Η επιδείνωση της κατάστασης στην εγχώρια οικονομία το πρώτο φετινό δίμηνο και η διαφαινόμενη στενότητα που θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το μέσον της φετινής χρονιάς αναγκάζουν τις ελληνικές επιχειρήσεις να εντείνουν τις κινήσεις τους για εξωστρέφεια και για αυξημένες πωλήσεις στις χώρες του εξωτερικού.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το ανησυχητικό είναι πως το κλίμα αβεβαιότητας δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί και παράλληλα η πραγματική οικονομία πλήττεται και από τρεις επιπλέον παράγοντες:
Πρώτον, από το γεγονός ότι οι υποψήφιοι επενδυτές αναβάλλουν τις αποφάσεις τους μέχρις ότου ξεκαθαρίσει η κατάσταση.
Δεύτερον, από τη διαπίστωση πως η νέα κυβέρνηση δεν έχει ακόμη αποσαφηνίσει το πώς θα δράσει σε μια σειρά σημαντικά ζητήματα.
Και τρίτον, από την επιδείνωση της κατάστασης σε ό,τι αφορά τη ρευστότητα μετά τη φυγή 20 δισ. ευρώ από τα γκισέ των ελληνικών τραπεζών (οι αναλυτές πιστεύουν πως μικρό μέρος αυτών θα επιστρέψει μέσα στους επόμενους μήνες).
Υπό αυτές τις συνθήκες, πολλές ελληνικές εταιρείες θα εντείνουν φέτος τις προσπάθειές τους για να διεθνοποιήσουν περαιτέρω τις εργασίες τους, προσπάθειες βέβαια που δεν γίνονται πάντοτε μέσα στο καλύτερο κλίμα.
Ενδεικτική η δήλωση στο Euro2day.gr στελέχους εισηγμένης εταιρείας: «Ακόμη και εμείς που διαθέτουμε πολύ ισχυρή ρευστότητα, συναντούμε συνεχώς μπροστά μας το ζήτημα του κινδύνου της χώρας. Μας το θέτουν οι υποψήφιοι πελάτες μας. Άλλες εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν και άλλα προβλήματα, όπως η στενότητα δανεισμού από τις τράπεζες και οι μηδενικές ή πολύ περιορισμένες πιστώσεις που τους δίνουν οι ξένοι προμηθευτές πρώτων υλών.
Πέραν αυτών, το άνοιγμα των εργασιών στο εξωτερικό δεν είναι απλή υπόθεση, καθώς χρειάζονται πολυετείς προσπάθειες υποδομής και προετοιμασίας και ας μην ξεχνάμε πως μόλις τα τελευταία χρόνια οι περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις άρχισαν να κοιτάζουν στο εξωτερικό. Οι δυσκολίες αυτές εντείνονται από το γεγονός ότι οι περισσότερες εγχώριες εταιρείες είναι μικρομεσαίου μεγέθους με περιορισμένους ανθρώπινους πόρους και με χαμηλό ύψος κεφαλαίων».
Ανεβάζουν ταχύτητα οι εισηγμένες
Πολλές πάντως είναι οι εισηγμένες εταιρείες που έχουν έντονα διεθνοποιημένη δραστηριότητα, με αποτέλεσμα η πορεία τους να επηρεάζεται σε σχετικά μικρό βαθμό από όσα συμβαίνουν στην ελληνική οικονομία.
Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται: Όμιλος ΒΙΟΧΑΛΚΟ (ΕΛΒΑΛ, ΣΙΔΕΝΟΡ, Σωληνουργεία Κορίνθου, ΧΑΛΚΟΡ, Ελληνικά Καλώδια), Μυτιληναίος, ΜΕΤΚΑ, FF Group, ΤΙΤΑΝ, Coca Cola, Πλαστικά Θράκης, Πλαστικά Κρήτης, Αφοί Καράτζη, Flexopack, Kleemann, Frigoglass, Μάρμαρα Κυριακίδη, Ικτίνος Μάρμαρα, ο κλάδος των ιχθυοκαλλιεργειών, αλλά και οι εταιρείες αρκετών άλλων κλάδων μεταξύ των οποίων και ο κλωστοϋφαντουργικός.
Αξιοσημείωτο επίσης είναι το γεγονός πως πολλές εισηγμένες προσδοκούν φέτος να κινηθούν καλύτερα στο εξαγωγικό τους κομμάτι, λόγω της προεργασίας που έχουν κάνει τα προηγούμενα χρόνια, ή και λόγω της χαμηλότερης συναλλαγματικής ισοτιμίας του ευρώ έναντι του αμερικανικού νομίσματος.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, άλλοι παράγοντες που θα επηρεάσουν τις εξαγωγικές επιδόσεις των εταιρειών είναι η οικονομική σταθερότητα στην Ελλάδα, η υλοποίηση του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, καθώς και η ομαλοποίηση κάποιων γεωπολιτικών αβεβαιοτήτων (π.χ. Ρωσία, Ουκρανία, Λιβύη, Συρία, Ιράκ).
Κλίμα αισιοδοξίας
ΕΛΤΟΝ Χημικά: Σύμφωνα με τον πρόεδρο του εισηγμένου ομίλου, Νέστορα Παπαθανασίου, «στο εξωτερικό περιμένουμε το 2015 μια μεγάλη άνοδο των συνολικών μας πωλήσεων, εκτιμώντας πως το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις θα αυξηθεί από το 30% στο 35%».
