Κατεπείγουσα είναι η ανάγκη παρέμβασης των θεσμών της Πολιτείας μπροστά στην εντεινόμενη και απροκάλυπτη παραβίαση των νόμων και των κανόνων του ανταγωνισμού από ορισμένες τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρίες σε βάρος των ασφαλιστικών εταιριών, των διαμεσολαβητών και των καταναλωτών, σημειώνει ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου.
Σύμφωνα με τον ίδιο, με αθέμιτες, ακόμη και εκβιαστικές πρακτικές, συγκεκριμένα και γνωστά πιστωτικά ιδρύματα πιέζουν ασφυκτικά τους πελάτες τους -ιδιώτες και επιχειρηματίες- να ασφαλίσουν το δάνειο τους, στεγαστικό ή επιχειρηματικό, σε εταιρία συνεργαζόμενη με την τράπεζα ή απευθείας στις δικές τους ασφαλιστικές εταιρίες. Και πέρα από αυτό, με τον ίδιο τρόπο ζητούν και τις υπόλοιπες ασφαλίσεις του καταναλωτή ακόμα και την ασφάλεια του αυτοκινήτου.
Όπως τονίζει ο κ. Χατζηθεοδοσίου, παρά την οξεία αντίδραση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών με την ανακοίνωση-προειδοποίησή του τον περασμένο Νοέμβριο, τα φαινόμενα αυτά και οι σχετικές καταγγελίες έχουν πάρει από τότε τη μορφή χιονοστιβάδας. «Είναι προφανές πως οι εν λόγω τράπεζες και ασφαλιστικές εταιρίες εκμεταλλεύτηκαν στο μεσοδιάστημα το ρευστό πολιτικό και οικονομικό τοπίο, λόγω της προκήρυξης των εκλογών και στη συνέχεια την αλλαγή ηγεσίας στα συναρμόδια υπουργεία, για να κερδοσκοπήσουν "όσο παίρνει" σε βάρος των πελατών τους» σημειώνει.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΕΑ, ο πελάτης «πολιορκείται» με κάθε μέσο: Από τον υπάλληλο της τράπεζας στα γκισέ, με μηνύματα sms στο κινητό και με email στον υπολογιστή του. «Εκπαιδευμένα στελέχη της τράπεζας τον "νουθετούν", ότι για λόγους "ταχύτητας" στη διεκπεραίωση του φακέλου "καλό είναι" να επιλέξει την ασφαλιστική εταιρία με την οποία συνεργάζεται η τράπεζα. Άλλες φορές τον δελεάζουν με αύξηση κατά μία μονάδα στο επιτόκιο της προθεσμιακής του κατάθεσης, δέλεαρ όμως που υποκρύπτει και τον εκβιασμό, ότι αν δεν συμφωνήσει μαζί τους όχι μόνο δεν θα πάρει το ευνοϊκό επιτόκιο αλλά θα έχει "προβλήματα" στην έγκριση του δανείου» τονίζει ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, σημειώνει, «περιέργως οι υπάλληλοι της τράπεζας "ξεχνούν" να ενημερώσουν τον πελάτη ότι βάσει του νόμου έχει απεριόριστο δικαίωμα να επιλέξει ο ίδιος την ασφαλιστική εταιρία που επιθυμεί και ότι η τράπεζα έχει ρητή υποχρέωση να δεχθεί την επιλογή του πελάτη της! Ακόμα και όταν ο πελάτης, γνωρίζοντας τα δικαιώματά του, εκφράζει τη βούληση να διαλέξει άλλη ασφαλιστική εταιρία από αυτή που του προτείνουν, ο υπάλληλος τον προτρέπει "φιλικά" και "offtherecord" να το σκεφτεί καλύτερα για να έχει "τις καλύτερες δυνατές σχέσεις" με την τράπεζα που του δίνει το δάνειο!...
Όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου, το γεγονός ότι μία γνωστή τράπεζα έχει καταφέρει σε χρόνο-ρεκόρ για τα δεδομένα της αγοράς, να δημιουργήσει τζίρο σε ασφάλειες που την καθιστά μία από τις μεγαλύτερες σε κύκλο εργασιών ασφαλιστική εταιρία της χώρας, οφείλεται και σε αυτές τις καταχρηστικές, παρελκυστικές και εν τέλει παράνομες συμπεριφορές.
«Πρόκειται για κατάφωρη παραβίαση των δικαιωμάτων των διαμεσολαβούντων και των καταναλωτών, που απορρέουν από τις εγκυκλίους-οδηγίες 430 και 431 της Τράπεζας της Ελλάδας, αλλά όχι μόνο. Συνιστά προσπάθεια να παγιωθεί η παρανομία ως νομιμότητα και να δημιουργηθούν τετελεσμένα στην ασφαλιστική αγορά, που θα δυσχεράνουν το ελεγκτικό έργο των εποπτικών αρχών και των νέων καθ' ύλην αρμόδιων Υπουργών, καθώς καλούνται να αντιμετωπίσουν το εξής διπλό παράδοξο:
Πρώτον, συστημικές τράπεζες στις οποίες το ελληνικό Δημόσιο έχει δικαίωμα και υποχρέωση να διασφαλίζει την τήρηση της νομιμότητας, να προσπορίζονται παράνομα κέρδη ή να κάνουν "πάσα" τους πελάτες τους σε δικές τους ασφαλιστικές εταιρίες, καταστρατηγώντας τους κανόνες του ανταγωνισμού και θεμελιώδεις αρχές προστασίας των προσωπικών δεδομένων. Και δεύτερον, κάποιες ασφαλιστικές εταιρίες συστηματικά να "κλέβουν" πελάτες από τους πιο στενούς τους συνεργάτες, τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές», επισημαίνει.
Όπως τονίζει ο κ. Χατζηθεοδοσίου, το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών δεν θα μείνει με σταυρωμένα τα χέρια μπροστά σε αυτή την απαξίωση των νόμων, των χρηστών συναλλακτικών ηθών και της καλής πίστης, ενέργειες που στρέφουν εν τέλει τον καταναλωτή σε βάρος όλων συλλήβδην των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιριών και ναρκοθετούν τη σχέση των πολιτών με την ασφαλιστική αγορά στο σύνολό της. Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών θα υπερασπισθεί το νόμιμο δικαίωμα των μελών του, των χιλιάδων ασφαλιστικών διαμεσολαβητών, να «χτίζουν» και να διατηρούν μια υγιή και σταθερή σχέση με τους πελάτες τους στη βάση του ελεύθερου ανταγωνισμού, η οποία δεν θα υπονομεύεται από πισώπλατα χτυπήματα ενός αριθμού ασφαλιστικών εταιριών και τραπεζών που εκμεταλλεύονται αθέμιτα τη θέση ισχύος τους.
Στο πλαίσιο αυτό, το ΕΕΑ καλεί την Ελληνική Ένωση Τραπεζών και την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος να πάρουν σαφή και κατηγορηματική θέση όχι για να σώσουν τα προσχήματα, αλλά για να διορθώσουν επιτέλους τα κακώς κείμενα! «Δεν είναι πλέον ανεκτό και δεν αρμόζει στο θεσμικό τους ρόλο να καταδικάζουν απλώς φραστικά αυτά τα φαινόμενα, και "πίσω από τις κουρτίνες" να τα ανέχονται και να τα ενισχύουν», σημειώνει.
Πρωτίστως όμως το ΕΕΑ καλεί το Υπουργείο Οικονομίας, την Τράπεζα της Ελλάδος, την Επιτροπή Ανταγωνισμού και την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων να αναλάβουν τις ευθύνες τους, υπερασπιζόμενες τους νόμους και τους κανόνες της χώρας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Θέλουμε να δούμε στην πράξη την αποφασιστικότητα της νέας κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ να μην επιτρέψει στις τράπεζες τη διάλυση της ασφαλιστικής αγοράς», επισημαίνει ο κ. Χατζηθεοδοσίου.