Σενάρια συμβιβασμού στο δημοσιονομικό πεδίο μέσω βελτιωμένων – από πλευράς δημοσιονομικής απόδοσης- προτάσεων στα μέτωπα του ΦΠΑ και των πρόωρων συντάξεων προετοιμάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι νέες αυτές αλλαγές στις προτάσεις είναι ικανές να γεφυρώσουν σημαντικό μέρος της απόκλισης του 0,5% του ΑΕΠ που χωρίζει τις δύο πλευρές καθώς αποδίδουν κοντά στα 650 εκατ. ευρώ από τα περίπου 900 εκατ. της απόστασης.
Συγκεκριμένα, στο τραπέζι των υποψήφιων νέων προτάσεων έχει πέσει η ιδέα μετάταξης του κλάδου της εστίασης από το 13% και πάλι στο 23% με διατήρηση των τροφίμων όμως στο 13% (Ο Αλ. Φλαμπουράρης δήλωσε πάντως σήμερα ότι ο ΦΠΑ στην εστίαση θα παραμείνει στο 13%)
Διατηρώντας αμετάβλητα τα υπόλοιπα στοιχεία της τελευταίας πρότασης για τον ΦΠΑ, η απόδοση των μαζικών μετατάξεων αυξάνεται από το 0,76% του ΑΕΠ στο 1% όπως ακριβώς ζητούν οι δανειστές.
Αντίστοιχα στο μέτωπο της κατάργησης των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων ο περιορισμός της μεταβατικής περιόδου από τα 6 στα 3 ή 4 χρόνια αυξάνει την δημοσιονομική απόδοση από τα 71 εκατ. ευρώ στα 300 εκατ. ευρώ. Η εφαρμογή του μέτρου θα ξεκινήσει πιθανά από 1/1/2016.
Μετά τις νέες εναλλακτικές στον ΦΠΑ, αν δεν υπάρξουν άλλες αλλαγές της τελευταίας στιγμής και η πρόταση φτάσει στο τραπέζι του Eurogroup την ερχόμενη Δευτέρα, στην περίπτωση συμφωνίας έρχονται σημαντικές επιβαρύνσεις εξαιτίας των σαρωτικών μετατάξεων.
Στον υπερμειωμένο συντελεστή 6% (από 6,5% σήμερα), με βάση τη νέα πρόταση, διατηρούνται μόνο φάρμακα, βιβλία και εισιτήρια θεάτρου. Στο 13% παραμένουν όλα τα τρόφιμα, τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος και νερού ενώ διπλασιάζεται ο ΦΠΑ για ξενοδοχεία, εφημερίδες και περιοδικές (σήμερα στο 6,5%). Στο συντελεστή 23% παραμένουν όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες τα οποία υπάγονται στα «ψηλά» του ΦΠΑ και σήμερα.
Κατά τα λοιπά το φορολογικό πακέτο παραμένει αμετάβλητο και ενδεχομένως ανοιχτό σε κάποιες από τις προτάσεις τις οποίες έχει εισηγηθεί η πλευρά των δανειστών. Στα δεδομένα του φοροπακέτου περιλαμβάνονται:
1. Έκτακτη εισφορά στις επιχειρήσεις. Από 1,064 δισ. ευρώ που έψαχνε αρχικά η κυβέρνηση μέσω της αναβίωσης της έκτακτης εισφοράς του 2010 για τις επιχειρήσεις με κέρδη πάνω από 5 εκατ. ευρώ, ο λογαριασμός ανέβηκε στα 1,2 δισ. ευρώ. Η πληρωμή θα γίνει σε δύο ετήσιες δόσεις, αλλά το χαράτσι θα το μοιραστούν 1.404 επιχειρήσεις με κέρδη πάνω από 1 εκατ. ευρώ πέρυσι. (Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Αλ. Φλαμπουράρης διευκρίνισε σήμερα ότι η έκτακτη εισφορά θα ξεκινά από τις εταιρίες με κέρδη 500.00 ευρώ)
2. Αύξηση φόρου για τις επιχειρήσεις. Παραμένει στο τραπέζι η πρόταση για αύξηση του φόρου εισοδήματος σε επιχειρήσεις με κέρδη πάνω από 100.000 ευρώ από το 26% στο 29% με στόχο επιπλέον έσοδα 450 εκατ. ευρώ.
3. Αύξηση της έκτακτης εισφοράς για φυσικά πρόσωπα. Στόχος έσοδα 250 εκατ. ευρώ το χρόνο με τους συντελεστές να παραμένουν αμετάβλητοι έως τα 30.000 ευρώ και στη συνέχεια να αυξάνονται σε 2% για πάνω από 30.000 ευρώ, 4% για πάνω από 50.000 ευρώ, 6% για πάνω από 100.000 ευρώ και 8% για εισοδήματα πάνω από 500.000 ευρώ.
4. Αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης για όσους έχουν Ι.Χ άνω των 2.500 κυβικών και ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής (ισχύει και για πισίνες, αεροσκάφη) από το 10% στο13% της ετήσιας τεκμαρτής δαπάνης. Στόχος πρόσθετα έσοδα 50 εκατ. ευρώ το χρόνο.
5. «Διοικητικά» μέτρα για πρόσθετα έσοδα 2,1 δισ. ευρώ. Από αυτά, 500 συν 500 εκατ. ευρώ (φέτος και του χρόνου) από τις ρυθμίσεις των εκατό δόσεων, 200 συν 500 εκατ. ευρώ από ελέγχους σε τραπεζικές καταθέσεις, 75 συν 300 εκατ. ευρώ από την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στα καύσιμα και 50 συν 700 εκατ. ευρώ από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής στον ΦΠΑ Τα τελευταία αυτά μέτρα, εκτιμάται πως δύσκολα θα περάσουν τις τελικές εξετάσεις καθώς οι δανειστές ζητούν μόνιμα μέτρα για το κλείσιμο του δημοσιονομικού κενού, ώστε να υπάρξει συμφωνία σε πρωτογενές πλεόνασμα 1% του ΑΕΠ φέτος και 2% του χρόνου.