Ενδοκυβερνητικές κόντρες για ΟΛΠ «φρενάρουν» το ταξίδι στο Πεκίνο

Το τηλεφώνημα Τσίπρα στον Li Keqiang και οι διαφωνίες στο ΣΥΡΙΖΑ για την τύχη του λιμανιού. Πλειοψηφία και μάνατζμεντ ζητούν οι Κινέζοι, «δεν πωλείται ο ΟΛΠ» επιμένουν οι «αριστεροί» του ΣΥΡΙΖΑ. Τα σχέδια του Πεκίνου για την Ελλάδα.

Ενδοκυβερνητικές κόντρες για ΟΛΠ «φρενάρουν» το ταξίδι στο Πεκίνο

Μετά την επιστροφή του από τη Μόσχα ο Αλέξης Τσίπρας ετοιμάζει πτήση για το Πεκίνο. Με δική του πρωτοβουλία συνομίλησε χθες τηλεφωνικά με τον πρωθυπουργό της Κίνας Li Keqiang, και το Μαξίμου δηλώνει επισήμως ότι «συζητήθηκε η προοπτική περαιτέρω ενίσχυσης της πολυεπίπεδης συνεργασίας των δύο χωρών» και ότι θα υπάρξει ανταλλαγή επισκέψεων των δύο πρωθυπουργών.

Κατά τις πληροφορίες από το πρωθυπουργικό περιβάλλον, το ταξίδι προγραμματίζεται για το πρώτο δίμηνο του καλοκαιριού. Επισήμως διότι μέχρι τότε θα κυριαρχεί η διαπραγμάτευση, το νομοθετικό έργο στη βάση της συμφωνίας με τους θεσμούς (...εάν υπάρξει) και οι συζητήσεις για τη «μεγάλη συμφωνία» με τους θεσμούς που θα αρχίσουν τον Ιούνιο.

Ανεπισήμως διότι στον δρόμο του μεταξιού το μεγάλο αγκάθι λέγεται «ενδοκυβερνητική κόντρα για την τύχη του ΟΛΠ», τον οποίον διεκδικεί το Πεκίνο κόντρα... στην Αριστερή Πλατφόρμα του ΣΥΡΙΖΑ. Και αυτό σημαίνει πως εάν δεν ξεριζωθεί το αγκάθι, δεν έχει νόημα μία επίσημη επίσκεψη του πρωθυπουργού στη χώρα του δράκου.

Δραγασάκης vs Δρίτσας

Η δυσκολία του εγχειρήματος φάνηκε από το (προ μηνός) προπαρασκευαστικό ταξίδι στο Πεκίνο του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη και του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά. Ήταν αρκετή η δήλωση του πρώτου στο πρακτορείο ειδήσεων Νέα Κίνα περί κυβερνητικής πρόθεσης να πωληθεί ο ΟΛΠ για να ξεσπάσει τρικυμία στο υπουργικό συμβούλιο: ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας αντέδρασε εμμένοντας στο ότι «ο ΟΛΠ δεν ιδιωτικοποιείται», ενώ κυβερνητικά στελέχη και βουλευτές της Αριστερής Πλατφόρμας κινήθηκαν στο ίδιο μότο, ενισχύοντας τις αντιδράσεις ενώσεων, σωματείων και συλλόγων του Μεγάλου Λιμανιού.

Και στη λίστα Βαρουφάκη

Κι αυτό παρότι η εν λόγω ιδιωτικοποίηση είχε ήδη συμπεριληφθεί στην επιστολή με τις προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις που είχε αποστείλει ο Γιάνης Βαρουφάκης στους θεσμούς - συνεργάτες του υπουργού Οικονομικών μάλιστα επιμένουν στην εν λόγω ιδιωτικοποίηση.

Ο κ. Βαρουφάκης μάλιστα χαρακτήρισε δημοσίως την επένδυση της Cosco στον Πειραιά «πολύ σημαντική και καινοτόμο», ενώ στις αρχές Μαρτίου επισκέφθηκε τη θυγατρική του ομίλου, Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά Α.Ε., μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.

Αλλαγή μοντέλου

Παρά το «μασάζ» ενός και πλέον μήνα, οι διαφωνούντες... εξακολουθούν να διαφωνούν («θα συζητούσαμε μόνο πώληση του 50% των μετοχών» επιμένει στο Euro2day.gr κορυφαίος υπουργός), ενώ οι υπέρμαχοι εστιάζουν στην αλλαγή του μοντέλου που θα λοξοδρομήσει τον σχετικό διαγωνισμό: η νέα κυβέρνηση -λένε- δεν προωθεί πλήρη ιδιωτικοποίηση, αλλά «αξιοποίηση του ΟΠΛ μέσω κοινοπρακτικού σχήματος, με το ελληνικό δημόσιο να διατηρεί ενισχυμένη συμμετοχή».

