υλικό (συρμοί). Μέχρι στιγμής, έχουν ολοκληρωθεί πέντε σταθμοί, σε προχωρημένο στάδιο βρίσκονται έξι σταθμοί και στους υπόλοιπους υπάρχουν προβλήματα, τα οποία όμως δεν είναι τόσο προχωρημένα.

Ο διευθυντής του μετρό Θεσσαλονίκης Γ. Κωνσταντινίδης τόνισε πως σε περίπτωση διάλυσης της εργολαβίας εκπίπτουν εγγυητικές επιστολές άνω των 100 εκατ. ευρώ της κοινοπραξίας. Το έργο έχει λάβει μη αποσβεσθείσα προκαταβολή 65,5 εκατ. ευρώ και εάν δεν ολοκληρωθεί η σύμβαση, η κοινοπραξία θα πρέπει να επιστρέψει το ποσόν. Ο ίδιος υποστήριξε πως όλα τα ερωτήματα της Κομισιόν έχουν απαντηθεί και δεν υπάρχει προς στιγμήν πρόβλημα χρηματοδότησης από τις Βρυξέλλες.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v