Υποδομές: Ψάχνει τον υπουργό η αγορά

Νυχθημερόν βρίσκεται στο γραφείο του ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, αλλά δεν έχει ορκιστεί και δεν έχει αρμοδιότητες 45 ημέρες μετά τις εκλογές. Δυσφορία στην αγορά κατασκευών που μιλά για «χαμένο εξάμηνο».

Υποδομές: Ψάχνει τον υπουργό η αγορά

Τις επόμενες ημέρες, με την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ανθρωπιστική κρίση θα ορκιστεί ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Όμως απαιτείται νέα ρύθμιση προκειμένου να καθοριστούν οι αρμοδιότητές του, καθώς υπήρξε πλήρης αναμόρφωση του κυβερνητικού σχήματος από τη νέα κυβέρνηση.

Παρά το γεγονός πως ο κ. Σπίρτζης εργάζεται νυχθημερόν στο υπουργείο Υποδομών, η παράταση της εκκρεμότητας με την ορκωμοσία και τις αρμοδιότητες προκαλεί δυσφορία στην αγορά κατασκευών σε μια περίοδο όπου πλησιάζουν προκηρύξεις μεγάλων έργων (εκτός και αν οι διαγωνισμοί σχεδιάστηκαν στο γόνατο και υπάρξει νέα αναβολή…), και θα έπρεπε να βρίσκεται σε εξέλιξη η διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ουσιαστική έναρξη του νέου ΕΣΠΑ.

Μάλιστα ο υπουργός είχε κανονίσει σειρά ραντεβού με εκπροσώπους των κατασκευαστικών εταιρειών τα οποία αναγκάστηκε να ακυρώσει επειδή έχουν περάσει σχεδόν 40 ημέρες χωρίς να έχει ορκιστεί. Όσο για τις αποφάσεις, στο υπουργείο υποστηρίζουν πως αυτές που είναι απαραίτητες τις υπογράφει ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης.

Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε αφήσει σοβαρές εκκρεμότητες, ειδικά στον τομέα των δημοσίων έργων, με ρυθμίσεις που έμειναν κουτσές επειδή ξεχάστηκαν τα προεδρικά διατάγματα και με συνεχείς εξαγγελίες διαγωνισμών που ουδέποτε προκηρύσσονταν. Ακόμα πιο σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν μεγάλα έργα, με κορυφαίο παράδειγμα το μετρό Θεσσαλονίκης. Όπως επισημαίνει ανώτατο στέλεχος κατασκευαστικού ομίλου «χωρίς να έχει ορκισθεί ο υπουργός, χωρίς γενικούς γραμματείς και χωρίς να έχουν αλλάξει οι διοικήσεις σε κρίσιμους οργανισμούς δεν πρόκειται να ληφθούν αποφάσεις».

Οι εργολάβοι θεωρούν πως έχει ήδη χαθεί το πρώτο εξάμηνο και ορισμένοι εξ αυτών, ακόμα και ισχυροί όμιλοι, έχουν προχωρήσει σε περιορισμό δαπανών ώστε να αντεπεξέλθουν. Από τους 40 μεγάλους διαγωνισμούς, συνολικού ύψους περί τα 747 εκατ. ευρώ, που είχαν προγραμματιστεί για το τρίμηνο Δεκέμβριος - Φεβρουάριος, αναβλήθηκαν σχεδόν οι μισοί!

Ήδη οι τεχνικές εταιρείες υποστηρίζουν πως τα προβλήματα θα ενταθούν καθώς κινδυνεύουν με αναβολή και τα έργα που έχουν προγραμματιστεί για το επόμενο τρίμηνο αφού στα προβλήματα που προαναφέρθηκαν έρχεται να προστεθεί και η καθυστέρηση στις τοποθετήσεις νέων διοικήσεων σε οργανισμούς όπως π.χ. η ΕΡΓΟΣΕ και η Αττικό Μετρό.

Και αν στα μικρότερα έργα, που στηρίζουν και τη ραχοκοκαλιά του κατασκευαστικού κλάδου, οι αναβολές και οι ακυρώσες πέφτουν βροχή, θεωρείται σίγουρη η νέα αναβολή όλων των διαγωνισμών για τα μεγάλα έργα που είχαν εξαγγελθεί από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.

Ετσι, προς νέα αναβολή οδεύουν τρεις μεγάλοι διαγωνισμοί για έργα με συμβάσεις παραχώρησης (νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος και οδικός άξονας Ελευσίνα - Θήβα - Υλίκη).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v