Σε αναζήτηση Plan B βρίσκεται το επιτελείο του υπουργείου Οικονομίας προκειμένου να ξεπεράσει το μπλόκο που έβαλε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στο νομοσχέδιο για την προστασία από τους πλειστηριασμούς.
Μέχρι αργά χθες το βράδυ δεν είχε υπάρξει καμία επίσημη αντίδραση από το επιτελείο του κ. Γιώργου Σταθάκη κάτι που αναμένεται πιθανότατα σήμερα. Ανεπισήμως κύκλοι του υπουργείου σε ερώτηση του Euro2day.gr για το τι μέλλει γενέσθαι μετά τις ενστάσεις της ΕΚΤ στο προωθούμενο νομοσχέδιο για την προστασία από τους πλειστηριασμούς περιορίσθηκαν στο να δηλώσουν «ουδέν σχόλιον». Παρ' όλα αυτά υψηλόβαθμο στέλεχος του ίδιου υπουργείου σημείωσε στο Euro2day.gr ότι δεν υφίσταται Plan B και ότι σήμερα Τρίτη θα υπάρξει επίσημη απάντηση του υπουργού μέσω ανακοίνωσης τύπου.
Πάντως, υψηλόβαθμος παράγοντας του κυβερνητικού σχήματος ανέφερε ότι η κυβέρνηση δεν σκοπεύει να έρθει σε σύγκρουση με την ΕΚΤ και τους θεσμούς για το θέμα της προστασίας των πλειστηριασμών, δείχνοντας ότι συζητά μείωση των ορίων ώστε να υπάρξει συμφωνία.
Η ουσία είναι ότι το νομοσχέδιο για την προστασία από τον πλειστηριασμό της κύριας κατοικίας, ενώ ήταν να κατατεθεί από τις 19 Φεβρουαρίου στο Κοινοβούλιο, μέχρι σήμερα εξακολουθεί να βρίσκεται στο συρτάρι του γραφείου του υπουργού, με τον ίδιο να έχει δηλώσει ότι δεν αποτελεί μονομερή ενέργεια και είναι αποτέλεσμα «διαλόγου με όλους τους φορείς και στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και στην Ένωση Ελληνικών Τραπεζών».
Από την απάντηση της ΕΚΤ γίνεται εμφανές ότι ο διάλογος δεν έπεισε τη Φρανκφούρτη που παραπέμπει το ζήτημα για επανεξέταση στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης. Στην αιτιολογημένη γνώμη της η ΕΚΤ σημειώνει ότι «η γενικευμένη αναστολή των πλειστηριασμών έχει δυσμενή αντίκτυπο στη νοοτροπία των πληρωμών στην Ελλάδα».
Σύμφωνα με την ΕΚΤ, η ένδεια αποτελεσματικών εργαλείων για την επιτυχή διαχείριση των ΜΕΔ (μη εξυπηρετούμενων δανείων) από τις τράπεζες θα μπορούσε να οδηγήσει σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα ΜΕΔ και χρέους του ιδιωτικού τομέα, τα οποία με τη σειρά τους έχουν δυσμενή αντίκτυπο στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα. Σύμφωνα με πληροφορίες από τραπεζικούς κύκλους, το α' τρίμηνο της φετινής χρονιάς καταγράφηκε μια νέα γενιά καθυστερούμενων δανείων και οι νέες επισφάλειες εκτιμάται ότι ξεπέρασαν τα 2 δισ. ευρώ.
Σε άλλο σημείο η ΕΚΤ σημειώνει: «Καμία γενικευμένη αναστολή των πλειστηριασμών κύριας κατοικίας, εφόσον δεν είναι καίρια στοχευμένη προς μία σχετικά περιορισμένη ομάδα ευπαθών οφειλετών που πράγματι χρήζουν προστασίας, δεν μπορεί να αποτελεί πρόσφορο μέσο για την αντιμετώπιση του μεγάλου όγκου δυσχερώς εξυπηρετούμενων οφειλών, καθώς εγείρει τον κίνδυνο καταστρατήγησης των σχετικών ρυθμίσεων (moral hazard) και υπονομεύει τη μελλοντική προσφορά πιστώσεων».
