Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Νέοι «παίκτες» στον... γιαουρτοπόλεμο των ΗΠΑ

Γιαουρτοπόλεμος για την πίτα των 7,4 δισ. ευρώ έχει ξεσπάσει στις ΗΠΑ μεταξύ προϊόντων που προβάλλουν την γεωγραφική προέλευση της συνταγής τους. Στόχος να εκμεταλλευτούν το trend που έφερε στην αγορά το Greek Yogurt.

Νέοι «παίκτες» στον... γιαουρτοπόλεμο των ΗΠΑ

Μεταξύ της παράδοσης πέντε χωρών από τρεις διαφορετικές ηπείρους για τα «μάτια» μια τρίτης ηπείρου, διεξάγεται το τελευταίο διάστημα ο... γιαουρτοπόλεμος στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού και όχι μόνο. Το success story του Greek Yogurt, που έφερε σε πρώτο πλάνο τον «γεωγραφικό προσδιορισμό» στην κατηγορία, δημιούργησε ένα trend το οποίο έχουν σπεύσει να εκμεταλλευτούν γιαούρτια με συνταγές απ' όλα τα μήκη και πλάτη της γης.

Αυτό δηλαδή που δεν κατάφερε να πετύχει η Ε.Ε. με τα Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και τα Προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ), ή για να είμαστε πιο ακριβείς δεν επετεύχθη στο βαθμό που θα ήθελαν οι νομοθέτες της, γίνεται πράξη στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού.

Μπορεί λοιπόν τα ΠΟΠ και τα ΠΓΕ να αποτελούν μια ευρωπαϊκή πατέντα που δημιουργήθηκε για να προστατευθεί ο παραγωγικός πλούτος της Ε.Ε. και να δοθεί υπεραξία στους παραγωγούς, τελικά όμως ο γεωγραφικός προσδιορισμός, έστω και αν αυτός δεν είναι ακριβής με βάσει του τι ισχύει στην Ε.Ε. -σ.σ. οι διαδικασίες για να χαρακτηριστεί ένα προϊόν ΠΟΠ ή ΠΓΕ είναι πολύ αυστηροί- έχει μεγαλύτερη τύχη στις ΗΠΑ.

Σημειώνεται ότι ο γεωγραφικός προσδιορισμός στα προϊόντα γιαούρτης στις ΗΠΑ δηλώνει επί της ουσίας την προέλευση της συνταγής και της παράδοσης και όχι κατ' ανάγκη τον τόπο παραγωγής. Ακόμη και έτσι όμως αυτό αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα χαρτιά του marketing και πληρώνεται με το παραπάνω.

Αυτό που συντελείται αυτήν τη στιγμή στην κατηγορία του γιαουρτιού στις ΗΠΑ είναι έτη φωτός πιο μπροστά από αυτό που επιδίωξε η Ε.Ε. για τα προϊόντα της που είναι πιστοποιημένα ως ΠΟΠ και ΠΓΕ.

Νέα προϊόντα γιαούρτης με ρίζες από το Βιετνάμ, την Αυστραλία, τη Βουλγαρία και την Ισλανδία έχουν κάνει την εμφάνισή τους στα ράφια των αμερικανικών αλυσίδων διεκδικώντας μερίδιο από την πίτα των 7,4 δισ. δολαρίων που είναι η αξία της συνολικής αγοράς γιαούρτης.

Και απ' ότι φαίνεται αυτό είναι μόνο η αρχή. Κάτι που επισημαίνει σε πρόσφατο άρθρο της η Lianne van den Bos, food analyst του Euromonitor, η οποία αναφέρει ότι οι καταναλωτές θα βομβαρδίζονται με γιαούρτια με γεωγραφικό προσδιορισμό από εταιρίες που προσπαθούν να επαναλάβουν το success story του Greek Yogurt.

Σε συνέντευξη τους στο www.foodnavigator-usa.com οι κ. Winston Lee CEO και Hendry Hoang COO της Τarte yogurt, που φτιάχνει γιαούρτι με βιετναμέζικη συνταγή, δήλωσαν ούτε λίγο ούτε πολύ ότι το γιαούρτι τους θα αποτελέσει το νέο trend στην αμερικανική αγορά και θα πάρει «κεφάλι» από το ελληνικού τύπου γιαούρτι. Στόχος φιλόδοξος, αλλά αποτυπώνει τη νέα τάση στις ΗΠΑ και τη στροφή των Αμερικανών καταναλωτών στα γιαούρτια με «γεωγραφική ένδειξη».

Πάντως, στέλεχος της Danone σε δηλώσεις που έκανε πρόσφατα ανέφερε ότι το ελληνικό γιαούρτι εξακολουθεί να αντιπροσωπεύει το 48% του συνόλου των 7,4 δισ. δολαρίων πωλήσεων γιαουρτιού στις ΗΠΑ, ενώ παρά το γεγονός ότι ο θόρυβος για αυτό έχει καταλαγιάσει και η συγκεκριμένη κατηγορία έχει ωριμάσει, συνεχίζει να αυξάνει τις πωλήσεις της.

Για του λόγου το αληθές το Simply 100 Greek yogurt, light προϊόν της Chobani, «είδε» τις πωλήσεις του να αυξάνονται κατά 25% τους πρώτους μήνες της φετινής χρονιάς. Από την άλλη πλευρά πάντως, η ΦΑΓΕ «είδε» τον όγκο των πωλήσεών της στις ΗΠΑ να παραμένει το πρώτο τρίμηνο του έτους στάσιμος, δηλαδή στα ίδια επίπεδα με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2014.

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v