Ικτίνος Μάρμαρα: Η διεθνοποιημένη κατά κύριο λόγο εταιρεία, είδε πέρυσι τις εξαγωγικές της επιδόσεις να μειώνονται, ωστόσο φαίνεται πως τα πράγματα φέτος θα εξελιχθούν καλύτερα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της εισηγμένης Ευάγγελο Χαϊδά, «στον τομέα των μαρμάρων πέρυσι είχαμε κάμψη πωλήσεων της τάξεως του 15%, εξέλιξη που οφείλεται στην πτώση της κινεζικής αγοράς. Η νέα κυβέρνηση της χώρας σταμάτησε τα αναπτυξιακά προγράμματα για να καταπολεμήσει τη διαφθορά από προηγούμενες καταστάσεις, ενώ παράλληλα κόπηκαν και οι χρηματοδοτήσεις. Πάντως, όπως προκύπτει και από τις συζητήσεις που έχουμε με τους ανθρώπους μας στην Κίνα, το πρόβλημα φαίνεται πως θα ξεπεραστεί μέσα στο 2015. Η Κίνα για εμάς είναι μια πολύ σημαντική αγορά, ωστόσο έχουμε καταφέρει να επεκταθούμε και σε πολλές άλλες, φτάνοντας τις 75 σε ολόκληρο τον κόσμο. Η επέκταση αυτή απορρόφησε τμήμα της πτώσης των εργασιών μας στην Κίνα, με αποτέλεσμα η συνολική κάμψη να περιοριστεί στο 15%».
Kleemann: Την αισιοδοξία του για νέα βελτίωση οικονομικών επιδόσεων μέσα στο 2015 έχει εκφράσει ο εμπορικός διευθυντής του εξαγωγικού ομίλου Kleemann Λάζαρος Ασβεστόπουλος, συμπληρώνοντας: «Θέλω να πιστεύω ότι οι πωλήσεις μας στο εξωτερικό θα αυξηθούν και θα ξεπεράσουν το 90% του συνολικού κύκλου εργασιών μας».
Κρητών Άρτος: Η εισηγμένη ξεκίνησε προς τα τέλη του 2013 την εξαγωγική της προσπάθεια με τα κρητικά σνακς από φυσικές πρώτες ύλες με το όνομα «Μικιό». Για το 2015 ο πρόεδρος της εισηγμένης Μανώλης Δαμιανάκης προβλέπει σημαντική βελτίωση πωλήσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό, συμπληρώνοντας στο κομμάτι των εξαγωγών: «Το 2014 καθυστέρησαν να κλείσουν κάποιες συνεργασίες που υπολογίζαμε. Αυτές ολοκληρώθηκαν προς το τέλος του έτους και τώρα αναμένεται να επηρεάσουν θετικά τα αποτελέσματά μας από το δεύτερο φετινό εξάμηνο και μετά. Οι εξαγωγές αναμφίβολα απαιτούν μια επίπονη αρχική διαδικασία. Για παράδειγμα, χρειάστηκαν δώδεκα μήνες διαπραγματεύσεων και γραφειοκρατίας για να κλείσουμε συμφωνία με μια μεγάλη αλυσίδα στο εξωτερικό».
Space Hellas: Η γνωστή εταιρεία πληροφορικής έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια μια προσεκτική επέκταση των δραστηριοτήτων της στο εξωτερικό, κι η διοίκησή της αναφέρει πως «οι προοπτικές ανάπτυξης των θυγατρικών σε Κύπρο, Μάλτα και Σερβία είναι θετικές και δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την ενδυνάμωση της εταιρείας σε διεθνές επίπεδο».
PROFILE: Ο πρόεδρος της εταιρείας Χαράλαμπος Στασινόπουλος επιμένει στο στρατηγικό σχεδιασμό που περιλαμβάνει «έντονη δραστηριοποίηση στο εξωτερικό και ανάπτυξη νέων προϊόντων που ανταποκρίνονται πλήρως στις εγχώριες και διεθνείς προδιαγραφές και στα κανονιστικά πλαίσια» υποστηρίζοντας πως «τα μηνύματα είναι θετικά στην επίτευξη των στόχων».
Κλωστοϋφαντουργία Ναυπάκτου: Μιλώντας στο Euro2day.gr ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης Δημήτρης Πολύχρονος για την επαναλειτουργία του κλωστηρίου στην Αιτωλοακαρνανία, ανέφερε: «Το 2015 είναι ελπιδοφόρο, αφού οι συναλλαγματικές ισοτιμίες καθιστούν το ευρώ πιο αδύναμο, κάτι που ευνοεί τους Έλληνες εξαγωγείς και αυξάνει την ανταγωνιστικότητα. Ειδικότερα, για τη δική μας επιχείρηση, πιστεύω ότι, έχοντας περάσει το στάδιο της επιστροφής στην αγορά και κρατώντας την ποιότητα των προϊόντων και τη συνέπεια σταθερά ψηλά, θα έχει μία καλή χρονιά. Προϋπόθεση η αύξηση της ζήτησης και της κατανάλωσης στη Ευρώπη και η δυνατότητα χρηματοδότησης, κάτι για το οποίο η ΕΚΤ φαίνεται πως έχει πάρει μέτρα. Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει σταθερότητα στη χώρα και να μη ζούμε σε μόνιμο καθεστώς ανασφάλειας είτε ως επιχειρήσεις είτε ως πολίτες».
Q&R: «Ειδικότερα για το 2015, στους στόχους της Q&R συγκαταλέγεται και η περαιτέρω διεθνοποίηση των εργασιών της. Έτσι, διεκδικούνται έργα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, σχεδιάζονται νέες πωλήσεις λογισμικού ψηφιακού βιβλιοπωλείου, ενώ παράλληλα προγραμματίζεται η επέκταση σε δύο νέους και υποσχόμενους τεχνολογικούς τομείς, project του οποίου η χρηματοδότηση δρομολογείται», αναφέρει χαρακτηριστικά ο αντιπρόεδρος της εισηγμένης εταιρείας πληροφορικής Θεόδωρος Καραγιάννης.