Αίσθηση προκάλεσε η χθεσινή κίνηση της διοίκησης του ΟΛΘ να μεταβάλει τη μερισματική πολιτική της εταιρείας για το 2015, καθώς δήλωσε πως θα προτείνει στους μετόχους τη διανομή 1,95 ευρώ ανά μετοχή, έναντι 0,70 ευρώ που είχε δηλώσει περίπου πριν από ένα μήνα.
Ειδικότερα, μετά και τη χθεσινή απόφαση, ο ΟΛΘ θα μοιράσει στους μετόχους του 19,6 εκατ. ευρώ (τα 15 εκατ. ευρώ θα τα εισπράξει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο), δηλαδή το 92% των καθαρών κερδών της χρήσης 2014 (21,3 εκατ. ευρώ).
Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που εισηγμένη εταιρεία μεταβάλλει τη μερισματική της πολιτική, καθώς, συχνά, από τη λήψη της αρχικής απόφασης μέχρι και την τακτική γενική συνέλευση των μετόχων, οι συνθήκες διαφοροποιούνται. Μάλιστα, ο ίδιος ο ΟΛΘ είχε προχωρήσει και πέρυσι σε ανάλογη αλλαγή στάσης, μοιράζοντας τελικά στους μετόχους του μεγαλύτερα ποσά από τα αρχικώς αναφερθέντα.
Ωστόσο, αυτήν τη φορά οι συζητήσεις στη χρηματιστηριακή αγορά φούντωσαν εξαιτίας των μεγάλων αναγκών ρευστότητας που έχει το ελληνικό δημόσιο, δηλαδή ο βασικός μέτοχος του ΟΛΘ. Και αυτό γιατί μέσα από τη διανομή αυξημένου μερίσματος, βασικός ωφελημένος θα είναι το κράτος που κατέχει περίπου το 75% της εισηγμένης.
Υπό αυτές τις συνθήκες, στο επίκεντρο των χρηματιστηριακών συζητήσεων βρίσκεται το κατά πόσον και άλλες εισηγμένες που ελέγχονται μετοχικά από το ελληνικό δημόσιο -και ιδίως όσες έχουν μεγάλα ποσά στα ταμεία τους- θα αναθεωρήσουν τη μέχρι τώρα δημοσιευθείσα μερισματική τους πολιτική, προκειμένου να τονώσουν τα έσοδα του φετινού κρατικού προϋπολογισμού.
Ειδικότερα, οι υποψίες έχουν πέσει κυρίως στην ΕΥΔΑΠ (μέχρι σήμερα έχει δηλώσει πως θα προτείνει τη διανομή 0,20 ευρώ ανά τεμάχιο) και στην ΕΥΑΘ (πρόταση για 0,121 ευρώ ανά τεμάχιο).
Με βάση τις λογιστικές καταστάσεις των δύο εταιρειών, η ΕΥΔΑΠ διέθετε στις 31/12/2014 καθαρό ταμείο 233,3 εκατ. ευρώ (προ φόρων κέρδη 63,5 εκατ. ευρώ), ενώ στην ΕΥΑΘ το αντίστοιχο ποσό ήταν 50,3 εκατ. ευρώ (προ φόρων κέρδη 20,3 εκατ. ευρώ).
Στο πλαίσιο της περυσινής τακτικής γενικής συνέλευσης της ΕΥΔΑΠ, η διοίκησή της είχε δηλώσει πως: α) γνωστός συμβουλευτικός οίκος είχε αναλάβει να εκπονήσει νέο business plan για λογαριασμό της και β) ανάλογα με το περιεχόμενο του business plan που θα εγκρινόταν, θα αποφασιζόταν το αν η εισηγμένη θα επέστρεφε ένα μεγάλο ποσό στους μετόχους της ή όχι.
Μέχρι τώρα δεν υπάρχει από την εταιρεία κάποια επίσημη διαφοροποίηση, ωστόσο κύκλοι της αγοράς θεωρούν πιθανότερο ενδεχόμενο η ΕΥΔΑΠ να προσανατολίζεται προς ένα επενδυτικό πρόγραμμα που θα μπορούσε σε γενικές γραμμές να χρηματοδοτηθεί από τις ταμειακές ροές της. Αν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε η εισηγμένη θα μπορούσε ίσως να επιστρέψει ένα μεγαλύτερο ποσό στους μετόχους της.
Τέλος, όπως εκτιμάται, οι μέτοχοι μειοψηφίας δεν θα έλεγαν όχι στο σενάριο μιας περισσότερο «απλόχερης» μερισματικής πολιτικής από τις κρατικά ελεγχόμενες εταιρείες.