Δεν πρόλαβε ο υπουργός ΠΑΠΕΝ να εκφράσει τις θέσεις του περί «ανεξάρτητης ενεργειακής πολιτικής» με αναφορές σε ενεργειακή μπανανία κ.λπ., η απάντηση ήρθε υπερατλαντικά, από τον Ματ Μπράιζα, πρώην υφυπουργό εξωτερικών των ΗΠΑ, με αρμοδιότητα στα θέματα ενεργειακής πολιτικής.
Ο Κ. Μπράιζα, με την ιδιότητα πλέον του επικεφαλής tου think tank Center for Defence Studies (σύμβουλος κρατικών εταιρειών Τουρκίας και Αζερμπαιτζαν) μιλώντας στην ίδια διοργάνωση, εξέφρασε την ικανοποίηση του για την στήριξη που προσφέρει η νέα κυβέρνηση στον αγωγό TAP.
Ωστόσο, όπως υποστήριξε, εφόσον αλλάξει πολιτική σε ότι αφορά τις πηγές εφοδιασμού, με αξιοποίηση του ρωσικού αγωγού που θα διέρχεται από την Τουρκία, τότε θα επιστρέψει στον ένα και μοναδικό προμηθευτή, τη Ρωσία που επιπλέον πουλά αέριο στην Ελλαδα με τις υψηλότερες τιμές.
Ο ίδιος, εξέφρασε σχεδόν βεβαιότητα ότι δεν πρόκειται να λειτουργήσει κόμβος (hub) στα ελληνοτουρκικά σύνορα όπως ανήγγειλε οι πρόεδρος Πούτιν. Ο κ. Μπράιζα εκτίμησε ότι η ΕΕ δεν πρόκειται να αφήσει στους Ρώσους να έχουν ένα ακόμη κλειδί για την τροφοδοσία της Ευρώπης καθώς κάτι τέτοιο αντίκειται στις πολιτικές της. Όσο για το νότιο διάδρομο φυσικού αερίου, δηλαδή τον αγωγό ΤΑΡ, τόνισε ότι μπορεί να ξεκίνησε ως «μικρός δρόμος», ωστόσο θα γίνει «αυτοκινητόδρομος».
Την αισιοδοξία του αποδίδει στις έντονες διεργασίες μεταξύ ΕΕ και χωρών της Κασπίας, για την αξιοποίηση του αερίου του Τουρκμενιστάν. Σύντομα θα δούμε αέριο από τη χώρα αυτή και από τα άλλα πεδία του Αζερμπαϊτζάν, τονίζει ο ίδιος.
Όσο για το ρόλο της Τουρκίας, ο κ. Μπράιζα επισημαίνει πως στοχεύει στην αύξηση των ποσοτήτων αερίου που θα συγκεντρωθούν στο έδαφος της, ώστε να έχει διαπραγματευτική ισχύ στις σχέσεις της με κάθε συνεργαζόμενη χώρα. Η Τουρκία, παρά τη στρατηγική της συνεργασία με τη Ρωσία στον αγωγό Turkish Stream, σε καμία περίπτωση δεν υποβαθμίζει τος σχέσεις της με το Αζερμπαϊτζάν,
Με αφορμή την παρουσία του στο συνέδριο το πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος του State Department, έκανε την αυτοκριτική του, επειδή στο ίδιο συνέδριο πριν από τρία χρόνια, και ενώ δεν είχε επιλέγει ακόμη ο αγωγός του νότιου διαδρόμου, είχε ταχθεί αναφανδόν υπέρ του αγωγού Nabucco. Όπως είπε, «έκανα λάθος» στηρίζοντας τον αγωγό Nabucco. Ωστόσο αυτά τα «σήματα» είχα από το Μπακού και τις ΗΠΑ. Εντέλει ο ΤΑΡ, επελέγη λόγω του χαμηλού κόστους.