Εναν όρο θέλουν να προσθέσουν από το υπουργείο Οικονομίας στην υπό αναμόρφωση σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα που κατασκευάζει και διαχειρίζεται η κοινοπραξία Μορέας. Θα προβλέπει πως αν αυξηθεί η κρατική χρηματοδότηση στην κοινοπραξία, λόγω μείωσης εσόδων από διόδια, τότε το Δημόσιο θα αποκτήσει μετοχική συμμετοχή στην εταιρεία διαχείρισης. Σήμερα στο μετοχικό σχήμα του Μορέα συμμετέχουν οι όμιλοι ΕΛΛΑΚΤΩΡ, J&P ΑΒΑΞ και Intracom Holdings.
Την πρόθεση της κυβέρνησης να προσθέσει το συγκεκριμένο όρο ανέφερε προχθές ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, κατά τη συνάντηση που είχε με τον τομεάρχη υποδομών της Νέας Δημοκρατίας Λευτέρη Αυγενάκη.
Σημειώνεται πως η αναμορφωμένη σύμβαση παραχώρησης του Μορέα, που βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο, προβλέπει πρόσθετη (δυνητική) επιδότηση του ελληνικού δημοσίου η οποία μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 500 εκατ. ευρώ. Δηλαδή το Δημόσιο θα κληθεί να καταβάλει πρόσθετες εγγυήσεις κατά την περίοδο λειτουργίας του έργου (που λήγει το 2038) στην περίπτωση που τα έσοδα της Μορέας από διόδια είναι χαμηλότερα των προβλέψεων.
Η αρχική σύμβαση παραχώρησης, το 2007, προέβλεπε πως τα ετήσια έσοδα από διόδια θα κινούνταν κοντά στα 45 εκατ. ευρώ το χρόνο, ενώ σήμερα έχουν υποχωρήσει σε περίπου 22 εκατ. ευρώ ετησίως. Η ίδια σύμβαση προβλέπει πως οι εγγυήσεις που θα καλούνταν να καταβάλει το δημόσιο στην περίπτωση μειωμένης κυκλοφορίας θα έφταναν τα 200 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, η αρχική συμφωνία για την αναμορφωμένη σύμβαση προέβλεπε πρόσθετες (δυνητικές πάντα) εγγυήσεις της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Το ποσό πάντως που θα καταβαλόταν τελικά συνδεόταν με την εξέλιξη της κυκλοφορίας και των εσόδων τα επόμενα χρόνια. Σε κάθε περίπτωση η νέα σύμβαση παραχώρησης πρέπει να ψηφιστεί από τη Βουλή, όπως συνέβη και με τις υπόλοιπες τέσσερις.
Προχωράει χωρίς αλλαγές ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο στο Καστέλι
Μεγάλες πιθανότητες να προχωρήσει χωρίς αλλαγές συγκεντρώνει ο διαγωνισμός για την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου ο οποίος σχεδιάζεται εδώ και περίπου δέκα χρόνια. Στο συγκεκριμένο συμπέρασμα καταλήγουν παράγοντες που έχουν συναντηθεί τις τελευταίες ημέρες με την ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και τον Γιώργο Σταθάκη. Κύριο επιχείρημα για τη συνέχιση της υφιστάμενης διαδικασίας (είχαν κυκλοφορήσει πληροφορίες περί μοντέλου «Ελευθέριος Βενιζέλος» με πλειοψηφική συμμετοχή του Δημοσίου) είναι το γεγονός πως υπάρχει πραγματικό διεθνές ενδιαφέρον.
Όπως είχε αποκαλύψει προ μηνών το Euro2day.gr έχουν ήδη συγκροτηθεί τα σχήματα που θα το διεκδικήσουν: Πρόκειται για τις ACS (Ισπανία) – ΤΕΡΝΑ, Vinci Airports (Γαλλία) – ΕΛΛΑΚΤΩΡ και Bouygues (Γαλλία) – J&P ΑΒΑΞ, με πιθανή συμμετοχή κινεζικών ομίλων. Το σημερινό μοντέλο προβλέπει πως θα επικρατήσει όποια κοινοπραξία ζητήσει τα λιγότερα χρήματα από το Δημόσιο για την υλοποίηση του έργου, το κόστος του οποίου υπερβαίνει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Οι προσφορές για το νέο αεροδρόμιο επρόκειτο να κατατεθούν στις 7 Απριλίου, αλλά με απόφαση που αναρτήθηκε σήμερα στη "Διαύγεια" η ημερομηνία κατάθεσης προσφορών μετατέθηκε για τις 30 Ιουνίου.
Δεύτερες σκέψεις για το τμήμα Πάτρα - Πύργος
Πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες στο υπουργείο Υποδομών επικρατούν δεύτερες σκέψεις όσον αφορά τον τεμαχισμό του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος σε μικρότερα τμήματα φτάνουν στα γραφεία των τεχνικών εταιρειών. Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας είχε γίνει γνωστό πως οδεύει προς ακύρωση ο διαγωνισμός για το τμήμα Πάτρα - Πύργος, προϋπολογισμού 443.000.000 ευρώ.
Τότε είχαν κυκλοφορήσει πληροφορίες περί τεμαχισμού του έργου, όπως είχαν ζητήσει και εργοληπτικές οργανώσεις που εκπροσωπούν μικρότερες τεχνικές εταιρείες. Τις τελευταίες ημέρες ακούγεται πως πιθανόν να προχωρήσει ο διαγωνισμός με τη σημερινή του μορφή. Πρόκειται για τμήμα που είχε εξαιρεθεί από τη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού κατά την επαναδιαπραγμάτευση με το υπουργείο Υποδομών ώστε να αναστηθούν τα εργοτάξια στους οδικούς άξονες.