Όπως αναφέρει, «μέτρα όπως η απαγόρευση των πλειστηριασμών θα πρέπει να είναι προσεκτικά στοχευμένα προς τα ευπαθή νοικοκυριά και να συνοδεύονται από πρόσθετες, αποτελεσματικές ασφαλιστικές δικλίδες για την πρόληψη φαινομένων αθέτησης υποχρεώσεων στρατηγικού χαρακτήρα και την αποσόβηση τυχόν αρνητικού αντίκτυπου στη μελλοντική πιστωτική ανάπτυξη».
Σημειώνεται ότι το προσχέδιο που έχει αποστείλει το υπουργείο στην ΕΚΤ, και το οποίο είχε αποκαλύψει το Euro2day.gr, προβλέπει τα εξής:
* Η προστασία αφορά την κύρια ή μοναδική κατοικία του δανειολήπτη η αξία της οποίας δεν υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ και εφόσον πληρούνται οι εξής προϋποθέσεις:
* Το ετήσιο δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα όπως διαμορφώνεται μετά την αφαίρεση των κρατήσεων υπέρ των ασφαλιστικών ταμείων, του φόρου εισοδήματος και της εισφοράς αλληλεγγύης, είναι μικρότερο ή ίσο των 50.000 ευρώ.
* Η συνολική αξία της κινητής και ακίνητης περιουσίας του είναι μικρότερη ή ίση των 500.000 ευρώ και εξ αυτής το σύνολο των καταθέσεων και κινητών αξιών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό την 31η Δεκεμβρίου 2014 δεν υπερβαίνει τις 30.000 ευρώ, εξαιρουμένων περιοδικών παροχών από συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά προγράμματα (εφάπαξ κ.τ.λ.).
* Τα κριτήρια αυτά προσαυξάνονται κατά 20% στην περίπτωση οικογενειών με τρία ή και περισσότερα τέκνα, ατόμων με αναπηρία 67% και άνω και για όσους βαρύνονται φορολογικά από άτομα με αναπηρία 67% και άνω.
* Σε αυτήν την περίπτωση η αντικειμενική αξία του ακινήτου φθάνει έως 360.000 ευρώ, το εισόδημα έως 60.000 ευρώ, η συνολική ακίνητη περιουσία έως 600.000 ευρώ και οι καταθέσεις έως 36.000 ευρώ.
Σύμφωνα πάντα με την ΕΚΤ, το πολύ ευρύ φάσμα επιλέξιμων οφειλετών, το οποίο εκτείνεται πέραν όσων είναι ευπαθείς και έχουν χαμηλά εισοδήματα, ενδέχεται να δημιουργήσει κίνδυνο καταστρατήγησης και θα μπορούσε να οδηγήσει σε στρατηγικού χαρακτήρα αθετήσεις υποχρεώσεων, υπονομεύοντας περαιτέρω τη νοοτροπία των πληρωμών και τη μελλοντική πιστωτική ανάπτυξη.
Χαρακτηριστικό της αρνητικής διάθεσης της ΕΚΤ είναι ότι πρακτικά χαρακτηρίζει τη ρύθμιση «μονομερή ενέργεια». Γι' αυτό και σπεύδει να θυμίσει στην επιστολή που έστειλε ότι «οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται να απέχουν από οποιαδήποτε κατάργηση των μέτρων και μονομερείς αλλαγές των πολιτικών και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που θα μπορούσαν να επηρεάσουν αρνητικά τους δημοσιονομικούς της στόχους, την οικονομική ανάκαμψη και τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, όπως αξιολογείται από τα θεσμικά όργανα».