Αυτήν την άποψη έχει εκφράσει δημοσίως και ο κ. Τσίπρας, αποφεύγοντας, μέχρι στιγμής, να μιλήσει για ποσοστά, ενώ η κινεζική πλευρά δεν κάνει πίσω από τη θέση για πλειοψηφικό πακέτο και εκχώρηση του management.

«Ο κ. Τσίπρας δήλωσε...»

Κινεζικές πηγές, σχολιάζοντας τη χθεσινή τηλεφωνική επικοινωνία του Έλληνα πρωθυπουργού με τον Li Keqiang εμφανίσθηκαν αισιόδοξες για το ξερίζωμα του αγκαθιού:

«Ο κ. Τσίπρας δήλωσε ότι η ελληνική νέα κυβέρνηση συνεχίζει να ενισχύει τις πρακτικές κινεζοελληνικές συνεργασίες και είναι πεπεισμένη για το μέλλον των διμερών σχέσεων. Το πρότζεκτ του λιμανιού του Πειραιά αποτελεί το συμβολικό έργο των διμερών επωφελών συνεργασιών. Η ελληνική πλευρά το υποστηρίζει σθεναρά και θα το προωθήσει ενεργά, ώστε να υλοποιηθεί σύντομα η Ταχεία Γραμμή Ξηράς-Θάλασσας μεταξύ της Κίνας και της Ευρώπης», είναι το χαρακτηριστικό σχόλιο.

Τι θέλουν οι Κινέζοι

Η κινεζική πλευρά από την πρώτη στιγμή έχει δηλώσει το ενδιαφέρον της για μετατροπή του Πειραιά σε βασική πύλη εισόδου των προϊόντων της στην Ευρώπη μέσω ενός ευρύτερου σχεδίου το οποίο περιλαμβάνει τρεις πυλώνες:

Τη διαχείριση του λιμανιού του Πειραιά (ήδη η Cosco διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ), την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο και την αναβάθμιση-συντήρηση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου ώστε να μειωθεί το κόστος και ο χρόνος μεταφοράς των προϊόντων στην Κεντρική και Δυτική Ευρώπη.

Για τον ΟΛΠ έχουν ξεκαθαρίσει πως θέλουν τον πλήρη έλεγχο του λιμανιού και όχι μόνο τον εμπορευματικό βραχίονα. Μάλιστα είχε υπάρξει αντίδραση του Πεκίνου σε διαρροές σύμφωνα με τις οποίες δεν ενδιαφέρεται για το σύνολο των δραστηριοτήτων. Τότε είχε υποστηριχθεί πως η Cosco προσέλαβε το διεθνή οίκο Lazard ώστε να καταστρώσει συνολικό σχέδιο αξιοποίησης του ΟΛΠ στο πλαίσιο του διαγωνισμού του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) για την πώληση του 67% των μετοχών.

Το Πεκίνο έχει, επίσης, συγκεκριμένο σχέδιο που περιλαμβάνει το σιδηροδρομικό δίκτυο τόσο της Ελλάδας όσο και των γειτονικών χωρών όπως η Σερβία, η Βουλγαρία κ.λπ. Μάλιστα, έχει ήδη υπογράψει συμφωνίες για την αναβάθμιση των συγκεκριμένων δικτύων. Γι' αυτό και οι Κινέζοι εμφανίζονται δυσαρεστημένοι με τις καθυστερήσεις στον εκσυγχρονισμό του βασικού σιδηροδρομικού άξονα της Ελλάδας.

Η Cosco είναι και επισήμως ένας από τους υποψηφίους για το εμπορευματικό κέντρο στο ακίνητο του ΟΣΕ στο Θριάσιο, αν και ο νέος διαγωνισμός καρκινοβατεί, όπως οι παλαιότεροι. Κινεζικοί όμιλοι έχουν, επίσης, καταθέσει προτάσεις για την αναβάθμιση του δικτύου του ΟΣΕ, με αξιοποίηση κοινοτικών πόρων.

Με το σχέδιο για τη δημιουργία κεντρικής πύλης εισόδου εμπορευμάτων φαίνεται πως κουμπώνει και η προσπάθεια κινεζικών ομίλων για απόκτηση αεροδρομίου. Δύο κινεζικοί όμιλοι πίεζαν επί χρόνια την προηγούμενη κυβέρνηση για πώληση του μεριδίου που κατέχει το Δημόσιο (55%) στην Αερολιμήν Αθηνών η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Μια ισχυρή κατασκευαστική εταιρεία επίσης είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για το διαγωνισμό που προωθείται (και αυτός επί χρόνια...) για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v